За підсумками червня в Україні було продано близько 6,2 тис. нових машин. Це на 5% менше, ніж в травні, який через велику кількість вихідних днів завжди вважався мертвим сезоном. У порівнянні з показниками червня минулого року продажі авто і зовсім просіли на 9,3%, — повідомив «Мінфіну» глава AUTO-Consulting Олег Омельницький. Показово, що спад на авторинку почався зовсім недавно: в квітні продажі впали, але зовсім незначно — всього на 0,5%. А в березні салони ще фіксували збільшення кількості угод на 16%.
«Мінфін» розбирався, чому українці раптом охолонули до новеньких авто, і як зміна настрою покупців відобразиться на підсумках розвитку галузі.
Б/в і бляхи проти нових авто
Олег Омельницький пояснює: спад на ринку нових авто спровокував активний розвиток сегмента старих авто. Зростає як легальний імпорт б/в авто, так і поставки євроблях. За даними Омельніцкого, щомісяця в Україну завозиться близько 8-9 тис. іномарок, які проходять митне оформлення і ставляться на українські номери, а також 20-30 тис. автівок на іноземній реєстрації.
У підсумку, якщо раніше імпорт нових автомобілів випереджав поставки старих, то цього року «гонщики» вперше обігнали офіційних імпортерів. У червні в Україну завезли б/в авто на 50% більше, ніж нових.
Цю тенденцію підтверджують і в асоціації «Укравтопром». За її даними, в червні частка авто з пробігом склала 58%. З поставлених на облік 15,3 тис. легковиків, 8,8 тис. виявилися імпортним секод-хендом. «Це рекордна кількість ввезених автомобілів, що були в експлуатації, які реєструвалися в Україні протягом одного місяця», — констатують в «Укравтопромі».
Попит на б/в іномарки, в порівнянні з червнем минулого року, зріс майже вдвічі, а в порівнянні з травнем 2018 р — на 14%, — підрахували в асоціації українських автомобілебудівників.
Найбільш ходовими б/в авто виявилися Volkswagen — їх поставили на облік майже 1,4 тис. шт за місяць. На другому місці Renault (1,3 тис.), на третьому — Skoda (855 шт.).
«Всього з початку року українську прописку отримали 41,8 тис. імпортних легкових авто з пробігом, що на 83% більше, ніж за аналогічний період минулого року», — підрахували в «Укравтопромі».
«На перший погляд, ті ж бляхи не конкурують з новими авто. Але насправді це не зовсім так. Адже останнім часом на єврономерах все частіше їздять навіть преміальні авто», — додав PR-менеджер «Ніссан Мотор Україна» Володимир Іванов.
А Омельницький додав: бляхи руйнують звичний ланцюжок продажу автомобілів. Українці, які хотіли б оновити авто, просто не можуть продати свою стару автівку за прийнятною ціною, якої б вистачило на придбання нового легковика. Особливо згубним засилля євроблях виявилося для економ-сегменту нових автомобілів. Недорогі автівки в салонах зараз купують вкрай рідко, віддаючи перевагу більш престижним старим моделям або іномаркам на іноземних номерах.
Як уже писав «Мінфін», зараз в парламенті є кілька законопроектів, які мають вирішити проблему євроблях. Вони пропонують різко знизити акцизи як на старі, так і на нові авто (в залежності від об'єму двигуна та віку авто — до 6 разів, що дозволить заощадити на оформленні авто до 5-7 тис. євро), а також жорстко штрафувати власників нерозмитненого транспорту (штрафи до 170 тис. грн.). Але активісти, що представляють інтереси євробляхеров, ці ідеї різко розкритикували і проекти поки зависли в Раді. Це, з одного боку, дозволяє імпортерам автівок на бляхах завозити в Україну все більше таких моделей. А з іншого, ще більше знизило попит на нові іномарки. «Українці вичікують. Навіть ті, хто планував купувати автомобіль в салоні, поки вирішили не поспішати в надії, що законопроекти приймуть і авто подешевшають», — пояснив Володимир Іванов.
Читайте також: Легалізація або зачистка
Що купують
За словами Олега Омельницького, більш-менш стабільно йдуть продажі нових авто середнього і преміального класів. Але і там 50% угод забезпечують корпоративні клієнти, за рахунок яких зараз в основному і живуть салони.
Владими Іванов додає: інтереси українців останнім часом помітно змінилися. Перш ніж вибрати ту чи іншу модель, вони ретельно вивчають її технічні характеристики, звертають увагу на економічність (в зв'язку з цим зростає попит на авто з дизельними двигунами), замовляють лише найпотрібніші опції і не готові платити за «надмірності». Як і раніше, користуються попитом позашляховики, адже якість українських доріг на краще не стала.
А ось що стосується автомобільних брендів, то тут ситуація змінюється чи не щомісяця — все залежить від цінової політики продавців, наявності авто на складах і того, наскільки дилери готові надавати кредити.
Читати також: Чому не люблять євробляхерів
В червні Toyota і Renault вдалося зберегти за собою першу і другу позиції в списку лідерів. А ось Hyundai, який в травні входив в топ-3, минулого місяця поступився своїм місцем Skoda. Дилери цього чеського автобренду зуміли збільшити продажі майже на 35% і зайняти більш 8% ринку. Як зазначають в AUTO-Consulting, такий рекорд частково пояснюється скандалом з Volkswagen, який традиційно конкурує з автомобілями Skoda.
У травні український імпортер Volkswagen — компанія «Порше Україна» — визнала проблеми з сертифікацією партії автомобілів Golf Sportwagen (Variant) мексиканського виробництва. Йдеться про вже продані 2,8 тис. авто. Ці моделі користувалися високим попитом, так як коштували зовсім недорого — близько 18 тис. доларів. Для порівняння: ціни на інші модифікації Golf доходили до 40 тис. доларів. Як з'ясувалося, мексиканські авто потрапили в Україну на тлі дизельного скандалу і вони явно не відповідають європейським стандартам, які прийняті і в нашій країні. Що тепер буде з цими авто — невідомо. Імпортер заявив, що «інтенсивно працює над вивченням фактів і пошуком кращого для клієнтів рішення». Але, зрозуміло, що бажаючі купити недорогий Volkswagen переключилися на інші марки. В результаті Volkswagen опустився в рейтингу з 5 на 6-ту позицію. В AUTO-Consulting також відзначають рекорди продажів Peugeot — плюс 36%, що дозволило марці увірватися в топ-10 (вона перемістилася з 12 позиції на 8).
Змінилися і лідери в преміум-сегменті — зменшили активність дилери Audi, а першим номером став Mercedes-Benz, якому вдалося продемонструвати зростання продажів на 29%, — констатували дослідники.
Ще однією тенденцією червня стало «розморожування» сегмента китайських автобрендів. «Так, Chery вже стабільно виходить на продаж під 100 авто на місяць, набирає обертів і Geely. Останньому навіть вдалося випередити узбецький Ravon», — розповіли в AUTO-Consulting. У той же час продукція вітчизняного автопрому продовжує втрачати шанувальників. Минулого місяця в Україні знайшлося лише півсотні поціновувачів техніки Запорізького автомобільного заводу, хоча його автівки моделі Sens стали найдешевшими легковиками в вітчизняних салонах.
Експерти впевнені — в липні кризові тенденції на ринку нових авто ще більше посиляться. Тепер продажі будуть гальмуватись не тільки неконтрольованим постачанням імпортного автомобільного секонд-хенду, а й законодавча невизначеність. Восени ситуація може ще більше загостритися, якщо збудуться прогнози фінансистів щодо чергового стрибка курсу долара, який напевно змусить дилерів переписати цінники. За словами Володимира Іванова, вже зараз зрозуміло, що за підсумками року ринку навряд чи вдасться вийти на позначку в 100 тис. проданих авто, як прогнозувалося на початку 2018 р.
Костянтин Соприкін