Карантин починає бити по платіжній дисципліні позичальників. Українці частіше допускають прострочку за картковими кредитами. Банки в боргу не залишаються. Не маючи можливості нараховувати штрафи та пені, вони блокують картки клієнтів.
«Поверніть мою зарплату»
На початку квітня клієнти Ощадбанку залишили на порталі більше 20 коментарів з проханням розблокувати банківську карту.
Автор відгуку під ніком atymoha розповів, що Ощадбанк заблокував картку, на яку надходила його зарплата. До того ж з рахунку зняли усі нараховані гроші — 9 тис. грн. При зверненні в банк сказали заплатити всю суму кредиту, а це 58 тис. грн. Тільки тоді блокування знімуть. На прохання оформити часткове списання чи реструктуризацію банк відповів відмовою.
В контакт-центрі консультанти не взялися вирішити проблему. Вони лише підтвердили, що всі картки заблоковані до повного погашення кредиту. «Все заработанные мною средства, которые будут приходить на зарплатную карту, банк будет сразу же полностью снимать, пока не снимет все 58 тыс. грн. Где брать деньги на проживание все это время?» — запитує atymoha.
Це далеко не єдиний випадок. «Ощадбанк оставил меня с маленьким ребёнком без денег, заблокировав зарплатную карту! Прошу помочь… списывайте часть денежных средств, которые поступают, но без предупреждения блокировать, и за что житъ? Прошу вас, разблокировать карту», — написала користувач під ніком Ireska76.
Без грошей залишилися навіть пенсіонери. Користувач Barrrs скаржиться: «Пенсия — единственный источник дохода. Имею просроченный кредит, заблокировали все карты и даже карту матери, подвязанную под мой пенсионный счет».
За його словами, блокування картки Ощадбанку пояснили внутрішньою постановою. Всю пенсію банк перерахував на погашення кредиту.
Клієнтка Ощадбанку з ніком sonuwa розповіла, що фінустанова заблокувала відразу три картки. «Наложен арест без предупреждения и без решения суда на социальную, зарплатную и кредитную карты», — пише вона.
У відповідь на відгуки служба підтримки запевняє, що банк розбереться з кожною проблемою, і просить відправити всі дані для перевірки ситуації. Але підтвердили вирішення питання тільки одиниці, інші клієнти досі в режимі очікування.
На запит «Мінфіну» в Ощадбанку не відповіли. Тому ми звернулися за роз'ясненням до юристів.
Читайте також: Народний рейтинг. Банки в карантині
Хто правий і що робити клієнтові
У період карантину взаємини позичальників і банків регулюються особливо. Позичальники зобов'язані продовжувати обслуговувати кредити. Але, якщо допускають прострочку, банки не мають права штрафувати або нараховувати пені. А ось про заборону блокувати картки в документі нічого не говориться.
Виходить, юридично банки мають повне право карати таким чином недисциплінованих клієнтів. За словами адвоката, керуючого партнера ЮФ «Можаєв і Партнери» Михайла Можаєва, умова про можливе блокування картки часто фігурує в договорі між клієнтом і банком. «Якщо така умова прописана в договорі, банк має право нею скористатися», — говорить він.
«Якщо клієнт прострочив платіж по кредиту, банк починає списувати заборгованість з інших карт або рахунків, щоб стягнути відсотки. І підстав скаржитися на блокування картки фактично немає», — розповідає адвокат, старший партнер АК «Ростислав Кравець та партнери».
Читайте також: Кращий відгук березня: обіцяні кредитні канікули для бізнесу
Адвокат, партнер АО «Радзієвський та Яровий» Анатолій Яровий зазначає, що стягнення заборгованості з рахунку можливе тільки за рішенням суду через виконавчу службу. Для різних типів рахунків встановлені ліміти на стягнення коштів — у відсотковому відношенні від доходу.
«Треба уважно читати договір перед підписанням. Але, навіть якщо в ньому буде написано про право банку блокувати інші рахунки або проводити позадоговірне списання з рахунків, це не означає, що така норма є законною», — стверджує Яровий.
У таких випадках він радить подавати скаргу в Нацбанк або оскаржити дії кредитора в суді.
Читайте також: Кредитні канікули під час карантину. Як скористатися і які ризики
Тим часом за квітень зібралася ціла книга скарг клієнтів Ощадбанку:
- «Мне сегодня пришла пенсия, снять или перевести я её не могу. Жить не за что, на улице карантин, двое детей. На горячей линии Ощадбанка трубку не берут», — пишет nadushаa.
- «Вчера мне перевели деньги на карту, а сегодня я не могу с нее их снять, так как она заблокирована. Оказалось из-за долга 16 грн. Говорю: спишите долг и разблокируйте. Они говорят: ждите несколько дней. Я не могу ждать, мне срочно нужны деньги на лекарство», — возмущается alenalitneva.
- «Разблокируйте мою карту. Мне больше негде брать деньги, кроме моей работы. Верните мою зарплату, мне надо кормить ребенка», — говорит в отчаянии t1234567.
- «Була заборгованість. Впродовж двох років користуюсь карткою, отримую заробітну плату. Жодного разу гроші не списувались в рахунок погашення боргу чи хоча б за відсотки. А саме в цьому місяці, коли зарплата і так майже вдвічі менша через карантин, банк блокує картку і забирає всі кошти», — делится VitL.
- «Пришла смс от коллектора, что 7 лет назад брали кредит и не погасили. Теперь нужно отдать всю сумму. Только после этого мама сможет получить свою пенсию! Вы серьезно?» — обращается к банку Mansurowa85.
- «Банк заблокував мої всі карти під час епідемії. Звернувся до відділення, сказали, що реструктуризація не можлива, тільки при повній оплаті заборгованості. Це повний абсурд», — рассказывает Andrew3.
- «Заблоковано зарплатну картку. В березні проводилась оплата по кредиту. Одинока мама, троє неповнолітніх дітей. На гарячій лінії некомпетентні консультанти. За що купувати необхідні речі, продукти?» — спрашивает Rotbauer.
- «Ощадбанк заблокировал зарплатную карту по причине просроченной задолженности по кредитной карте. Это единственный доход, всю сумму внести не с чего. Обратился на горячую линию, чтобы договориться об реструктуризации или хоть какую-то часть оставили с зарплаты. Сказали, что нельзя так», — пишет Vitalik2804.
- «Заблокированы все счета. Пришла зарплата, снять невозможно. И это в условиях карантина, когда дорога каждая копейка», — жалуется Сергей Краснюк.
Світлана Тартасюк