Чи варто в таких умовах інвестувати в автовиробників і яке майбутнє їх чекає, розповів аналітик структурних продуктів «Альфа-Капітал» Василь Копосов. «Мінфін» публікує найголовніше зі статті.
Основні факти про стан найбільших автовиробників Німеччини наступні:
- Від березневих мінімумів акції європейських і американських автовиробників зросли у 1,5-2 рази.
- Акції Daimler повністю відіграли кризове зниження, акції BMW — 90% зниження, VW — 75% зниження.
- Швидше за все, Q2 2020 на багато років залишиться гіршим кварталом для всього світового автомобілебудування. Попереду довгостроковий цикл відновлення продажів.
- Відновлення продажів допоможе профінансувати інвестпрограми і вийти на цільові показники рентабельності до 2022 року.
- Потенціал відновного зростання у 2020 р. практично вичерпаний. Подальша динаміка акцій більшою мірою буде залежати від результатів 2021-2022 рр., темпів виведення електрокарів на ринок, попиту на електрокари і фінансової дисципліни.
- На горизонті 2-3 років перспективи акцій «великої трійки» німецьких автовиробників бачаться позитивними, за рахунок поліпшення кон'юнктури ринків збуту і завершення інвестциклу, що наближається.
Стан ринку
Автомобільна промисловість справедливо відноситься до одних з найбільш постраждалих галузей економіки через карантини. Причини зрозумілі:
- зупинки виробництва у березні-квітні;
- обвалення попиту у березні-червні;
- зниження купівельної спроможності споживачів.
Специфіка сектора полягає в операційному важелі: прибутковість автовиробників змінюється нелінійно, в залежності від обсягів продажів, що пов'язано з високою часткою постійних витрат в структурі собівартості. Чим більше машин продає автовиробник, тим вища не тільки виручка від продажів, але і маржа. Справедливо і зворотне — чим менше продажів, тим нижча прибутковість.
Відповідно, в моменти драматичного зниження продажів автовиробники отримують збитки, що і сталося в у другому кварталі 2020 р., а в передчутті цього акції автовиробників знизилися у лютому-березні.
Зараз продажі відновлюються, а акції європейських і американських автовиробників вже зросли у 1,5-2 рази відносно березневих мінімумів. Найвидатнішу динаміку продемонстрували акції Daimler (+ 105% з 19 березня). VW зріс на 70%, BMW — на 65%.
Продажі нових авто вже вищі за «доковідні»
Daimler — єдина компанія з німецької «великої трійки», хто публікує власні щомісячні дані за продажами.
Джерело: дані Daimler
З гістограми видно, що продажі вже в червні впритул наблизилися до минулорічних рівнів, та й взагалі все літо Daimler продає більше Мерседесів, ніж у «доковідних» січні-лютому.
Читайте також: 5 акцій від Goldman Sachs, які принесуть прибуток після пандемії
BMW і VW не публікують консолідованих щомісячних даних за продажами. Але, наприклад, продажі нових BMW, Audi і VW на одному з головних ринків збуту — в Німеччині — показують приблизно ті ж тенденції, що і у Daimler — літні продажі на рівні або краще, ніж в січні-лютому, але гірше, ніж влітку минулого року.
Джерело: KBA/Bloomberg
Таким чином, можна з упевненістю говорити про те, що продажі нових авто встали на шлях виправлення. Найімовірніше, найближчими місяцями вони все ще залишатимуться нижче, ніж рік тому (все ж модель споживання змінилася, люди багатшими не стали, а ефект відкладеного попиту вже відіграний в літні місяці), але найскладніший час дуже ймовірно вже позаду.
Якщо я правий, то другий квартал 2020 р. надовго залишиться гіршим для автовиробників, а кожен наступний квартал буде кращим за попередній. До 2022 р., згідно консенсусу Bloomberg, продажі BMW, Daimler & VW повернуться до докризового рівня 2019 р.
Подальші перспективи
Я вважаю, що відновлення продажів вже майже цілком закладено в ціни акцій Daimler, BMW і VW. Акції практично закрили «коронавірусний геп».
Збираєш гроші на машину? Обирай депозит у надійному банку і отримай бонус від «Мінфіну»
Подальша їх динаміка буде залежати вже не від динаміки виручки, а від динаміки прибутку. Прибуток, в свою чергу, буде залежати від комплексу факторів:
- величина R&D і капітальних витрат
- темпи повернення обсягів продажів на докризові максимуми (рівні 2018 р.)
- фінансова дисципліна: контроль над витратами, перш за все, за рахунок анонсованих скорочень персоналу.
Нагадаю, що головною проблемою автовиробників у 2019 р. було зростання капітальних витрат на тлі циклічного зниження попиту (який після обвалу 2020 року вже не видається значущим). Всі три компанії раніше анонсували «електрифікацію» модельної лінійки. Зокрема, BMW розраховує до 2030 р. продавати 50% електрокарів і дуже активно розширює лінійку електрокарів і гібридів. Схожі стратегічні пріоритети у Daimler та VW.
Читайте також: UBS порекомендував інвесторам звернути увагу на Китай
Проблема в тому, що подібна різка зміна парадигми розвитку — захід, що потребує великих інвестицій. Це змушує автовиробників збільшувати R&D витрати і капітальні вкладення, що негативно позначається на операційній маржі і величині Free Cash Flow. Пік інвестциклу, як передбачають плани компаній, буде пройдений до 2022 р.
Таким чином, варто відокремлювати оцінку перспектив акцій «великої трійки» німецьких автовиробників у найближчій перспективі і у перспективі 2-3 років. Я думаю, що у найближчій перспективі динаміка акції європейських автовиробників сповільниться. Цілком можливо, локальні екстремуми цін уже досягнуто, а подальша переоцінка буде більшою мірою залежати від темпів виведення нових електрифікованих моделей на ринок, попиту на них і динаміки операційної маржі (у 2021-2022 рр.).
Читайте також: Tesla може бути найнебезпечнішою акцією на Уолл-стріт
У будь-якому випадку перспективи акцій «великої трійки» німецьких автовиробників на горизонті 2-3 років бачаться позитивними. за рахунок поліпшення кон'юнктури і завершення інвестциклу, що наближається.