Продовольчий дефіцит не за горами
27 травня під час виступу на Foreign Policy Community of Indonesia Володимир Зеленський заявив, що світова продовольча криза через блокування росією українських портів може початися вже в липні. Генсек ООН Антоніу Гутерріш прогнозує, що це разом із наслідками кліматичних змін та пандемією стане причиною для недоїдання та масового голоду десятків мільйонів людей.
Похмурості додає факт, що в ООН пророкують зростання чисельності населення з 7,7 млрд до 9,7 млрд до 2050 року. У звіті йдеться, що найбільший приріст за наступні 28 років дадуть Індія, Нігерія, Пакистан,
Можливості екстенсивного виробництва товарів через збільшення посівних площ і масштабування фермерських господарств вичерпані. Світ перейшов до моделі інтенсивного розвитку — хімікати та техніка дозволили кратно збільшити врожайність сільгоспземель. Нові вакцини здатні звести до мінімуму вірусні епідемії, які шкодять худобі. Однак й інтенсивна модель має свій ресурс продуктивності.
Читайте також: Ринки летять у прірву: 14 неприємних прогнозів на найближче майбутнє
Які продукти скоро будуть у дефіциті
Продовольча криза, яка багато в чому розв'язалася через війну росії проти України, загрожує дефіцитом товарів, в експорті яких ми мали значну вагу. Насамперед це зернові.
Україна вирощує 27% світового обсягу соняшника, 5% ячменю, 3% пшениці, 3% ріпаку, 2% кукурудзи. Зараз експорт цих товарів становить 10% від довоєнного рівня, що тягне за собою дефіцит в Індонезії, Іспанії, Нідерландах, Ірані, Пакистані, Лівії та Тунісі.
Другий продукт — куряче м'ясо, в експорті якого ми останні роки активно нарощували позиції. За результатами 2020 р. Україна експортувала до ЄС 109 тис. тонн товару та посіла третє місце серед найбільших постачальників курячого м'яса до ЄС, поступившись Бразилії та Таїланду.
Читайте також: Пітер Лінч: як знаходити акції, які подорожчають на 1000%, і не турбуватися про кризу
Ринок штучної їжі сьогодні
Для нівелювання ефекту від майбутнього приросту населення вчені розпочали розробку штучної їжі. Її виробляють із рослинної основи та надають форму продуктів тваринного походження.
З кожним днем «м'ясо з лабораторії» стає дешевшим. Саме м'ясо ー продукт, дефіцит якого в майбутньому відчуватиметься найсильніше. Причини для цього дві: неможливо збільшувати виробництво з точки зору екологічних норм і не у всіх країнах клімат підходить для такого бізнесу.
Зараз у лабораторіях виробляють продукцію, яка в середньому вдвічі дорожча за яловичину чи свинину. Тобто це не масовий продукт, а нішевий (за аналогією з екопродуктами). На тлі зростаючої інфляції (понад 8% у США та 7,5% у Європі) ринок нішевих дорогих товарів має властивість скорочуватися.
Україна не експортує червоне м'ясо у значних обсягах, отже, фактор війни не вплине на формування дефіциту продукту та не спровокує додатковий попит на штучну їжу. Але, населення зростатиме у всьому світі і перехід на альтернативні джерела білка та жирів залишається лише питанням часу.
Проблема залишається у високій собівартості готової продукції, яка робить недоступним для більшості продукт для щоденного споживання. У перспективі пройде процес здешевлення виробництва за аналогією з гаджетами, електромобілями та інтернетом.
Виробники м'ясозамінників, які можуть виграти від ситуації
У найближчі роки відновлення світової економіки слід приділити увагу таким компаніям-виробникам штучної їжі.
Beyond Meat (NASDAQ: BYND)
Компанія з виробництва рослинних аналогів м'яса. Через гіршу, ніж очікувалося, звітність у другому півріччі 2021 року та загальну переоціненість компанії після IPO, акції підприємства знизилися на 70% від пікових.
У 2022 Beyond Meat запускає серію продуктів, щоб посилити лояльність до бренду. Нещодавно запустили бургери McPlant (у всіх ресторанах McDonald's у США, Великій Британії та Ірландії) та Beyond Meat Jerky. Компанія також реалізує Beyond Chicken Tender через 8000 нових дистриб'юторів з важливою метою — закріпити свій успіх із котлетами для гамбургерів Beyond Meat.
Фінансові показники діяльності Beyond Meat 2016−2021 рр., млн. дол.
Зараз ця молода компанія не має явних позитивних фінансових показників. Проте зростаюча виручка і поглинання дедалі більшої частки ринку поруч із агресивним маркетингом може підштовхнути акції емітента до зростання після перших позитивних операційних результатів. Якщо збираєтеся інвестувати в найрозкрученіший бренд на ринку штучної їжі, все одно вивчіть перспективи та ризики.
Kellogg (NYSE: K)
Велика багатонаціональна компанія, яка виробляє та продає злакові пластівці та напівфабрикати. У 2019 році Kellogg увійшла на ринок м'яса на рослинній основі, запустивши нову м'ясну альтернативу Incogmeato через дочірню компанію Kellogg MorningStar Farms. Продукт містить білок гороху та замінює м'ясо тварин у популярних стравах: тако, фахітас та чизстейк Філадельфія.
Компанія демонструє особливості усталеної структури без помітних стрибків у фінансових результатах.
Фінансові показники Kellogg протягом 2007−2021 рр., млн. дол.
Більше того, багато експертів говорять, що Kellogg може придбати Beyond Meat. Слід розглядати цього емітента як диверсифікований бізнес із часткою у сегменті штучних продуктів.
Hormel Foods (NYSE: HRL)
Мультинаціональна компанія з виробництва упакованих продуктів харчування. Відома своїми м'ясними консервами, зокрема тушкованою яловичиною Spam та Dinty Moore. У 2015 році придбала Applegate Farms, виробника органічних та натуральних м'ясних продуктів, щоб розширити свій портфель. Hormel вже продає рослинні альтернативи м'ясу під брендом Happy Little Plants у деяких роздрібних магазинах та онлайн. Компанія є фінансово стійкою протягом останніх років.
Фінансові показники Hormel Foods протягом 2007−2021 рр., млн. дол.
Hormel Foods — приклад великої компанії, яка зайняла свою нішу на ринку та може генерувати стабільний грошовий потік. Для свого портфеля цінних паперів цього емітента можете розглядати як представника сегменту харчової промисловості.
Експертний висновок
Сегмент штучних продуктів харчування зростатиме в міру збільшення населення. Є низка компаній, які вже виділяють у себе бізнес-сегменти, що спеціалізуються на альтернативних м'ясних продуктах. Оскільки шлях до масового споживання такої продукції не близький, слід звертати увагу на компанії з основними бізнес-сегментами у традиційних галузях харчової промисловості.