Падіння гіганта

Акції Meta закрили липень зниженням четвертий місяць поспіль, що є рекордним значенням із 2018 року. Це не дивно, враховуючи, що у другому кварталі 2022 року Meta зафіксувала перше у своїй історії зниження виручки. Проблеми почали накопичуватися давно.

Після слабкого звіту за четвертий квартал минулого року Meta втратила одну капіталізацію Nike, дві IBM або три General Motors. І вдруге увійшла до рейтингу компаній, що втратили максимальний обсяг капіталізації після квартального звіту. У лютому він становив $252 млрд, а 2018 року — $121 млрд.

Зараз Meta оцінюється приблизно у $430 млрд, попереду неї не лише техгіганти на кшталт Apple, Microsoft чи Amazon, але й, зокрема, Tesla, Berkshire Hathaway, тайванський виробник напівпровідників TSMC і китайська багатопрофільна інтернет-компанія Tencent.

Порівнюючи з річними максимумами, акції Meta наразі торгуються майже в 2,5 рази дешевше. Ситуацію можна було б пояснити загальним падінням всіх технологічних компаній. Однак у Meta ситуація гірша, ніж у колег за цехом. Якщо акції, наприклад, Microsoft дешевшають на фоні зростання прибутків, то заробітки Facebook пішли донизу вперше після IPO у 2012 році.

Втрачають в ціні й інші соцмережі. Snap Inc. (власник Snapchat) подешевшав відносно своїх піків майже у 9 разів, а Pinterest — у 3,3 рази, він зараз оцінюється у $13 млрд. Хоча ще півтора роки тому ходили чутки про інтерес до компанії Microsoft, і називалась ціна можливого поглинання у $50 млрд.

Формально краща ситуація у Twitter, але лише через можливу купівлю мережі Ілоном Маском. Ціна очікуваного викупу залишається якорем, який утримує нинішню вартість. Якщо ж угода зірветься, то й вартість компанії піде донизу.

Ринок соцмереж переживає не найкращі часи. Для інвесторів залишається відкритим питання, що робити за цих умов — терміново продавати акції чи докупити ще на посадці. Аби відповісти на це питання, розглянемо детальніше, що робить, на чому заробляє і планує заробляти Meta Platforms.

Від студентської соцмережі до віртуальної імперії

Історія корпорації розпочалась у 2004, коли Марк Цукерберг створив прототип соціальної мережі для Гарвард. Згодом доступ був розширений для всіх студентів Бостона, а потім і решти навчальних закладів США. Лише з 2006 р. доступ до Facebook було відкрито для всіх бажаючих.

У 2012 р. кількість активних користувачів соцмережі перевищила 1 млрд. Нині, за даними компанії, кількість користувачів Facebook, які заходять на портал щоденно, перевищує 1,9 млрд. А кількість тих, хто користується соцмережею хоча б раз на місяць, сягає 2,93 млрд і хоча й повільно, але продовжує зростати (минулого року їх було на 1% меньше).

Наразі Meta Platforms — це не лише Facebook. Своє перше поглинання компанія провела у 2012 р., купивши приблизно за $1 млрд стартап Instagram, кількість активних користувачів якого на той час не дотягувала навіть до 90 млн. Додаткова соцмережа продемонструвала вибухове зростання.

Вже у 2018 р. нею регулярно користувалися понад 1 млрд осіб. Зараз кількість користувачів, які заходять в мережу хоча б раз на місяць, наближається до 2 млрд, а щоденно — близько 500 млн.

Значно більше корпорація заплатила за сервіс обміну повідомленнями WhatsApp. У 2014 р. він обійшовся їй у $19 млрд. На той час сервісом користувалось близько 400 млн, тепер — близько 2 млрд, що робить його найпопулярнішою програмою обміну повідомленнями у світі.

На другій сходинці — Facebook Messenger із аудиторією 1,3 млрд, що приблизно на 100 млн більше, ніж у китайського WeChat.

Щомісячно хоча б одним із 4 продуктів корпорації користується 3,65 млрд осіб, що приблизно на 4% більше, ніж рік тому.

Серед інших значних придбань корпорації — сервіс вебаналітики Onavo ($120 млн), виробник обладнання і програм віртуальної реальності Oculus VR ($2,3 млрд) та розробник ігор Beat Games.

Однією з найбільших інвестицій корпорації стало також придбання 10% індійського телекомунікаційного гіганта Jio Platforms за $5,7 млрд.

Скільки заробляє компанія

За 2 квартал цього року дохід Meta становив $28,8 млрд, що приблизно на 1% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Ще суттєвіше, відразу на 32%, обвалився чистий прибуток (до $6,69 млрд). Причиною, при майже тих самих доходах, насамперед, стало збільшення штату майже на третину — до 83,5 тис. Нові співробітники здебільшого залучаються для розвитку нового напрямку роботи — метавсесвіту.

З падінням прибутку інвестори ще могли б змиртися, адже значною мірою це говорить про більші інвестиції у розвиток. Однак зниження доходів — куди серйозніший дзвіночок, який може сигналізувати про серйозні проблеми.

Читайте також: У «Мінфіна» з'явилась своя академія! Запрошуємо інвесторів на навчальні курси

Два напрями роботи

Соціальні сервіси

Відповідно до звіту компанії, майже весь її дохід приносить реклама у сімействі сервісів. На це припадає 98,7% доходів. Ще 0,76% — інші доходи від сімейства програм.

Така структура грошового потоку ставить корпорацію в залежність від стану рекламного ринку. А він в умовах економічного спаду і високої інфляції почуває себе не найкращим чином. У другому кварталі кількість показів реклами зросла на 15%, але це було майже повністю перекрито зниженням середньої ціни за показ реклами.

Метавсесвіт

Бізнес компанії не диверсифікований. Крім сім'ї соцмереж і месенджерів, єдиний напрям її роботи — розвиток метавсесвіту. Що й стало підставою для зміни назви корпорації.

Дохід від цього напряму досить символічний — 1,57% від загальних показників компанії. Прибутків сфера поки що не приносить взагалі, а лише потребує значних фінансових вливань. У другому кварталі на розвиток метавсесвіту було витрачено $2,8 млрд, що приблизно на 15% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Загалом же, як пояснював Цукерберг, корпорація щороку планує інвестувати в напрям близько $10 млрд. Кількість працівників, які вже працюють над амбітним проєктом, перевищує 10 тис.

Перехід до віртуальної реальності Марк Цукерберг вирішив розпочати зі своїх співробітників. Рік тому він оголосив про запуск сервісу Horizon Workrooms — робочого простору у віртуальній реальності, який дозволяє співробітникам імітувати командні збори та спілкування.

Вже цього року компанія планує представити гарнітуру доповненої реальності Project Cambria, також в процесі розробки окуляри Project Nazaré. Але Meta поки що не анонсує, коли вони з'являться на ринку.

Своє майбутнє корпорація повязує, значною мірою, з цим напрямом. І, як свідчать деякі інсайди з Meta, Цукерберг свій час приділяє переважно розробці саме метавсесвіту.

Читайте також: Coca-Cola йде в метавсесвіт: скільки на цьому можуть заробити її інвестори

Що тягне Meta на дно

Падіння рекламного ринку

Не виключено, що ця проблема посилюватиметься. У червні, за даними Standard Media Index, вперше за останні 15 місяців рекламні витрати у США пішли донизу. Спад в економіці на фоні високої інфляції може ще більше підрізати цю сферу.

Влітку на низькі рекламні доходи скаржилися також представники Twitter і Snap. Як пояснюють у The Wall Street Journal, цифрові компанії першими страждають від уповільнення реклами, оскільки маркетологи можуть вимкнути витрати у них в режимі реального часу.

«Здається, ми вступили в економічний спад, який матиме широкий вплив на бізнес цифрової реклами. Завжди важко передбачити, наскільки глибокими або тривалими будуть ці цикли, але я б сказав, що ситуація здається гіршою, ніж квартал тому», — визнав Цукерберг.

Конфіденційність користувачів

Восени минулого року по доходах соціальних мереж вдарила компанія Apple, змінивши правила відстеження користувачів iPhone. Це ускладнило збір даних про клієнтів, які допомогають налаштовувати таргетовану рекламу. За оцінками Financial Times, соціальні мережі лише за півроку після змін втратили $10 млрд.

Деякі техгіганти, як, наприклад, Alphabet чи Pinterest, можуть легше пережити обмеження доступу до персональних даних, показуючи рекламу відповідно до конкретного запиту користувача. Натомість, у Facebook люди нечасто щось шукають.

Посилити проблему може загальний тренд на захист особистих даних, який підтримують як користувачі, так і регулятори різних країн.

Читайте також: Акції PayPal зросли на 10% на тлі виходу звіту

Китайська загроза

Сервіси Meta вже наближаються до піку кількості клієнтів. Нове вибухове зростання могли б забезпечити користувачі з Китаю, але цей ринок для корпорації закритий. Натомість, головним конкурентом для Meta став місцевий додаток TikTok.

Минулого року кількість його користувачів перевищила 1 млрд і, за прогнозами, до наступного року ця цифра сягне 1,5 млрд.

У відповідь Meta запустила власний сервіс коротких відео Reels, який інтегровано з Instagram та Facebook. Віднедавна він став доступним і в Україні. За попередніми оцінками, вже 20% часу, який користувачі проводять у Instagram, вони дивляться відео Reels. Але багатьом користувачам зміни не припали до душі.

У свій час Meta вдалося зупинити динамічний розвиток Snapchat, запозичивши його ідею зі сторіс. Однак, оглядачі не впевнені, що використання функціоналу конкурента допоможе і цього разу: TikTok вже переріс Snapchat і продовжує зростати.

Кадрові зміни

Великі корпорації залежать від керівництва. Meta насамперед асоціюється з Цукербергом, але значну роль у розвитку компанії відіграла операційний директор Шеріл Сендберг, яка пропрацювала тут 14 років. Вважається, що саме вона налагодила роботу рекламних сервісів — фактично єдиного джерела прибутків.

На початку літа стало відомо, що вона йде з компанії. У день цієї новини акції Meta впали на 2,5%, а у довгостроковій перспективі втрати через її рішення можуть бути суттєвішими.

Новий сайт Академії Мінфін — дізнайся більше про інвестиції

Чи варто купувати акції

Експерти переважно позитивно ставляться до перспектив компанії. За консенсус-прогнозом 41 аналітика, який зібрав Multi Invest, за рік ціна акцій компанії має становити $226, що на 35% вище за поточну.

Ще оптимістичніші результати опитування надає Yahoo finance: відповідно до нього ціна акцій сягне $243, що означає зростання на 45,5%.

Українські фахівці, з якими поспілкувався «Мінфін», до перспектив компанії ставляться скептичніше.

«Я б не радив купувати щось із соціальних медіаплатформ на термін до одного року. При продовженні ведмежого тренду на фондовому ринку акції компаній з ІТ-сектору падатимуть першими, і суттєвіше від інших секторів. А якщо говорити окремо про акції Meta, то поточний рік для компанії виявився особливо важким, із погляду ведення бізнесу», — застерігає співзасновник телеграм-каналу Invest-kava Сергій Гончаренко.

Не найкращою ідеєю вважає придбання акцій Meta на короткий термін й інвестиційний експерт Фрідом Фінанс Україна Ринат Шамиголов: на вартість компанії тиснутимуть макроекономічні фактори, монетарна політика центробанків та геополітична напруженість в усьому світі.

Він радить виділити 5−7% свого портфелю під інвестиції в компанію на термін до 5 років. На його думку, за цей час зміниться економічний цикл, економіка повернеться до зростання. Окремо Шамиголов виділяє перспективність розвитку метавсесвіту.

Читайте також: Захищаємо портфель від інфляції: три ідеї, які реально працюють

А ось Гончаренко не радить купувати акції Meta навіть на довгий термін. Замість цього, зазначає він, до кінця року краще спостерігати, як змінюватимуться фундаментальні показники ведення бізнесу Meta, і вже тоді зробити висновки.