Роз'яснення Нацбанку

У Нацбанку пояснюють, що коли банк пропонує свої послуги, нехай навіть наполегливо, – це не порушення прав споживачів.

Проте, якщо банк стверджує, що не може видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної, – він вводить клієнта в оману та нав’язує послугу. Українське законодавство забороняє такі дії.

Клієнт має повне право відмовитися від нав’язаної кредитної картки.

Читайте також: Чотири міфи про закон про фінмоніторинг. Як буде насправді

Які ще послуги нав'язує банк

Найчастіше банки нав'язують додаткові послуги по кредитах. Показові приклади:

  • банк видає кредитну картку разом із зарплатною;
  • банк включає обов’язкову страховку певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть, якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
  • банк продає страховку від нещасних випадків під час обміну валюти;
  • банк самовільно підключив послугу sms-інформування та стягує за це комісію.

Читайте також: Чому банки «саботують» програму доступних кредитів «5-7-9»

У чому ризик для клієнта

Приклад 1. Якщо, наприклад, клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною, але не користується кредиткою. Банк може стягувати платіж за обслуговування кредитної картки в розмірі 20 грн (умовно) за рахунок кредитного ліміту.

Таким чином у клієнта з’являється борг, про який він навіть не підозрює. У кращому разі банк повідомить про виникнення заборгованості, коли клієнт не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, в гіршому – клієнт дізнається про борг, коли накопичиться значна сума.

Читайте також: Банки мають встановити на своїх сайтах калькулятор для розрахунку кредитних платежів — НБУ

Приклад 2. Клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто клієнт користується карткою, не розуміючи, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.

Що робити в таких випадках

Клієнт має написати скаргу на ім’я керівництва банку. Якщо банк відмовляється йти назустріч і нехтує скаргою, слід звертатися до НБУ.

Профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг – опрацьовує усі скарги. Якщо є ознаки порушень, фахівці звертаються безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію.

Обрати депозит з вигідною ставкою

Нагадаємо

  • Національний банк ухвалив нові вимоги до реклами банківських кредитів та депозитів, а також до інформації про них на офіційних сайтах банків.
  • Щодо кредитів на сайтах банків повинна міститися повна інформація про процентну ставку, всі витрати (комісії, платежі за супутніми послугами), періодичність здійснення виплат, а також інформація про штрафи та пені у разі прострочки.
  • Інформація про депозити має висвітлювати повну процентну ставку, термін вкладу та умови дострокового зняття коштів.
  • Також банки повинні встановити та своїх сайтах спеціальні калькулятори, які мають розраховувати всі параметри за кредитами та депозитами, включаючи всі комісії банку та його реальні відсоткові ставки.