Особливості розрахунків
Одразу зазначимо — всі розрахунки будуть доволі умовними. Головна причина — відсутність відкритого доступу до звітності цих компаній, адже вони не публічні і не зобов’язані відкривати результати своєї господарської діяльності.
До того ж вартість компаній на ринку — це не чиста математика. На ціну впливають очікування інвесторів, загальна ситуація в країні, в якій працює компанія, довіра до керівництва і ще безліч інших факторів. Тому збиткові компанії можуть коштувати десятки чи навіть сотні мільярдів доларів, а прибуткові — рік за роком знецінюватись.
Редакція обрала компанії із секторів, які зараз швидко розвиваються і є цікавими для потенційних інвесторів, — це торгівля і продовольство, а також фінанси і сервісні послуги. Крім цього, ми взяли компанію із сектору важкої промисловості — машинобудування, щоб порівняти, як вона виглядатиме, порівнюючи із представниками більш «ходових» секторів.
Загалом ми обрали 10 компаній, оцінку яких підготували аналітики інвестиційної компанії Wotan. Ми попросили експертів виходити з того, що компанія торгуватиметься на одному з ключових майданчиків у світі. Наприклад, на Нью-Йоркській, Лондонській чи Франкфуртській біржах.
Торгівля і продовольство
В цій категорії ми запропонували експертам оцінити АТБ, Епіцентр К та Рошен.
АТБ — $4,516 млрд.
АТБ — безсумнівний лідер вітчизняного рітейлу. Мережі належить понад 1 200 магазинів, а цього року планується відкрити ще близько 120. В компанії запевняють, що надалі ще швидше розширюватимуться, щорічно відкриваючи 150 нових супермаркетів.
За даними YouControl, АТБ очолює рейтинг українських компаній за доходами: минулого року вони становили майже 124 млрд грн.
На думку експертів Wotan, якби гігант рітейлу вийшов на фондовий ринок, то оцінювався б у $4,516 млрд. Для того, щоб зрозуміти, скільки ця компанія коштувала б, аналітики порівняли її показники з американською мережею Casey's General Stores, якій належить близько 2 200 продуктових магазинів. Акції американської мережі торгуються на біржі Nasdaq і компанія оцінюється у $7,5 млрд. ЇЇ виручка становить приблизно стільки ж.
Епіцентр К — $3,4 млрд.
Епіцентр К фахівці оцінили в $3,4 млрд. В мережу входить 64 гіпермаркети, загальна площа яких перевищує 1,5 млн кв.м. Останнім часом Епіцентр намагається вийти за межі ніші будівельних та господарчих товарів, розвиваючи продуктовий рітейл та торгівлю медикаментами. Крім цього, Епіцентр активно збирає власний земельний банк, перетворюючись на помітного гравця аграрного сектору. Дохід Епіцентру минулого року сягнув 50,4 млрд грн.
Компанію фахівці порівняли з американським гігантом із продажу будівельних товарів The Home Depot. Ця корпорація є куди більшою за своїх українських колег, адже мережа перевищує 2 200 магазинів, які працюють не лише у США, але й в Мексиці, Канаді та деяких інших країнах. Виручка американців перевищує $132 млрд, а капіталізація наближається до $340 млрд.
Для того, щоб розрахувати капіталізацію Епіцентра, експерти виходили зі співвідношення вартості компанії до виручки, а також знизили очікувану капіталізацію вдвічі, зважаючи на суто українські ризики. Якби Епіцентр побудував свої магазини в США, вважають фахівці, то коштував би майже $7 млрд.
Рошен — $843 млн.
У рейтингу найбільших світових виробників кондитерських виробів Global Top-100 Candy Companies компанія колишнього президента посідає 27 місце, суттєво випереджаючи Конті та АВК, які посідають відповідно 43 та 64 позиції.
Одна з конкурентних переваг «солодкого гіганта» — мережа з більш ніж 50 власних магазинів у 11 містах. Дохід кондитерської корпорації минулого року становив 17,4 млрд грн.
Для визначення потенційної оцінки Рошен експерти порівняли корпорацію з американською кондитерською компанією Rocky Mountain Chocolate Factory та її фінансовими показниками. Ця компанія суттєво менша за Рошен і оцінюється ринком у $48,5 млн, а її виручка становить близько $32 млн. За результатами розрахунків виявилось, що Рошен коштував би $843 млн.
Компанія | Потенційна вартість на фондовому ринку (млн, $) |
АТБ | 4 516 |
Епіцентр К | 3 400 |
Рошен | 843 |
Сфера послуг
До цієї категорії ми віднесли компанії зі сфери фінансів, логістики і транспорту. Для порівняння обрали Укрзалізницю, аеропорт «Бориспіль», monobank та Нову Пошту.
Укрзалізниця — $12 млрд.
Залізничний оператор за обсягом доходу минулого року посів 4 місце серед вітчизняних компаній, отримавши 74,5 млрд грн. За даними Укрзалізниці, вона здійснює близько половини всіх пасажирських перевезень і 82% перевезень вантажів в країні. Компанії належить понад 2 тис. локомотивів, 65 тис. вантажних та понад 5 тис. пасажирських вагонів. Протяжність колій перевищує 21,6 тис.км.
На думку експертів Wotan, серед тих компаній, які для аналізу запропонував «Мінфін», саме УЗ була б найдорожчою. Її потенційну капіталізацію фахівці оцінили у $12 млрд. Ця цифра була заснована на порівнянні з фінансовими показниками американських залізничних компаній. Приміром, Union Pacific Corporation коштує $144 млрд, а Norfolk Southern Corporation — $64 млрд.
Аеропорт «Бориспіль» — $2,063 млрд.
Дохід головних авіаційних воріт країни минулого року становив 2,1 млрд грн. Але він не зумів перекрити витрат у ковідний рік — чисті збитки Борисполя сягнули 1,48 млрд грн. Однак, зважаючи на очевидні проблеми, показники минулого року не надто репрезентативні — пасажиропотік знизився на 66%.
Натомість у попередні роки аеропорт працював «у плюс». В 2019 році чистий заробіток становив 1,5 млрд грн, а в 2018 — понад 1,8 млрд грн. До пандемії пасажиропотік Борисполя перевищував 15 млн пасажирів на рік.
Читайте також: Світовий туризм вже втратив $320 мільярдів через COVID-19 — ООН
На думку експертів, у разі виходу на фондовий ринок капіталізація Борисполя становила б $2,063 млрд. Для визначення цієї оцінки за основу бралися фінансові показники оператора аеропортів Grupo Aeroportuario del Pacífic, що працює в Мексиці та на Ямайці. Капіталізація цієї компанії становить $2,6 млрд.
monobank — $300 млн.
Перший вітчизняний необанк розвивається досить швидкими темпами. Нещодавно, стало відомо, що він обслуговує вже 4 млн клієнтів. На тлі цього успіху співзасновник банку Олег Гороховський повідомив, що оцінює monobank у $1 млрд.
Однозначно визначити фінансові показники необанку складно, оскільки він працює за ліцензією Універсал банку. Відповідно, Нацбанк всю офіційну статистику про капітал установ, прибутки тощо зводить до спільного знаменника.
Однак на основі тих даних, які доступні, експерти Wotan оцінили потенційну вартість банку на фондовому ринку у $300 млн. Для порівняння: Ощадбанк, на їхню думку, коштував би $700 млн: насамперед завдяки високому обсягу капіталу. Вище оцінив потенційну вартість monobank інвестиційний експерт Фрідом Фінанс Україна Роман Калиновський. На його думку, необанк міг би коштувати близько $800 млн, однак, вважає фахівець, Ощад коштував би суттєво дорожче.
Нова пошта — $250 млн.
Дохід поштового оператора минулого року склав 16,9 млрд грн. За цим показником Нова пошта опинилась на 53 місці серед вітчизняних компаній. Мережа оператора налічує вже 8 700 відділень і ще 6 800 поштоматів. Цього року компанія розпочала масштабний проєкт реновації відділень та вирішила проекспериментувати з новим форматом бізнес-відділень, їх заплановано відкрити 40.
Читайте також: Доставка за допомогою дрона. Нова пошта протестувала нову послугу
На думку експертів, бізнес-модель Нової пошти можна порівняти з Deutsche Post, що торгується на франкфуртській біржі XETRA. Капіталізація німецької компанії становить 73,2 млрд євро. Співвідношення фінансових показників дозволяє припустити, що Нова пошта коштувала б $250 млн.
Компанія | Потенційна вартість на фондовому ринку (млн, $) |
Укрзалізниця |
|
Бориспіль | 2 063 |
monobank | 300 |
| 250 |
Машинобудування
В цій категорії ми попросили фахівців висловити свою думку щодо таких відомих підприємств, як ДП «Антонов», Південний машинобудівний завод («Южмаш») та Завод імені Малишева.
ДП «Антонов» — $200 млн.
Минулорічний дохід авіаційної компанії становив 7,5 млрд грн. Однак ситуація на державному підприємстві погіршилась після початку війни з Росією, коли було згорнуто спільні проєкти та довелось шукати нові комплектуючі. Однак з того часу підприємство все ж побудувало транспортний літак Ан-178, літак-демонстратор Ан-132Д, а також 10 регіональних реактивних пасажирських літаків сімейства Ан-148 та Ан-158. Дещо покращити становище компанії має державне замовлення на 3 військово-транспортні літаки.
Підприємству належать Авіалінії Антонова, що експлуатують більше десятка вантажних літаків, включаючи знаменитий Ан-225 Мрія.
На думку експертів, ринкова ціна ДП «Антонов» склала б близько $200 млн. Розраховувалась вона, виходячи з фінансових показників і капіталізації світових авіакомпаній. Для прикладу, Boeing коштує $130 млрд, а Airbus — $106 млрд.
Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова (Южмаш) — $30 млн.
Наразі головне космічне підприємство країни виробляє спільно з американськими колегами ракети Antares та двигуни для європейських ракет Vega. Планувались і спільні проєкти з Індією, Саудівською Аравією, іншими країнами, але вони призупинились через пандемію. Серед розробок підприємства ракето-носій Зеніт, який Ілон Маск назвав одним із найкращих у світі.
Читайте також: «Космічний» дохід на космічному туризмі: куди інвестувати, щоб заробити
Окрім космічної, Южмаш виготовляє й іншу продукцію, зокрема сільськогосподарську техніку, трамваї і тролейбуси. Загалом минулого року дохід заводу склав близько 1 млрд грн.
На думку експертів, ринок оцінив би Южмаш приблизно у $30 млн. Головна причина невисокої вартості — низькі обсяги виробництва і, відповідно, незначна виручка.
Завод імені В. О. Малишева — $18 млн.
Наразі завод має перспективні розробки, зокрема танк «Оплот» та БТР «Буцевал». Однак із серійним виробництвом є проблеми. Так, останню партію танків «Оплот» було випущено та продано Таїланду ще у 2018 році. З азійського ринку вітчизняну компанію витіcнили китайські виробники, а оплачених замовлень на серійне виготовлення військової техніки для української армії на початок цього року не було.
За оцінками експертів, у компанії досить складне фінансове становище, висока заборгованість, а фінансові показники останні роки не радують. Тому, на думку аналітиків, якби акції підприємства торгувались на фондовому ринку, то капіталізація оцінювалася б у $18 млн.
Компанія | Потенційна вартість на фондовому ринку (млн, $) |
ДП Антонов | 200 |
Південний машинобудівний завод (Южмаш) | 30 |
Завод імені Малишева | 18 |
Які компанії зараз є на фондовому ринку
Вітчизняний ринок акцій на даний момент мало активний, хоча представлено на ньому понад 100 емітентів. Як пояснював у інтерв'ю «Мінфіну» голова Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку Руслан Магомедов, у торгівлі своїми акціями не зацікавлені самі компанії, оскільки для них це радше «спадок» із часів приватизації, а не спосіб залучення коштів.
Ряд українських компаній представлені на Лондонській та Варшавській біржах. Серед найбільших — Ferrexpo (капіталізація $3,13 млрд), Kernel ($1,21 млрд), MHP ($603 млн), Astarta ($330 млн).
Читайте також: 30 років незалежності України: Чи стали українці жити заможніше
Але акції українських компаній часто схильні до високої волатильності. Крім цього, є кілька негативних прикладів, коли вони падали в ціні більш ніж на 90%. Яскраві приклади — Ukrproduct та Авангард.
Чому українські компанії не поспішають з IPO
Як пояснив «Мінфіну» керівник Exante Україна Володимир Позній, виведення акцій на фондовий ринок — тривалий і складний процес. На західних біржах досить жорсткі критерії відбору компаній для лістингу, а IPO на «домашньому» ринку не принесе компаніям багато грошей.
До того ж перетворюватись на публічні компанії для багатьох представників вітчизняного бізнесу може бути просто не вигідно. За словами Романа Калиновського, більшість українських компаній (навіть тих, що займають монопольне становище на ринку) організовані у формі товариств із обмеженою відповідальністю заради зменшення об'єму подання інформації до контролюючих органів.
«Світові ж майданчики вимагають від компанії прозорості, а не ухилення від оподаткування в країні базування через формування непрозорої структури з використанням організаційних форм з пільговим оподаткуванням», — наголошує експерт.
Скептично до можливого виходу на біржу українських компаній ставиться і аналітик TeleTrade Сергій Родлер. «Щоб розміститися на великому майданчику, необхідно домогтися прозорості бізнесу і підтримувати її в подальшому, мати відмінні перспективи для подальшого зростання, а ще краще — бути пов'язаним з технологіями, і, нарешті, бути максимально екологічним та соціально відповідальним», — говорить експерт. На його думку, серед компаній, які обрав «Мінфін», таких немає.
Читайте також: Як відкрити рахунок в Interactive Brokers: покрокова інструкція
Ще один фактор, який потрібен для того, щоб зацікавити світових інвесторів — можливість масштабувати свій бізнес на закордонні ринки, вважає співзасновник Wotan Михайло Рітчер.
Зокрема, на його думку, цьому критерію відповідають MHP та Kernel. Також ця особливість дозволяє сподіватися на вдале IPO українського виробника систем безпеки Ajax Systems. Компанія вже оголосила про розміщення своїх акцій. Однак, на яку саме біржу планує вийти компанія, поки що невідомо.