Як карантин вплинув на роботу МФО і що відбувається в сфері мікрокредитування з'ясовував «Мінфін».
Карантинні виклики для бізнесу: адаптуватися або зникнути
Згідно із законом про запобігання поширенню коронавірусу, мікрофінансові організації ще в березні були змушені перекочувати в онлайн. Так чи інакше ця ситуація негативно вплинула на бізнес. Наприклад, за словами представників деяких МФО, заплановані ними на початку року масштабні рекламні кампанії виявилися в таких умовах дуже збитковою справою. Оскільки трафік на карантині скоротився як мінімум на 80%.
Директор компанії СС Лоун Наталія Клєвакіна виділяє кілька причин, за якими клієнтів МФО стало менше. Одна з них, закриття оффлайн відділень. Адже існує велика кількість клієнтів, які звикли приходити безпосередньо у відділення та отримувати готівку.
Є ще як мінімум дві причини: деяким клієнтам відмовили МФО, прогнозуючи можливі проблеми з погашенням кредиту, інші самі відмовилися від позик через невизначену ситуацію у майбутньому або втрату роботи зі стабільним доходом. Такі обставини сильно похитнули ринок.
За словами директора з маркетингу компанії СС Лоун Анни Мойсєєвої: “В середньому за ринком попит впав вдвічі, «хороші» клієнти беруть позику з мінімальним ризиком в умовах кризи і вважають за краще не користуватися послугами МФО. Якісних клієнтів стало менше, а клієнтів, які потрапляють у зону ризику більше, звідси і зростання дефолту». За її словами, в цілому кількість МФО на момент кризи скоротилася в 3 рази. Ця цифра може бути навіть більшою, оскільки деякі компанії, які стверджують, що продовжують кредитувати клієнтів, насправді вже кілька місяців не працюють. «Компанія СС Лоун продовжує працювати для своїх клієнтів, особливо зараз, коли їм так потрібна наша фінансова підтримка. Ми любимо та цінуємо кожного, та підтверджуємо це ділом», — запевнила Анна Мойсєєва.
За даними СС Лоун, середня сума кредитів, які надають МФО, знизилася на 30%, а кількість позик зменшилася в 1,5 рази.
«Відсоток прийняття заявок клієнтів скоротився в середньому з 75% від усього потоку вхідних запитів до 55%. Зараз ми дуже пильно розглядаємо клієнтів, яким можемо видати позику», — розповідає керівник відділу верифікації СС Лоун Еріка Черненко.
Кредити фізособам під час кризи, дійсно, опинилися в зоні великого ризику, оскільки платоспроможність клієнтів погіршилася. За даними Всеукраїнської асоціації фінансових компаній (ВАФК), за час карантину частка проблемних кредитів МФО зросла в три рази.
Найпроблемнішим виявився портфель, який МФО видавали в лютому і на початку березня. Позичальники, які брали кредити в цей період, не були готові до поточних подій. Більше за всіх постраждали клієнти, які були закредитовані і розраховували погасити кредит за рахунок нових позик.
У компанії СС Лоун прострочення за кредитами під час карантину зросло вдвічі. «Частка клієнтів, які припинили обслуговувати кредити, залишається на тому ж рівні, що і до карантину, проте сам ринок кредитування в Україні впав вдвічі», — зазначає Наталія Клєвакіна.
Голова правління ВАФК Ганна Замазєєва стверджує, що всі мікрофінансові організації зіштовхнулися з рядом проблем: скорочення обсягу видачі кредитів, зниження доходу кредиторів, зростання проблемної заборгованості, стягнення і сплеск звернень від клієнтів.
Очевидно, що на ринку залишилося не так багато компаній, які все ще готові кредитувати населення. І багато гравців ринку не пройшли перевірку кризою. Компанії, які були максимально автоматизовані в онлайні, простіше адаптувалися до поточної ситуації і, безумовно, легше переживуть кризу.
Акції та ставки: МФО що обіцяють клієнтам під час кризи
Мікрофінансових організацій з кожним роком стає більше, але лише деякі заслуговують довіри клієнта. Дійсно надійні компанії навіть під час кризи не залишили клієнта наодинці з його проблемами, реагуючи на ситуацію і продовжуючи надавати швидку фінансову допомогу.
Наприклад, СС Лоун ввела кредитні канікули, які передбачають скасування пені та будь-яких штрафів за кредитами в разі прострочення до 30 квітня 2020 року. При цьому в компанії стверджують, що велика частка клієнтів, які не можуть виконувати свої кредитні зобов'язання, з'явилася в портфелі фінустанови у другій половині березня.
“Ми йдемо назустріч таким позичальникам і спеціально створюємо вигідні пропозиції для них. Наприклад, запустили акцію «Кредит на карантині», за умовами якої кожен клієнт, який продовжує термін кредитного договору, отримує додаткову відстрочку виплат на такий же термін.", — коментує Анна Мойсєєва.
Багато МФО в умовах карантину почали використовувати нові технології і нові продукти, дозволили собі експерименти, на які не наважувалися раніше.
Останнім часом деякі МФО повернулися до кредитування під 0,01%. За даними «Мінфіну», зараз такі позики готові давати 16 гравців ринку, хоча в докарантинный період таких було 23. Залишилися компанії, які так і не змогли відновитися після послаблення карантину.
СС Лоун — одна з небагатьох компаній, яка не змінювала кредитні умови на час карантину. “Нам важливо бути зі своїми клієнтами в будь-яких обставинах, тому на час карантину ми не змінювали умови кредитування. І всі нові клієнти могли отримати свою першу позику під мінімальні 0,01%".
“Кредит під нуль можуть давати тільки надійні компанії, які розраховують довго працювати на ринку та утримувати лідерство. Це безпосередньо пов'язано з тим, що відсоток повернення клієнтів які кредитувалися під нуль майже 90%", — пояснює ситуацію керівник СС Лоун.
Нагадаємо, що СС Лоун одна з перших компаній, яка запропонувала «нульовий кредит» своїм клієнтам у рамках акції «Великодній нуль». Пізніше, з 1 по 15 травня, бажаючі отримати кредит могли скористатися іншою акцією на тих же умовах — «Травень. Весна. Нуль». А з 15 на ринку з'явилася нова пропозиція — «100 грн за першу позику. Виходимо з карантину разом». Також зараз для постійних клієнтів діє розіграш 5 електросамокатів, за умовами якого потрібно оформити повторний кредит на сайті до 20 червня і випробувати удачу.
Такі акції виявилися дуже доречними в умовах карантину та обмежень, накладених на роботу МФО. Тепер же, ситуація поступово повертається до норми. У квітні Кабінет міністрів України вніс зміни до закону про боротьбу з коронавірусом, дозволивши працювати не тільки банкам, але і кредитним установам. Завдяки цьому, МФО, які кредитували офлайн, стали повертатися до активної роботи.
Це зобов'язує їх інвестувати мільйони гривень у безпеку відділень, щоб забезпечувати клієнтів і працівників масками і необхідним захистом.
Що буде далі з ринком мікрокредитування
Ситуація залежить від того, наскільки довго триватиме карантин і як сильно він позначиться на стані економіки. У майбутньому обсяг ринку кредитування ще більше скоротиться. Компанії будуть буквально боротися за платоспроможних клієнтів. Адже якісний попит не так швидко відновиться навіть після скасування карантинних обмежень.
«Якщо ситуація буде розвиватися згідно з графіком виходу з карантину, то кількість клієнтів зросте, порівняно з весною цього року, але на розкачку клієнтів до обсягу січень-березень необхідно до 3-х місяців. Традиційно перші два місяці літа відзначаються середнім попитом, зростання починається в серпні, тому тільки у вересні можна буде побачити чи стабілізувався ринок, на даний момент говорити про стабілізацію рано», — зазначає фінансовий директор СС Лоун Сергій Водолазський.
У компанії вважають, що за рахунок відновлення припливу нових клієнтів зросте частка тих, хто повторно використовує послуги МФО. «Люди залишилися без роботи, їм необхідні гроші, а а ми пропонуємо вигідні умови кредитування», — заявила директор СС Лоун Наталія Клєвакіна.
Загалом МФО понесли великі збитки. Частка прострочення в портфелях компаній буде зростати. В середньому зростання прострочення може збільшитися в 2-3 рази. Для того, щоб люди знайшли роботу, а бізнес зміг наростити обсяги, потрібен час. Як тільки люди повернуться на робочі місця і їх дохід відновиться, населення знову почне активніше кредитуватися, адже потреби людей не змінилися, змінилася економічна ситуація. Люди скоротили необов'язкові витрати. Подивіться у вікно — 2 місяці люди нікуди не ходили, нічого не працювало і крім продуктів та медикаментів люди нічого не купували. Є статистика операцій платіжних систем: непродовольчі групи товарів просіли на 60-80% за цей період. Вам не потрібне нове взуття, якщо вам немає куди в ньому йти. — зазначив фінансовий директор ССЛоун Сергій Водолазський.
Зараз можна стверджувати, що на ринку залишаться лише ті гравці, які продовжили обслуговувати своїх клієнтів у важкий час, як це зробила компанія СС Лоун. Тому ринок буде спостерігати появу від найбільш активних гравців нових акцій і проектів, спрямованих на поліпшення кредитного сервісу, а також на підвищення доступності продуктів мікрокредитування для населення.