Яким чином таку інформацію обробляє Київстар, як завдяки їй можна визначити платоспроможність клієнтів банків та МФО і навіть знаходити шахраїв, під час MFO SUMMIT розповів керівник проектів Big Data на корпоративному ринку компанії Київстар Максим Мацибора.
Кредитний скоринг
За словами Максима Мацибори, послугу кредитного скорингу клієнтів фінансових установ Київстар запустив ще в 2017 році. Ця модель будується на алгоритмах машинного навчання.
«Працює вона наступним чином: коли до мобільного оператора звертається МФО, Київстар просить надати дані 2 груп клієнтів: перша група — це хороші позичальники, а друга – погані, які не повертають борги. Ми аналізуємо ці групи і виявляємо певні закономірності в них, розуміємо що їх об’єднує і після цього будуємо скорингову модель. Відповідно до цієї моделі кожному потенційному позичальнику ми можемо поставити бал, вказавши, наскільки він платоспроможний», — пояснив Мацибора.
Для побудови такої скорингової моделі використовується близько 2,5 тис. предикторів, тобто прогностичних параметрів. Всі вони використовуються в машинному навчанні і комп’ютер їх аналізує. Серед параметрів чимало незрозумілих для більшості людей, але можна виділити основні.
Коло спілкування. Оператор розуміє, з ким абонент спілкується, хто його сім’я та друзі.
Характер використання телеком-послуг. Завдяки цьому параметру стає зрозуміло, чи людина телефонує за кордон, чи надсилає смс тощо.
Характер пересувань. Для аналізу цього параметру мобільний оператор навчився виділяти такі місця як «робоча зона», в якій особа знаходиться з ранку до вечора; «домашня зона», де абонент вночі; так само виділяється «зона вихідного дня».
Використання інтернет-трафіку. Ці дані дозволяють сформувати пул інтересів і сегментувати профіль клієнта.
Характеристика пристрою. Оператор визначає, користується особа смартфоном чи звичайним телефоном, яка його модель. Крім цього, оператор перевіряє, чи встановлені месенджери.
Терміново потрібні гроші? Обирай кредит з вигідними умовами в каталозі від «Мінфіну»
Термін «життя» абонента. В цьому аспекті Київстар перевіряє, скільки часу абонент знаходиться в мережі та коли він активував сім-карту.
Характер споживання кредитних продуктів Київстар. Оператор бачить, як часто людина знаходиться у від’ємному балансі, який він, в які дні місяця абонент використовує кредитні кошти тощо.
Витрати на телеком-послуги. В цьому параметрі Київстар визначає, скільки щомісяця абонент витрачає на зв'язок та інші послуги оператора.
Як пояснює Мацибора, модель скорингу не є сталою, Київстар постійно вдосконалює її, а за потреби може побудувати унікальну модель відповідно до потреб замовника.
В пошуку шахраїв
Окрім визначення надійності позичальників Київстар розробляє і ряд механізмів, для боротьби з шахраями, які намагаються або оформити кредит, або скористатись коштами інших осіб. «Над цим напрямом ми почали працювати близько року тому і в найближчі місяці плануємо почати запуск цих продуктів», — розповів Мацибора.
До запуску готується цілий ряд нових продуктів, які варто розглянути більш детально.
Check IMEI. Це можливість перевірити за номером, чи не змінювався IMEI мобільного телефону. Іншими словами, стане відомо, чи використовував абонент цю ж сім-карту в іншому апараті. Якщо сім-карта використовувалась в цілому ряді апаратів – це відразу викликає підозру.
SIM count. Це підрахунок кількості унікальних сім-карт одного оператора, що використовувались у телефонному апараті абонента. «Ми провели зріз і визначили, що нормально, коли абонент впродовж 30 днів змінює сім картки одного оператора не більше 2 разів», — зазначив Мацибора.
Читайте також: 13 шахрайських схем, які дозволили поцупити в українців 362 мільйони
Calls and SMS forwarding. Це перевірка наявності переадресацій за номером телефону. Водночас, наголосив Мацибора, якщо встановлена переадресація, Київстар не розкриває інформацію, на який саме номер переводяться дзвінки.
Sim lifetime. Оператор перевіряє, чи активувалась сім-карта впродовж останніх 30 днів. «Ми дізнаємося, чи купила особа сім-карту і з новим номером прийшла, щоб оформити кредит, чи вона вже має певну історію і довго користується номером», — зазначив Мацибора.
Geolocation check. Цей сервіс дозволяє перевірити, чи був абонент в певній точці. Щоправда, тут встановлено досить велике обмеження радіусу – 20 км. Тобто якщо клієнт захоче перевірити, чи була колись особа в точці А, Київстар зможе повідомити лише, чи була ця людина в радіусі до 20 км від цієї точки. «Ці обмеження встановлені для того, щоб максимально знизити ризики персоналізувати абонента», — пояснив Мацибора. Водночас, якщо особа скаже, що живе в Києві, а фактично у ньому не буває,– це можна буде легко виявити.
Roaming check. Завдяки цій послузі можна дізнатись, чи знаходиться особа за кордоном. Щоправда, Київстар не розкриватиме інформацію, в якій саме країні. «Ця функція може використовуватись, якщо хтось знімає кошти за кордоном і є підозра, що це шахрайська схема. Тоді банк може дізнатись, чи дійсно клієнт перебуває за межами України», — пояснив представник Київстару. Водночас, попереджає Мацибора, слід враховувати, що за кордоном абонент міг вимкнути телефон, або не реєструватись в роумінгу. Тому однозначної відповіді оператор дати не зможе.
Jails. Це перевірка, чи перебуває абонент у місцях позбавлення волі. Отримавши такий запит, Київстар надасть відповідь з відсотковою ймовірністю того, що особа дійсно засуджена. «Ми не можемо однозначно сказати, що це дійсно так, оскільки вона може працювати у в’язниці чи жити поряд з нею», — зазначив Мацибора.
Читайте також: Іноземні фінкомпанії визначають надійність позичальників за даними із соцмереж
За словами Мацибори, ці продукти ще не випущені на ринок, але вже за кілька місяців клієнти зможуть ними скористатись.