Про нюанси податкової амністії, і на які складнощі приречуть себе ті, хто погодиться брати в ній участь, «Мінфіну» розповів партнер юридичної фірми Avellum Вадим Медвєдєв.
Законопроект, який зараз знаходиться у Верховній Раді, пропонує наступний сценарій. Громадяни, які раніше не подавали податкові декларації або ухилялися від сплати податків, зможуть подати спеціальну декларацію та сплатити податкові зобов'язання в режимі амністії.
Державі потрібно буде віддати 5% від вартості задекларованого майна. Але ця ставка буде діяти за умови, що активи, гроші чи інші цінні папери будуть перераховані на спеціальні банківські рахунки в Україні та будуть використовуватися для інвестицій в українську економіку. Якщо ж гроші в Україну не повернуться, ставка складе 10%.
Варто звернути увагу і на ряд інших важливих деталей проекту.
Як скористатися амністією
Легалізувати кошти, отримані злочинним шляхом, не вийде. Будь-які доходи, отримані в результаті неправомірних дій, крім ухилення від сплати податків, не можуть бути легалізовані в процедурі амністії. Один з прикладів — кошти, отримані в результаті шахрайства.
Скористатися податковою амністією зможуть тільки резиденти України. Наприклад, якщо платник податку є резидентом України та не сплатив податок з іноземних доходів, у нього з'явиться можливість пройти процедуру амністії. Але при цьому, згідно з проектом, нерезидент України, який не сплатив податок з українського доходу, пройти процедуру амністії не зможе.
Амністії «за замовчуванням» підлягає сума в розмірі до 300 тис. грн. Навіть якщо громадянин не подав спеціальну декларацію, передбачається, що за замовчуванням «задекларовано» 300 тис. гривень. Тобто, якщо податкова виявить доходи до 300 тисяч гривень, з яких не сплачувалися податки, то ніякі фінансові штрафи та інші санкції застосовуватися не будуть.
Є можливість отримати знижену ставку податку. Для цього можна придбати облігації державної внутрішньої позики і прикласти до декларації документи, що підтверджують придбання облігацій. По суті, це буде поверненням грошей в Україну через фінансування державного боргу.
Купуйте ОВДП і отримайте додатковий бонус
Питання регулювання
Надання спеціальної декларації може бути недостатньо. Після отримання декларації у податковогоорганубуде 180 днів на її перевірку, в рамках якої податкова має право викликати платника податків для надання усних пояснень. Крім того, податкова може подавати письмові запити, відповіді на які є обов'язковими. Враховуючи досвід взаємодії багатьохгромадян з податковими органами, ця процедура може викликати складнощі.
Податковий орган повинен перевірити наявність заявлених активів, а також достовірність і повноту наданої інформації, щоб уникнути зловживань з боку платників податків у використанні пільгової ставки.
Крім цього, податковий орган повинен видати платнику податків відповідну довідку, яка буде підтверджувати проходження процедури спеціального декларування. У цій ситуації є ризик, що завантаженість податкової та складність адміністрування можуть вплинути на ефективність амністії в цілому.
Читайте також: Податкова амністія. Чи варто грати з державою
Суперечності податкової та антимонопольної амністії. Два роки тому Антимонопольний комітет проводив спеціальну кампанію з викриття порушень при формуванні корпоративних структур. Порушникам, які подавали добровільні заяви, знижували штрафи. При цьому виникали питання щодо порушень валютного і податкового законодавства, оскільки валютної і податкової амністій, відповідно, тоді не існувало.
В нинішній ситуації, якщо активи, задекларовані платником податків, будуть відноситисядо бізнесу, не розкритого в Антимонопольному комітеті, то звільнення від штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції у проекті закону не передбачено.
Така ж проблема може виникнути і з валютними штрафами, так як ні новий закон про валюту, ні законопроект про амністію не передбачають звільнення від валютних штрафів.
Ризик втрати доказів
Законопроект в поточній редакції може призвести до певного дисбалансу для держави. Підставою для звільнення від відповідальності є надання декларації та сплата податку.
Цілком можлива ситуація, в якій податковий орган не перевірить походження активів. У результаті може статися так, що докази будь-яких незаконних дій, пов'язаних з отриманням таких активів, перестануть бути допустимими доказами у розслідуваннях або цивільних спорах.
Читайте також: П'ять міфів про податкові ініціативи «Слуги народу»
У той же час законопроект про податкову амністію передбачає тільки звільнення від відповідальності за ухиляння від сплати податків і не передбачає звільнення від будь-якої іншої відповідальності. Тому в даній редакції законопроекту існує серйозний ризик зловживання порядком декларування.