Мінфін - Курси валют України

Встановити
24 січня 2024, 18:50

Гроші не допомогли: як Саудівська Аравія провалила виробництво електрокарів

Ер-Ріяд витратив мільярди, намагаючись стати світовим центром електромобільної промисловості. Вже у 2026 році країна має виробити 150 тис. електромобілів. Проте, торік із імпортних комплектуючих тут було зібрано лише 800. Про причини провалу розповідає Reuters. «Мінфін» публікує переклад статті.

У рамках ширшого плану наслідного принца Саудівської Аравії Мухаммеда бен Салмана, який ставить завдання відв'язати економіку країни від нафти та створити нові робочі місця, королівство інвестувало не менше $10 млрд в американську компанію Lucid Motors, створило власний автобренд Саудівської Аравії Ceer та побудувало завод виробництва електромобілів.

Суверенний фонд добробуту Саудівської Аравії обсягом $700 млрд поставив собі за мету виробляти 500 тис. електромобілів щороку до 2030 року. Ціль на 2026 рік — 150 тис. авто.

Проте, до грудня 2023 року єдиний автомобільний завод королівства, відкритий у вересні минулого року, зібрав близько 800 автомобілів на основі комплектів, поставлених із Арізони.

Важко залучити партнерів

Саудівській Аравії у минулому не вдавалося залучити автомобілебудівників. Японська Toyota відхилила угоду у 2019 році, пославшись на високі витрати на робочу силу, відсутність місцевих постачальників та маленький внутрішній ринок.

Зараз у світі популярна тенденція енергетичного переходу та відмова від авто, які працюють на брудному для екології паливі. Але саме нафта — сировина для бензину та дизелю — десятиліттями фінансувала економіку Саудівської Аравії.

«Країна зіткнеться з величезною конкуренцією з боку авторитетних промислових підприємств і ланцюжків поставок, що склалися», — сказав глобальний аналітик EY з передового виробництва та мобільності Гаурав Батра. «Багато що має змінитися, перш ніж ця галузь набуде форми і справді стане зоряною».

Китай домінує у новому ланцюжку поставок, а також у виробництві електромобілів. Китайська BYD стала найбільшим у світі виробником електромобілів, обігнавши Tesla наприкінці минулого року, хоча закон США про зниження інфляції, метою якого є інвестиції у створення економіки з низьким рівнем викидів вуглекислого газу, може спрямувати десятки мільярдів доларів на виробництво електромобілів.

Для Саудівської Аравії однією з найбільших труднощів є залучення виробників автокомпонентів — від автомобільних дверей до двигунів — коли немає значної власної промисловості, яка могла б запропонувала внутрішні поставки.

Вітчизняний виробник електромобілів Ceer, спільне підприємство PIF та тайванської компанії Foxconn, планує розпочати випуск до 2025 року, але завод ще не побудовано.

Джерело Reuters, знайоме з Ceer, повідомило про низьку ймовірність того, що компанія зможе випустити авто в експлуатацію до 2026 року.

Взяли занадто високу планку

Аналітики також скептично поставилися до попередніх результатів.

«Ми не віримо у такі високі (саудівські) показники виробництва, тому що такий високий рівень внутрішнього виробництва потребуватиме значного експорту з регіону», — сказала експерт S&P Global Mobility Тетяна Христова. «Це можливо, але ми не бачимо, щоб це сталося в межах нашого горизонту прогнозування».

У жовтні південнокорейський виробник автомобілів Hyundai та PIF оголосили про створення спільного підприємства, яке побудує завод для виробництва двигунів внутрішнього згоряння та електромобілів, а потім уже разом із Lucid та Ceer створить кластер заводів у Джидді.

Цього буде недостатньо, щоб переконати «виробників оригінального обладнання провести локалізацію», — вважає Тетяна Христова. Ceer купуватиме компоненти у німецького BMW, включаючи акумулятори — найдорожчу частину електромобіля.

Глобальний віцепрезидент Lucid Фейсал Султан у грудні заявив агентству Reuters, що Саудівській Аравії потрібна присутність критично важливих постачальників, і її завод у Саудівській Аравії займається лише повторним збиранням автомобілів, що були раніше зібрані та перевірені на якість на майданчику компанії в Аризоні.

Читайте також: Як змінилися ціни на вживані авто в Україні і які моделі обирають автовласники

Підхід компанії, який полягає у збереженні ланцюжка поставок і виробництва автомобілів у Сполучених Штатах, може спонукати інші компанії створити підприємства зі вторинного складання, щоб отримати доступ до прибуткових саудівських стимулів для локалізації, — сказав керівник саудівського автовиробничого сектору.

Але це може заважати розширенню місцевого виробництва, оскільки країна продовжить імпортувати автомобілі іноземного виробництва.

Виробництво стратегічного значення

На переговорах ООН щодо клімату в Дубаї у грудні майже 200 країн погодилися розпочати скорочення глобального споживання викопного палива після того, як Організація країн-експортерів нафти на чолі з Саудівською Аравією виступила проти жорсткіших формулювань про поетапну відмову від вугілля, нафти та газу.

Королівство прагне покращити свою репутацію у сфері сталого розвитку, та приділяє автомобілям Lucid чільне місце на державних конференціях.

Протягом наступного десятиліття уряд Саудівської Аравії погодився купити до 100 000 автомобілів Lucid, а Саудівський фонд промислового розвитку (SIDF) надав Lucid безвідсотковий кредит у розмірі $1,4 млрд у 2022 році для фінансування будівництва заводу.

PIF володіє 60% Lucid, і станом на серпень 2023 року інвестував у компанію щонайменше $5,4 млрд.

«Я не думаю, що Lucid — це проєкт, в який вони (PIF) вплуталися, щоб отримати більший прибуток… Це, радше, стратегічні відносини. Розвиток автомобільної екосистеми в королівстві — це величезна перемога для них», — сказав Султан.

Минулого року офіційні особи Саудівської Аравії заявили, що сподіваються, що королівство стане центром виробництва та постачання акумуляторів для електромобілів.

Але для цього йому потрібна сировина, зокрема, літій, який, як повідомив віцеміністр промисловості та мінеральних ресурсів Саудівської Аравії Халід бін Салех Аль-Мудайфер, був одним із металів, які королівство прагнуло виробляти, хоча про запаси не було оголошено.

Роберт Вілт, генеральний директор гірничодобувної компанії Maaden, яка підтримується PIF, сказав, що спроби витягти літій із солоної води знаходяться на пілотній стадії.

«У нас у королівстві розвивається автомобільна промисловість, яка потребуватиме матеріалів для акумуляторів для електромобілів. Ми, мабуть, не знайдемо цього вчасно, оскільки заводи будуються, тому нам доведеться виходити на вулицю та добувати їх», — сказав Вілт.

Експерти кажуть, що, якими б не були перешкоди, Саудівська Аравія має фінанси, щоб їх подолати.

Читайте також: До 2050 року може з'явитися нове покоління наддержав: хто бере участь у перегонах

«Я не скидаю з рахунків PIF, тому що за ними стоїть величезний обсяг ресурсів», — сказав Енді Палмер, колишній генеральний директор Aston Martin. Він також був головним операційним директором у Nissan, де займався запуском Nissan Leaf, одного з перших електромобілів масового виробництва.

«Гроші можуть вирішити практично все, але це буде набагато більше грошей, ніж усі думають спочатку», — сказав Палмер.

Коментарі - 28

+
+91
82845392
82845392
24 січня 2024, 19:51
#
Статья-напоминалочка для мамкиных любителей простых решений («давайте закроем все эти совковые заводы, и добрый дядя нам построит новые современные»).
+
+67
Три літри
Три літри
25 січня 2024, 11:54
#
Словакія з посмішкою дивиться на вас та саудитів. Щоб будувати заводи треба щоб було кому там працювати. А хто буду працювати у саудитів? Вони ще не завезли достатню кількість індусів та інших утерменьшей для праці. Плюс будь який індус для цього не підійде — кваліфікація і відповідальність потрібна.
+
+13
82845392
82845392
26 січня 2024, 19:18
#
> Словакія з посмішкою дивиться на вас та саудитів

Погляд неіснуючої країни мене не те, щоб дуже непокоїв :) А от Словаччині не так і смішно: за останні 10 років втратити 2 відсотки індустріального ВВП — це не жарти :) При тому, що сектор послуг не збільшився навіть на 1 відсоток, і продовжують смоктати росгаз.

> А хто буду працювати у саудитів? Вони ще не завезли достатню кількість індусів та інших утерменьшей для праці

Пане нацист, доводжу до Вашого відома наступне: «According to the authority, the number of expatriates employed reached 10.9 million, representing 75% of the total workers in the Kingdom. Meanwhile, the number of Saudi workers stood at 3.69 million, representing 25% of the total.» Тобто 75% (майже 11 мільйонів) працюючих у СА — іноземці.

> Плюс будь який індус для цього не підійде — кваліфікація і відповідальність потрібна.

Знову ж таки, «шановний» нацисте, якщо для Вас громадянство = кваліфікація, то ось така інформація може бути цікавою: у СА проживає майже 100 тисяч громадян США.
+
0
Три літри
Три літри
26 січня 2024, 19:26
#
А от Словаччині не так і смішно: за останні 10 років втратити 2 відсотки індустріального ВВП — це не жарти

Щоб втратити — спочатку треба його мати. Ну і якщо ти так добре знаєшься на словацькому ВВП то мабуть також знайомий з кількістью автомобілів (вироблених на заводах неіснуючої країни) на душу населення та можеш порівняти цю величину з іншими країнами.

Тобто 75% (майже 11 мільйонів) працюючих у СА — іноземці.

Легко завезти двірника чи порт'є для готелю. А от людину що буде збирати автомобілі завезти вже не так просто. Що і доводить досвід СА.

В іншому королівстві багато імігрантів та дітей імігрантів працюють у сфері послуг де достатньо знати лише англійську і мати базові навички. Але от на заводах більшість працюючих становлять неімігранти.
+
0
82845392
82845392
26 січня 2024, 21:12
#
> Щоб втратити — спочатку треба його мати

Напомните, сколько он у нас составлял в 95-м. В 99-м. 2012-м. И сейчас.

> Легко завезти двірника чи порт'є для готелю. А от людину що буде збирати автомобілі завезти вже не так просто.

1. У Вас представления о современном производстве где-то в районе 60-х, с токарными станками, замасленными спецовками и прочим. Можете погуглить видео с любого современного автозавода, оценить уровень автоматизации.
2. Прочитайте статью. Там про кадры ни слова, зато есть про локализацию производства компонентов: «For Saudi Arabia, one of the biggest difficulties is attracting producers of auto-components — anything from car doors to engines — when there is no significant local industry to supply.» То есть им не просто нужно найти автосборщиков/инженеров (для одного-двух заводов, даже крупных, их можно и завезти — проблемы здесь нет, если есть средства), а построить всю цепочку смежников. А это уже несколько другая задача.

> Але от на заводах більшість працюючих становлять неімігранти

Логично, в богатых странах физически работать будут либо иностранцы, либо местные «голубые воротнички» или малоимущие, которые охотно переквалифицируются. В тех же Штатах их еще не так сложно найти, в малонаселенных странах, вроде СА, уже сильно сложнее.
+
0
Три літри
Три літри
27 січня 2024, 5:40
#
Напомните, сколько он у нас составлял в 95-м. В 99-м. 2012-м. И сейчас.

Тобол відповіді ти не знаєш. 😂
+
0
82845392
82845392
28 січня 2024, 5:46
#
> Тобол

Ты не ней родился, что ли?

> відповіді ти не знаєш

Свыше 40% в 91-м, перед войной — около 20, после войны даже подумать страшно будет.
Так что облажался ты по всем пунктам, как обычно.
+
0
Три літри
Три літри
28 січня 2024, 7:10
#
Свыше 40% в 91-м, перед войной — около 20, после войны даже подумать страшно

Дякую за підтвердження того що ти дупля не відбиваєш у ВВП Словаччини.
+
0
82845392
82845392
29 січня 2024, 18:32
#
> сколько он у нас составлял

> дупля не відбиваєш у ВВП Словаччини

А я уж и забыл, с кем имею дело, чукча не читатель :))

P. S. В Словакии он тоже упал: в 91-м был больше 30, а по последним данным 20 с чем-то.
+
0
Три літри
Три літри
29 січня 2024, 19:34
#
А я уж и забыл, с кем имею дело, чукча не читатель :))

дивно до ти чукча, але все одно рвеш дупу за Росію
+
0
82845392
82845392
29 січня 2024, 22:54
#
> все одно рвеш дупу за Росію

Ты уже в своем сосании настолько преисполнился, что с пальца на органы пониже перешел? :))
+
+15
vt313
vt313
27 січня 2024, 10:56
#
-- Словакія з посмішкою дивиться на вас та саудитів.

Наскільки я розумію, цей кластер створювала не Словачина, а ЕС.
+
0
Три літри
Три літри
27 січня 2024, 12:28
#
Так хіба у СА невдача саме через те що це їх власні гроші? Я такого не казав.

До слова нагадаю про ще один приклад: Китай. Там все починалось теж на зовнішніх інвестиціях, але вже достатньо давно тримається тепер вже на власних китайськиї інвестиціяї. Деікі китайські бренди тепер цілком самостійні, і навіть пробують захоплювати ринки в Європі, як раз ринки електромобілів. Хоча крім автомобілів у китайців є ще багато чого.

Мова не про те що проблема в джерелі коштів.

Мова про те що виробництво вимагає кваліфікованих робітників. А в СА власних робітників немає як класа, та й взагалі і населення що СА, що ОАЕ не дуже бажає працювати руками — для цього вони вагонами завозять робітників з бідних країн. Але в ціх бідних країнах так само немає кваліфікованих робітників на відміну від тієї ж України бо українців охоче беруть на ті ж словацькі заводи: бо деякі і до цього мали досвід праці на заводах в Україні, деякі більш молоді досвіду не мають, але мають хоч якісь знання.

Ну і важлива відмінність яка непрямо впливая на бажання кваліфікованого персонала емігрувати: Польща, Словакія, Чехїя, Німечина дають трудовим імігрантам можливість отримати громодянство, а СА та емірати відносяться до трудових емігрантів як до унтерменшів.
+
0
82845392
82845392
28 січня 2024, 5:48
#
> Мова про те що виробництво вимагає кваліфікованих робітників

Статью попытайся прочитать. Хотя бы через гугл-транслейт. И найди там это утверждение. Еще раз повторяю, у тебя представление о современном производстве на уровне дИдов из 60-х.
+
0
Три літри
Три літри
28 січня 2024, 7:12
#
Це мої слова, чому вони мають бути у статті? Я не її автор. Свої знання ти вже продемонстрував у дискусії про Словаччину коли ти в кращіх москальських традиціях змінив тему на «а у вас негрів лінчують».
+
0
82845392
82845392
29 січня 2024, 18:34
#
> Це мої слова, чому вони мають бути у статті?

1. Комментарии к статье, а не в твоем личном блоге.
2. В статье какое-никакое исследование, а у тебя — сосание из пальца.

> Свої знання ти вже продемонстрував у дискусії про Словаччину

Ну да, уделал тебя по всем статьям, ты даже правильно прочитать мои комменты не смог. Что-то хочешь добавить, посмешить народ? :)
+
0
Три літри
Три літри
29 січня 2024, 19:41
#
Комментарии к статье, а не в твоем личном блоге.

Що коментарі до статті, що коментарі до особистого блогу можуть містити думки авторів. Мій містить мої думки яки перетинаються з думками автора статті на Рейтерс

В статье какое-никакое исследование, а у тебя — сосание из пальца.

А це ти читав? Цитата: «NEED LOCAL INDUSTRY FIRST
For Saudi Arabia, one of the biggest difficulties is attracting producers of auto-components — anything from car doors to engines — when there is no significant local industry to supply.»
+
0
82845392
82845392
29 січня 2024, 22:57
#
> можуть містити думки авторів

В твоем случае — нет.

> перетинаються з думками автора статті на Рейтерс

В чем?

> NEED LOCAL INDUSTRY

Тебе перевести «local industry»? «Местная промышленность». Не кадры, а промышленность в целом. У тебя кадров может быть по самую макушку, промышленность при этом не самозародится. Яркий пример — наша страна в 90-е: куча народу трудоспособного возраста с опытом работы на производстве, система ПТУ и ВУЗов по инерции готовит кадры, а промышленное производство падает, заводы закрываются и режутся на металл.
+
+30
vt313
vt313
25 січня 2024, 12:34
#
Совершенно разные вещи
+
+180
neverice
neverice
24 січня 2024, 21:47
#
Судячи з усього, машинобудівної промисловості у них практично немає. То їм треба не завод будувати, а фактично всю галузь. А це не так швидко. Хоча напрямок вірний. Саудівський принц відчуває, що ера нафти добігає кінця, а з нею і благополуччя Саудівської Аравії.
+
0
82845392
82845392
26 січня 2024, 21:16
#
Проблема в том, что они этим уже не первый десяток лет занимаются, как и соседние Эмираты, предлагая гигантские льготы, индустриальные парки и свободные площадки, и все никак. А у нас любят подрассказать, что хрен с ним, с тем украинским машиностроением, сейчас вот вступим в ЕС — и нам его сделают заново, крутое и современное.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
25 січня 2024, 12:39
#
Гарна стаття. Хороші і влучні коментарі!
+
+15
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
25 січня 2024, 19:25
#
Білі спідниці шити… нафту з землі качати… бакси витрачати на хмарочоси… а щось придумати, потрібен інтелект та досвідчена команда. Або купа грошей і купа часу, щоб набрати розумників і набити досвіду. А ще ринок. Он китайці клепали лайно, але дешеве. Народ хавав. А тепер випускають ще й незовсім лайно… подекуди нормальні авто. Але внутрішній ринок у них майже 2 лярди, а у саудитів який ринок? Потрібно багато не дуже багатих, а у арабів мало, але дуже багатих. Їм експериментальні тазіки ні до чого. Вони куплять Бугатті чи Мерса… чи Теслю. Потрібні «ніщєброди», які хочуть їхати, але гроші є лише на шопопало.
+
0
vt313
vt313
25 січня 2024, 20:33
#
1.5 млрд мусульман, — нормальный рынок.
Но нефть перебивает любой бизнес.
А как хобби, электромобилестроение немного не тянет.
+
+15
Ihor71
Ihor71
25 січня 2024, 20:23
#
В первую очередь нужен персонал. Обученый и квалифицированный
+
+15
vt313
vt313
25 січня 2024, 20:46
#
При наличии денег это не проблема.
Какой-то необходимости в этом нет.
Тогда нужно желание, — а вот это проблема.
+
0
Три літри
Три літри
25 січня 2024, 20:52
#
Досвід СА каже що проблема є, гроші не вирішують.
+
0
vt313
vt313
25 січня 2024, 20:58
#
Так я ж кажу, гроші є, бажання немає.
Якщо стоїть вибір, запросити 100 спеціалістів автопрому чи одного футболіста, то запрошують футболіста. Тому що це цікавіше.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися