Дослідження Info Sapiens на замовлення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО) показало низький рівень довіри вкладників до банківської системи та знань населення про фінансові послуги.
Респонденти — понад 2 тис. чоловіків та жінок віком від 18 років із різних регіонів України, які певною мірою цікавляться фінансовими послугами.
Половина опитаних відмовилась нести заощадження в банк
Автори дослідження стверджують, що довіра до банків зростає. Частка тих людей, які тримають у фінустановах половину своїх заощаджень зросла з 5% до 8%.
Тим часом 25% опитаних зберігають в банках лише частину заощаджень, а 56% — відмовилися від послуг банкірів.
Чому українці не відкривають рахунок у банку
За даними опитування, 52% респондентів не мають рахунку в банку через низькі доходи. 30% українців ігнорують фінустанови через відсутність довіри.
10% опитаних заявили, що віддають перевагу іншим способам збереження коштів.
Як українці обирають банк
Понад половина опитаних, а саме 56%, відкриваючи рахунок в банку, звертає увагу на те, чи гарантує держава повернення вкладу. Водночас ключову роль при прийнятті 49% таких рішень відіграють відгуки родичів, друзів та знайомих.
53% українців відкривають рахунок в банку, якщо їх задовольняє відсоткова ставка за депозитом. І лише 1% респондентів звертають увагу на надійність та стабільність банку.
Коли Фонд гарантування відшкодовує вклад
Близько половини опитаних розуміють, у яких випадках держава виплачує вкладнику гарантовану суму.
«Для нас важливо підвищити обізнаність користувачів фінансових послуг і навчити їх користуватися інструментами захисту своїх коштів. Це не лише підвищить безпеку їхніх вкладів, а й надасть впевненості щодо зберігання своїх коштів у банках», — наголосив заступник директора-розпорядника Фонду гарантування Андрій Оленчик.
Тим часом 59% респондентів заявили: якщо банк порушить права вкладника, зі скаргою підуть до суду. 25% українців у такому випадку будуть звертатися до Національного банку України, 22% — до Фонду гарантування.
Що відомо про онлайн-вклади
Дослідження демонструє, що більшість українців знають про гарантування вкладів у гривні, оскільки обізнаність зросла з 67% до 86%, та у валюті — обізнаність зросла з 51% до 59%.
За словами директора-розпорядника Фонду гарантування Світлани Рекрут, за останні місяці суттєво зросли обсяги онлайн-послуг. «І банки, і ФГФО вже давно впроваджують онлайн-сервіси. Зокрема, ми створили автоматизовану систему виплат, яка дозволяє вкладникам отримувати кошти у відділеннях будь-яких банків-агентів», — говорит она.
Тим часом про гарантування вкладів, відкритих через веб або мобільний банкінг, а також електронні гроші, знає тільки кожен третій респондент. 53% на запитання про онлайн-вклади не змогли знайти відповіді.