У підкасті Product&Growth Сергій Віндерських розповів про те, як перетворити медіастартап на успішну фінтех-компанію та які унікальні сервіси пропонують користувачам портали minfin.com.ua та Finance.ua. «Мінфін» обрав головне.

Які проєкти входять до Treeum?

Компанії Treeum вже 12 років. Вона розпочиналася з фінансового порталу minfin.com.ua, який ми з партнерами запустили у розпал економічної кризи 2008 року, але згодом перетворилася на українську продуктову фінтех-компанію.

Ми робили minfin.com.ua як медіа. Він розпочинався з історії про курси валют. У 2008 році вперше трапилася девальвація, коли гривня впала з 5,05 до 8 гривень за долар. І раптом люди почали дивитися курси валют як прогноз погоди. Це був один із перших продуктів, який ми запустили на «Мінфіні».

Заробляли на рекламі для фінансових компаній та банків, продажі банерів. Потім наші рекламодавці захотіли отримувати не тільки рекламу, а й клієнтів. Ми задумалися, що ми можемо їм запропонувати, і зайнялися бізнесом лідогенерації. Тобто збирали заявки людей, які хочуть отримати певний продукт, а банки платили нам за залучених клієнтів.

Так сайт виріс у компанію з двома проєктами — фінансовим порталом «Мінфін» та партнерською мережею для фінансового сектору Finline. У 2016 році до нашої групи влився сайт про фінанси Finance.ua. А також приєднався івент-бізнес BankOnline. З його допомогою ми організовуємо найбільші конференції для банків, мікрофінансових та страхових компаній.

Згодом на сайтах Мінфін і Finance.ua з'явилися каталоги різних фінансових продуктів — депозитів, кредитів, страховок. Як інші сайти порівнюють ціни на товари в інтернет-магазинах, так ми порівнюємо для споживачів вартість фінпослуг.

У грудні 2020 року компанія Treeum залучила інвестора — фонд Dragon Capital.

Читайте також: Як починався «Мінфін». Історія успіху компанії Treeum

Наш наступний виток еволюції — не просто пов'язувати банки та клієнтів, а надати користувачам повний цикл отримання фінансового продукту. Наприклад, у ситуації з позиками — це можливість заповнити заявку на кредит та отримати гроші на картку, не йдучи з наших сайтів.

Ви цю історію десь підглянули?

У багатьох країнах є схожі послуги, які дають доступ користувачам до фінансових послуг. В Америці — Nerd Wallet, Klarna, у Великій Британії — Money Supermarket.

Що являє собою ваша СPA-мережа Finline?

Ми з самого початку «заточилися» на фінансових продуктах і не виходимо з цієї ніші. Finline сервіс покликаний поєднувати людей та фінустанови.

Фінансові продукти дуже специфічні. Взяти бодай ліди на кредити. Якщо людина хоче взяти кредит у певному банку, немає жодних гарантій, що вона отримає його. Кожен банк має свій скоринг і критерії, за якими він обирає позичальника.

Тому челендж не тільки в тому, щоб знайти людину, яка хоче взяти кредит, і з'єднати її з банком або мікрофінансовою компанією, але ще й знайти ту фінустанову, яка видасть їй цей кредит. Ось у цьому наша експертиза.

Аналізуємо профілі користувачів, збираємо інформацію із заповнених анкет, а потім підбираємо банки на основі знань про їхні вимоги до позичальників. Щось банки озвучують: наприклад, ми видаємо кредити офіційно працевлаштованим людям віком від 25 років. Але на практиці може бути трохи інакше, і ми це враховуємо.

Ми збираємо заявки людей не лише у себе на сайті. У нас є партнерська мережа веб-майстрів. Тобто будь-який сайт в інтернеті може підключитися до нас, отримати форми чи лендинги та пропонувати своїй аудиторії отримати кредит.

Ваш продуктовий бізнес починався з медіа-складової. Як відбувалася трансформація?

З самого початку ми робили медіа не заради самого медіа, а намагалися закрити потреби користувачів. Часто цифри, таблиці та каталоги відповідають на запит читача краще, ніж просто текст. Наприклад, якщо людина шукає, де взяти кредит, то їй потрібна не якась стаття, а порівняльна таблиця з можливістю сортування та фільтрами. Те саме стосується курсів валют у різних обмінниках. У нашому медіа сервіси для клієнтів завжди відігравали важливу роль.

Які послуги доступні зараз вашим користувачам?

Ми агрегуємо інформацію про більшість банківських та фінансових продуктів. На сайті Finance.ua можна порівняти депозитні ставки, кредитні картки, кредити готівкою у банках та мікрофінансових компаніях, різного виду страховки, іпотеку, автокредити тощо.

Поясню, у чому челендж. Якщо людина, наприклад, ставить питання, де взяти кредит на машину, їй потрібно витратити купу часу, щоб обійти сайти банків і порівняти умови. Скрізь вони подаються у своєму форматі, є безліч комісій та різних тарифів.

Ми ж пишаємося тим, що збираємо повну інформацію про всі фінансові продукти та даємо її клієнтам у вигляді простих таблиць.

Ми також прагнемо закрити у себе повний цикл продажів. Наприклад, страховку ОСАЦВ можна сплатити карткою прямо на Finance.ua та отримати готовий електронний поліс на пошту.

Ми домовляємося з банками, щоб наші користувачі отримували особливі умови. Наприклад, на Мінфіні є каталог депозитів — подібного в українському інтернеті більше немає. Це калькулятор, який покаже з точністю до гривні, який дохід принесе вклад у тому чи іншому банку. До нього ми вигадали своєрідний кешбек: банки платять нам за те, що ми приводимо їм вкладників, а ми віддаємо частину цих грошей нашим користувачам. Якщо вони розмістять заявку на депозит у нас на сайті перед тим, як підуть до банку, можуть отримати додатковий відсоток до ставки.

Розмісти депозит та отримай +1% річних

Наразі працюємо над тим, щоб розміщення вкладів повністю проходило онлайн. Це велика робота, яка потребує інтеграції з різними фінустановами. Адже деякі банки пропонують високі ставки за депозитами, але вони можуть мати відділення лише в декількох містах у всій Україні. Для людей, які мешкають десь у регіонах, доступ до цих банків закрито. Ми хочемо змінити цю історію.

А чи готові клієнти довірити гроші «невідомим» банкам?

Ми глибоко досліджуємо аудиторію банківських вкладників. Комусь дуже потрібна надійність банку і вони несуть гроші лише у відомі бренди, переважно банки з іноземним капіталом.

Але для багатьох важлива дохідність, особливо зараз, коли ставки за депозитами не перекривають навіть інфляцію. До того ж, найбільш просунуті користувачі зрозуміли, що є Фонд гарантування вкладів (ФГВФО), який гарантує вкладникам повернення суми до 200 тис. грн.

Чи є альтернативи депозитам?

Нині у США близько 60% сімей інвестують у фондовий ринок. У Росії також спостерігається бум купівлі акцій — близько 11 млн людей торгує на фондовому ринку. Популярність таких фінансових інструментів у нас також зростатиме. Це питання часу та фінансової культури.

Сподіваюся, ми зможемо допомогти людям знайти нові способи вкласти гроші, крім депозитів. Так історично склалося, що українці розглядають два головних інвестиційних інструменти — депозит у банку чи квартира біля метро під здачу в оренду. І тільки зараз, завдяки падінню депозитних ставок, люди починають дізнаватися щось про ОВДП, фондовий ринок, інвестиції в бізнес тощо.

Наша місія — навчитися знаходити ці інвестиційні інструменти, допомагати людям їх обирати, порівнювати та забезпечити легкий доступ до них.

Ми маємо силу навчати людей та показувати, як цими інструментами користуватися. Нині охоплення наших сайтів — до 5 млн унікальних відвідувачів на місяць.

На які компанії дивитеся і бажаєте робити такі ж продукти, як вони?

У фінтеху шалена кількість напрямків. Ми стежимо за безліччю компаній. Мій улюблений проєкт про фінанси — британський сайт Money Saving Expert. Його запустив журналіст років 20 тому. Він розповідав про фінансові фішки та розбирався, як британські банки можуть обманювати своїх клієнтів. Сайт переріс у величезний медіаресурс із десятками мільйонів відвідувань на місяць.

Це проєкт про пояснення, чесність та фінансову грамотність. Дуже гарний приклад, на який хочеться рівнятися. У результаті сайт придбав Money Supermarket, який займається лідогенерацією. Так медіа та бізнес лідогенерації потоваришували і в Британії.

Читайте також: Маргулан Сейсембаєв про успіх «дурного» портфеля і чому наявність розуму не гарантує заробіток

У Росії теж є сильний гравець — Тінькофф, на якого можна дивитися та навчатися у плані фінтеху. Вони і медіа гарне запустили — Тінькофф-журнал. На жаль, його не можна застосувати до України, оскільки вони пишуть про російські реалії, але це хороший приклад того, як потрібно робити фінансову журналістику.

Ви хочете фокусуватись лише на українському ринку?

Поки що не думаємо про закордон. В Україні зараз великий та цікавий ринок. Масово з'являються необанки та починають боротися за клієнтів. Ми допомагаємо їм залучати як позичальників, так і вкладників. Спостерігаємо, куди рухається український ринок, та ставимо нові челенджі.