Як бізнес може реструктуризувати свої борги і як збільшити свої шанси в переговорах з банком, у колонці для «Мінфіну» розповів директор відділу інвестицій і ринків капіталу KPMG в Україні Юрій Федоров.
Перший крок
Ви будете у більш збалансованій ситуації, якщо самі запропонуєте банку варіанти виходу з боргової кризи.
Враховуючи досвід минулих криз і поведінку несумлінних компаній, які використовували кризу, щоб просто не платити за рахунками, українські банки напевно захочуть переконатися, що ви, м'яко кажучи, не перебільшуєте.
Читайте також: Чи вдасться банкам вистояти після кредитних канікул і скільки збанкрутує
Треба бути готовими, що банк може залучити незалежну сторону — зовнішніх експертів для аналізу даних, і вам навіть доведеться оплатити такі послуги. Або ви можете організувати такий аудит самостійно і пред'явити його результати кредитору. Маючи результати такого аналізу, ми рекомендуємо клієнтам підготувати банку пророблену пропозицію про реструктуризацію боргів, що враховує інтереси і можливості всіх сторін. Тоді шанси на успішні переговори будуть значно вищими.
Необхідно довести стійкість
Другий важливий момент полягає в тому, що будь-який кредитор буде вести переговори з вами тільки в тому випадку, якщо буде впевнений в принциповій можливості виходу компанії з кризи. Для банків важливо розуміти, що ризики банкрутства вашої компанії мінімальні і у неї насправді є сильний бізнес кейс. Тому вона дійсно зможете вийти з кризи, змінивши графік або умови платежів.
Читайте також: Чому банки «саботують» програму доступних кредитів «5-7-9»
Якщо ви продемонструєте протилежне, то стратегія кредиторів з порятунку вашого бізнесу може змінитися на таку, яка буде спрямована на те, щоб «забрати все, що можна, доки інші не забрали». З цієї причини, одним з головних завдань у переговорах буде переконати кредитора, що ваш бізнес стійкий і ви добре його контролюєте.
Розподіл ризиків
Третій аспект врегулювання відносин з кредиторами полягає в тому, щоб продемонструвати, що ви розумієте труднощі з обслуговуванням боргу в найближчій перспективі і що у вас є конкретна пропозиція, як вирішити ситуацію.
Виходячи з нашого досвіду, банки після оцінки рівня проблеми самостійно або за допомогою залучених експертів, будуть шукати компроміс, найбільш вигідний для них. Тому при розробці плану розвитку бізнесу, з яким ви підете в банк, є сенс дотримуватися принципів розподілу ризиків між усіма інтересантами вашого підприємства. Тобто акціонерами, менеджментом, фінансовими і товарними кредиторами.
Як це може виглядати на практиці? Для пом'якшення впливу кризи потрібно бути готовими скоротити витрати, позбутися непотрібних активів, знизити частку неприбуткових продажів. Акціонерам потрібно також докласти зусиль і прийняти рішення про відмову від дивідендів до моменту нормалізації фінансового стану компанії. Можливо, акціонерам також доведеться зробити які-небудь вливання власних коштів у бізнес, які були накопичені за роки отримання дивідендного потоку. Крім того, допомога акціонерів може полягати у продажі частки в бізнесі. Виручені гроші підуть назад у бізнес — на обслуговування боргу.
Читайте також: Чому доступні кредити можуть зашкодити економіці
Якщо ваша компанія має особливу цінність для держави, спробуйте прикласти зусилля і отримати підтримку від неї. Це не позбавить вас від всіх труднощів, але все ж може істотно допомогти в період кризи.