►Читайте сторінку«Мінфіну» у фейсбуці: головні фінансові новини
Навіть під час повномасштабного вторгнення люди продовжують шукати та купувати авто б/в. Але ринок зазнав суттєвих змін. Зміна попиту на вживані авто протягом останніх чотирьох років, відображена на графіку.
Початок повномасштабного вторгнення зменшив попит на авто вдвічі в порівнянні з попередніми періодами. Оскільки автомобілі не є товарами першої необхідності, на деякий час їми майже взагалі перестали цікавитися.
Зростання попиту
Проте вже у квітні 2022 року, тобто за місяць, кількість запитів, зв’язаних з вживаними автомобілями стрімко зросла до рекордних 1,8 млн пошуків на місяць. Імовірно це пов’язано з тим, що у квітні була найбільша потреба в авто для власної мобільності населення, та з пошуком транспорту для ЗСУ.
Також зростанню попиту сприяло нульове розмитнення, яке було запроваджене з квітня по липень. Після того, як льготний період закінчився, попит на вживані автівки поступово знизився.
Читайте також: Законопроєкт про розмитнення авто у «Дії» повторно подадуть у Раду
Що шукають
Найчастіше українці шукають вживані авто з США. Але цей тренд поступово спадає. За чотири роки він знизився на 52% (у середньому з 90 тис. до 43 тис. пошуків на місяць). Навіть до початку воєнних дій, в січні 2022 року він був значно менший, ніж в січні 2020 року.
Також за чотири роки знизився інтерес на авто з Польщі на 34% (зі 63 тис. до 41 тис. запитів на місяць). Винятком стало тимчасове зростання попиту на авто в Європі, що припало на квітень 2022 року.
Найімовірніше це зростання було пов’язане з тим, що з Польщі можна найшвидше пригнати авто через територіальну близькість та просту процедуру переоформлення.
Ще більше зниження попиту в українців відбулося щодо авто з Литви — за чотири роки кількість запитів впала на 68% (зі 84 тис. до 27 тис. запитів на місяць).
Як видно на графіку лідер імпорту США втратив половину запитів через війну та закриття портів й порівнявся з країнами Європи — Польщею та Німеччиною. Наразі попит на авто з різних країн не має суттєвих відмінностей.
Читайте також: Ринок електромобілів в Україні за два місяці виріс удвічі — федерація автопрому
Попит на авто за брендами
За січень 2023 року обсяг попиту на вживані авто з уточненням бренду склав 67,6 тис. запитів.
Лідером залишаються автомобілі ВАЗ, хоч попит і знизився на 55% за 4 роки (з 20 тис. до 9 тис.). Це найбільше падіння попиту в абсолютному значенні. Проте найбільше за ці 4 роки втратив бренд Daewoo: — 63% (з 4,6 тис. до 1,7 тис. запитів на місяць).
Навпаки найбільший ріст серед брендів вживаних авто показали Volvo (+288%), що піднявся з 40 місця за популярністю на 30.
Протягом останніх 4 років попит на іномарки поступово зростав аж до повномасштабної війни. Наразі кількість запитів з уточненням бренду приблизно така ж як і у лютому 2019.
Прогноз
«Можна припустити, що попит на автівки європейського виробництва буде й надалі зростати, а автомобілі на кшталт ВАЗ та Daewoo поступово будуть втрачати свої позиції», — йдеться в повідомленні.