Відомі банкрути цього року
Для американського ринку банкрутство не є чимось незвичним. У третьому кварталі цього року про своє банкрутство оголосили більше 22 тис. компаній. Приблизно стільки ж їх було і в 2 кварталі цього року. Можна було б подумати, що це величезні показники, які виникли в умовах кризи та пандемії, але ні. В 3 кварталі 2019 року кількість банкрутств наближалась до 23 тис.
Однак в цьому році збанкрутувала найбільша за останні 10 років кількість публічних компаній. За даними S&P Global Market Intelligence, станом на 19 жовтня таких компаній налічувалося 527. Для порівняння: за цей же період минулого року збанкрутувало 477 публічних компанії.
Цього року основний удар циклу банкрутств припав на нафтогазовий сектор. За даними юридичної фірми Haynes and Boone, за захистом від кредиторів вже звернулися 33 нафтові і газові компанії, включаючи такі великі, як Chesapeake, Whiting Petroleum і Diamond Offshore Drilling. Для порівняння: за весь минулий рік в секторі було тільки 14 банкрутств.
Ще один сектор, який показав значне зростання кількості банкрутств - рітейл, де вже зафіксовані банкрутства 24 компаній з активами, що перевищують $50 млн. У порівнянні з минулим роком — це триразове зростання. Саме компанії цього сектора найбільш постраждали від карантину.
Серед рітейлових антигероїв цього року такі відомі компанії, як Neiman Marcus, JCPenney і Brooks Brothers. Загалом, банкрутують компанії найбільш уразливих до локдауну секторів.
Хто ще з відомих подав заявки на банкрутство:
- Victoria's Secret (одна із найбільш відомих компаній із продажу жіночої білизни)
- Gold's gym ( відома мережа фітнес-клубів преміум класу)
- Hertz (найбільша компанія з аренди авто)
- Comcar (найбільший вантажоперевізник)
Аналітики вважають, що друга хвиля корпоративних банкрутств може припасти на середину 2021 року, коли компанії, які влізли у величезні борги, щоб пережити пандемію, зіткнуться з проблемою виплати боргу або його рефінансування.
Під ударом залишаються компанії з таких галузей, як:
- туризм (авіаперевізники, круїзні компанії, оренда автомобілів, готелі);
- енергетика (видобуток нафти і газу);
- рітейл (за винятком рітейлу продуктового і товарів першої необхідності);
- ресторани, фітнес, індустрія розваг.
Як стають банкрутами великі корпорації
Проблемні компанії можуть пройти через банкрутство за двума різними процедурами — відповідно до 7 або 11 глави Кодексу США про банкрутство. При банкрутстві відповідно до глави 7 (ліквідація) суд призначає керуючого, який розпродає активи боржника і направляє виручені кошти на оплату адміністративних і судових витрат, пов'язаних з процедурою банкрутства. Після цього гроші розподіляються між кредиторами. Але черга рідко доходить до акціонерів, і найчастіше вони нічого не отримують.
Глава 11 передбачає реструктуризацію боргу і реорганізацію компанії. При цьому компанія продовжує працювати, але припиняються будь-які кредиторські вимоги. Великі корпорації в основному йдуть саме цим шляхом. Часто компанія анулює свої попередні акції і випускає нові, щоб таким чином розплатитися з кредиторами за забезпеченим і незабезпеченим боргом. Акціонери, які тримали анульовані акції, терплять збиток.
Попри це завжди залишається шанс, що компанія вибереться із проблем. Приклад такого «живого» банкрута — Pacific Gas & Electric. Компанія заявила про банкрутство ще у 2019 році, але зараз її акції продовжують торгуватись на Нью-Йоркській фондовій біржі і коштують близько $12,5. Це далеко від максимів кількарічної давнини, коли за акцію просили понад $68.
Чи висока ймовірність банкрутства
За минулі 15 років про банкрутство оголошували 16 компаній з S&P 500 (до цього індексу входять 500 найбільших публічних компаній США). Інша ситуація із дивідендними аристократами – компаніями, що стабільно підвищують дивіденди останні 25 років. Акції частини з них суттєво впали, про що «Мінфін» писав у цій статті, але банкрутства не оголосила жодна з них.
Для того, щоб зрозуміти, чому компанії оголошували банкрутство, і чи були для цього передумови, варто поглянути, як ставали неплатоспроможними гіганти фондового ринку.
Chesapeake Energy
Гучне банкрутство цього року. 29 червня ринок дізнався давно очікувану новину: найбільший американський видобувач сланцевої нафти Chesapeake Energy подав заявку на банкрутство. Це не стало сюрпризом, компанія не в змозі обслуговувати величезний борг через різке падіння цін на нафту в 2020 році.
Chesapeaske оголосила про намір реструктуризувати $ 7 млрд свого боргу. Після завершення цієї процедури компанія отримає $2,5 млрд, а власники пріоритетних облігацій придбають її нові папери на $600 млн.
Акції Chesapeake, в червні пережили спекулятивний зліт на 181%, впали вниз, після чого Нью-Йоркська фондова біржа призупинила торги ними і запустила процедуру делістингу.
Lehman Brothers
Банкрутство одного з найбільших американських банків у 2008 році, який до цього пропрацював понад півтори сотні років. Фактично із цієї події почалася світова фінансова криза.
Напередодні банкрутства установа стала одним з найбільших гравців на ринку іпотечного кредитування. Станом на 2008 рік банк видав іпотечних кредитів на $680 млрд. При цьому власні активи оцінювались лише у $22,5 млрд.
Ще на початку 2008 року акції Lehman Brothers коштували близько до своїх максимумів – майже $24. Але вже у серпні за акції давали менше $16. Фактично це був останній шанс покинути тонучий корабель. В середині вересня банк оголосив про банкрутство і ціна акції впала до символічних кількох центів.
Enron
Банкрутство цього енергетичного гіганта у 2001 році стало несподіванкою для його акціонерів, оскільки керівники корпорації вдались до шахрайства, щоб приховати стан, в якому вона перебувала.
Проблеми у Enron виникли після того, як компанія вирішила будувати високошвидкісну інтернет-мережу. Проект коштував сотні мільйонів доларів і не виправдав себе. Тоді ж керівництво розробило схему приховування фінансових втрат. Тож, попри те, що компанія зазнавала збитків, інвестори бачили зовсім іншу картину і акції зростали.
Читайте також: Як обрати брокера, щоб купити акції за кордоном
Зрештою, восени 2001 року приховувати втрати вже стало неможливо і вони потрапили у квартальну звітність. Результат — швидке падіння вартості акцій. Якщо у жовтні вартість однієї акції Enron наближалась до $40, то в момент оголошення банкрутства – лише 25 центів.
General Motors
Знавці автомобільного ринку можуть здивуватись, побачивши в списку банкрутів одного з найбільшого світових виробників автомобілів. Також всі, хто хоч краєм ока стежать за фондовим ринком, знають, що акції корпорації зараз вільно торгуються.
Однак у 2009 році автовиробник пройшов через процедуру банкрутства і ледве повністю не зник. Хоча банкрутство відбувалось в розпал світової кризи, проблеми в компанії розпочались раніше. В першій половині нульових доля General Motors на ринку США невпинно скорочувалась, а працівники мали невиправдано гарні умови роботи, що збільшувало собівартість продукції. Як наслідок, у 2005 році квартальні збитки корпорації вже перевищували $1 млрд, а вартість акцій опустилась до десятирічного мінімуму і коштували вони близько $25.
Вже тоді ЗМІ писали, що акції досягли дна. Однак, як виявилось, дно було ще попереду. В 2009 р. в розпал фінансової кризи квартальні збитки вже сягали $6 млрд, а ціна акції знизилась до 75 центів за штуку.
Після оголошення про банкрутство корпорацію General Motors врятували уряди США і Канади, які на двох вклали в неї майже $40 млрд.
Читайте також: Як заробити на електромобілях
Якщо хтось вирішив, що ця історія завершилась для акціонерів хепі-ендом, то, на жаль, ні. США і Канада рятували фактично нове General Motors, якому дістались всі прибуткові активи. Саме рятівники і стали найбільшими акціонерами нової компанії. Згодом оновлений автогігант провів IPO і уряди продали свої акції на фондовому ринку. Там вони зараз і торгуються, коштуючи близько $44,5 за штуку.
Акціонери ж «старого» General Motors за свої інвестиції жодних компенсацій не одержали.
Delta Air Lines
Подібна історія банкрутства відбулась і з одним з найбільших американських авіаперевізників. Компанія кілька років переживала важкі часи і намагалась провести реструктуризацію активів та скоротити витрати. Але у 2007 році стало зрозуміло, що нічого вже не допоможе.
Після цього було погоджено план виходу компанії з банкрутства, який передбачав появу оновленої компанії Delta із дещо зміненим логотипом. Акції попередньої авіакомпанії були анульовані, а їхні власники жодної компенсації не отримали.
Банкрутство на ринку авіаперевезень США – не рідкість. Так, у 1991 про нього оголосив колись найбільший американський авіперевізник Pan Am. Ця компанія так і не зуміла відродитись.
А ось колись п’ятий авіаперевізник США US Airways про банкрутство оголошував двічі – у 2002 та 2004 роках. Згодом компанія злилася з American Airlines.
Читайте також: Спекулювати чи «купити і тримати»: як обрати стратегію на фондовому ринку
Коли у травні цього року Уоррен Баффет продав акції кількох великих американських авіаперевізників за вкрай низькою ціною, чимало експертів звинуватили його в поспішності. Та, можливо, керівник фонду Berkshire Hathaway просто бачив надто багато банкрутств авіакомпаній і знає, у що перетворювались їхні акції в руках не надто розторопних інвесторів.
Як захиститись
Для того, щоб не стати жертвою чергового банкрутства, інвесторам не варто забувати про те, які акції вони тримають у своєму портфелі і час від часу перевіряти хоча б новини, які стосуються цих компаній. А краще заглядати і в звітність компаній. Хоча цей шлях потребує чимало часу.
Читайте також: Що таке ETF та як на них заробляти
Інший варіант – замість інвестицій у акції конкретних компаній купувати ETF. Це забезпечить диверсифікацію. Приміром, банкрутство 16 компаній із S&P 500 не надто відобразилось на самому індексі. Він за 15 років зріс більш ніж на 190%. А це значить, що на стільки ж зросли б і інвестиції у ETF, які прив’язані до нього.
Олексій Писарев