Чи є паливна криза

Річ у тім, що запасів не «лише» на 30 діб, а на «цілих» 30 діб!

Із початку року ми перебуваємо у хронічному профіциті всіх марок пального. Спочатку всі готувались до 5 лютого — ембарго на російські нафтопродукти в Європі. Потім всі чекали на посівну. Зараз невідомо чого чекають, але пального дуже багато.

На це також вказує зниження цін: за останній місяць бензин втратив 1,5 грн, дизпальне — майже 2,5 грн/л. Окрім цього, зберігається потенціал подальшого охолодження на 2−3 грн/л. Сподіваюсь, за 2−3 тижні © він буде реалізований.

Про 30-денний запас пального Міненерго у своєму релізі каже у контексті необхідності створення стратегічних запасів нафтопродуктів. Із цим важко сперечатись, минулорічна весна це показала дуже переконливо.

Потреба стратегічного запасу

Той 30-денний запас, який нині є у трейдерів, і який дійсно є чималим за параметрами галузі, — ситуативний. Сьогодні він є, завтра немає — це рішення кожного окремого трейдера. Мета створення мінімального запасу нафти та нафтопродуктів (МЗНН) — законодавчо зобов’язати трейдерів тримати певний запас, залежно від обігу. Це практика Європи та інших розвинутих країн.

Зараз йде обговорення — яким той запас має бути, де його зберігати, як обліковувати. Чиновники пропонують досягти 61 дня споживання. Але не відразу, як багато хто подумав на ринку, а розтягнути це на 8 років. На першому етапі пропонується закріпити всього 3%, або 11-денний запас (але не менше 2000 т). Вважаю це правильним, бо, фактично, його, зазвичай, і так всі мають, і це дозволить на малих обертах відпрацювати звітність.

Щодо зберігання. Ворог не спить. Накачувати нафтобази пальним нерозумно, і всі це розуміють. Проєктом закону передбачається дозволити зберігати 50% своїх запасів за кордоном. До речі, на сьогодні це вже фактично робить «Укрзалізниця» у Клайпеді (Литва), звідки вона постачає частину пального для власних потреб, та UPG, що володіє перевалювальним терміналом у польському Щецині. Тобто це, синку, не фантастика — можна придбавати, створювати або орендувати потужності.

В Європі також практикують «тікети» — купуєш не пальне, а опцію на його видачу спеціалізованим терміналом у разі потреби.

Отже, все добре, пальне є, на заправку з каністрами не поспішаємо, бо ціна ще падатиме.

Читайте також: Ціни на АЗС продовжують падати. Скільки коштує пальне

Щодо рецидиву дефіциту через раптові атаки ворога, скажу так: в атаки вірю, в дефіцит — ні. За рік побудована розгалужена та потужна система постачань, створений величезний флот бензовозів, укладені контракти та зацементовані маршрути. Зупинити це неможливо.

Мабуть, це одна з небагатьох речей, в якій я сьогодні впевнений. Більше впевнений я тільки у наших військових.