Про особливості роботи банків нового покоління в Україні, а також на що важливо звертати увагу їхнім клієнтам розповів у колонці для «Мінфіну» заступник директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Андрій Оленчик.
Необанки по-українськи
В Україні необанки, або «банки в кишені», з’явилися в 2017 році як фінтех-проєкти, що забезпечують банківський і платіжний сервіс без використання відділень. На відміну від більшості іноземних необанків, у нас це не окремі фінустанови, а лише проєкти, які позиціонуються окремими банками і працюють на ліцензії класичних банків, що пов’язано із законодавчими обмеженнями в нашій країні. Зокрема, відкриття та ведення поточних рахунків, за українським законодавством, є виключно банківською діяльністю. Тому сьогодні ці проєкти в Україні працюють лише на базі класичних банків і дають можливість отримати банківську картку з повним доступом за допомогою мобільного додатку.
Зазвичай необанки пропонують клієнтам такі продукти, як платіжна або віртуальна картка, депозити, платежі з використанням телефонних номерів, електронних листів та ідентифікаторів у соціальних мережах. Також вони надають інструменти мобільного бюджетування, цифрові квитанції в реальному часі та cashback, який клієнти отримують грошима.
Увага розробників таких проєктів зосереджена, в першу чергу, на спрощенні доступу до банківського сервісу, якості обслуговування, швидкому і зручному отриманні послуг у режимі онлайн. Відповіді на запитання користувачів надаються за допомогою сервісів з обміну миттєвими повідомленнями, наприклад, Viber, Facebook чи Telegram.
Читайте також: Анна Тігіпко: в izibank вже маємо більше 25 різних сервісів для клієнта
Підводні камені
Фонд гарантування вкладів фізичних осіб звертає увагу українців на те, що рекламні повідомлення необанків деколи можуть розкривати не у повному обсязі інформацію для споживачів фінансових послуг, зокрема щодо їх участі в системі гарантування вкладів. Тому треба бути обачливими при користуванні їх послугами та дізнатись, якому саме традиційному банку належить «віртуальний» проєкт. При цьому важливо уважно прочитати договір, який ви збираєтеся підписати, щоб розуміти, з якою саме фінансовою установою він буде укладений та на яких умовах.
Слід нагадати, що гарантії Фонду поширюються на кошти фізичних осіб і ФОП, розміщені на депозитах і поточних рахунках. Гранична сума відшкодування в Україні сьогодні становить 200 000 грн, незалежно від кількості рахунків у вкладника в одному банку.
Наприклад, якщо ви маєте депозит у традиційному банку, а також два карткові рахунки в підпорядкованому йому необанку, то це означає, що у вас три вклади у одному банку і у разі його неплатоспроможності залишки на всіх рахунках будуть підсумовані і ви отримаєте не більше граничної суми 200 000 грн.
Якщо ви маєте намір тримати в банку більшу суму, то для диверсифікації ризиків краще розмістити гроші не в одному, а в декількох банках або відкрити депозити на різних членів сім'ї в одному банку.
На сьогодні учасниками Фонду гарантування вкладів є всі банки України, окрім «Ощадбанку». Більше інформації про банки-учасники системи гарантування ви можете дізнатись на офіційній сторінці Фонду, а також за номером «гарячої лінії» Фонду – 0-800-308-108. Звертаємо також вашу увагу на те, що перед підписанням договору банк повинен обов'язково надати вкладнику Довідку про систему гарантування вкладів.
Читайте також: День народження mono: 10 невідомих фактів про банк