Проривні продукти і технології завжди «вистрілювали» таким чином. Тож, «Мінфін» вирішив подивитись, хто готується до нового технологічного стрибка і чиї акції вже у найближчі роки можуть різко подорожчати.
Літаючі машини і штучне м'ясо
Науковці та інженери працюють над величезною кількістю технологій, які здатні докорінно змінити наше життя. Приміром, на днях компанія Hyundai Motor заявила, що планує вже в 2028 році випустити свій літаючий автомобіль. За словами голови підрозділу Hyundai з міської повітряної промисловості Джайвона Шина, корпорація працює над моделями, що перевозитимуть 5-6 людей в мегаполісах і більшими літаючими авто для міжміського сполучення.
Але Hyundai планує зайти на ринок, коли вже з’явиться розвинена інфраструктура, а люди звикнуть до нового виду транспорту. Конкуренти ж корейського автогіганта - авіагіганти Airbus та Boeing готуються презентувати свої летаючі моделі вже у 2023 році. Натомість Hyundai зараз працює над тим, аби знизити вартість літаючих машин та зробити їх тихішими.
Джайвон Шин переконаний, що автомобільні корпорації мають перевагу, адже звикли працювати в масовому сегменті.
Альтернативний напрям, яким ідуть автокомпанії – розробка автопілотів для наземного транспорту. Найактивніше просуває цю технологію Tesla, яка вже випробовує технологію на дорогах. Працюють в цьому напрямі і традиційні автовиробники, а в ряді країн, зокрема в ОАЄ і Китаї в тестовому режимі працюють безпілотні таксі. Компанія ж, яка першою зробить безпілотні автомобілі справді масовими, може розраховувати на значний ріст продажів.
Перспективний також ряд інших технологій, зокрема, з розробки штучного інтелекту, робототехніки, зеленої енергетики, біотехнологій, освоєння космосу та супутникового інтернету, очистки води тощо. Серед компаній, які нещодавно успішно провели IPO, навіть виробник штучного м’яса Beyond Meat.
Один з яскравих прикладів швидкого росту ціни компанії завдяки науковим новаціям – показники фармакологічної корпорації Biogen. На цьому тижні стало відомо, що компанія отримала схвалення на використання експериментальних ліків для боротьби з хворобою Альцгеймера. Ці препарати можуть стати революційними, адже наразі є засоби, які лише полегшують перебіг хвороби, а зараз мова йде саме про лікування. На цьому повідомленні акції корпорації за один день злетіли на 44%.
Не дивно, що наукові розробки привертають увагу інвесторів. Адже вдалі успішні технології забезпечують прибутки впродовж років. Подібні приклади історія вже знає.
1979 рік: плеєр Walkman
Заснована у 1946 році Sony має у своїй історії цілий ряд здобутків. Японська корпорація розробила перший у світі транзисторний телевізор, побутовий відеомагнітофон та компакт-диски, а також здійснила революцію у ігровій індустрії завдяки PlayStation, випускала успішні мобільні телефони та навіть стала однією з найбільших у світі звукозаписуючих та медіа-компаній.
Серед революційних розробок Sony – перший у світі портативний аудіоплеєр Walkman. Його назва в багатьох країнах навіть стала загальною для плеєрів. У 1979 році розпочались продажі плеєра у Японії, а з початку 1980 – у світі. Модель виявилась настільки вдалою, що у різних варіаціях випускалась більше 20 років, а аудіотехніку під брендом Walkman корпорація продає досі.
В грудні 1979 року одна акція Sony коштувала $3,71, а коли плеєри набрали світову популярність в середині 1980 року — перевищили $10, а в деякі періоди підіймались і до $12. Тобто інвестори, які побачили новинку в японському магазині і повірили в її перспективи, могли перетворити кожну тисячу доларів на $2-3 тис. вже за 5-6 місяців.
Своїх історичних максимумів акції Sony досягли напередодні кризи доткомів у 2000 році, коли торгувались дорожче $155, але не зуміли втриматись на вершині і зараз коштують близько $83. Таким чином, навіть якщо не враховувати дивіденди, які регулярно виплачує Sony, її акції після 1979 року зробили б інвесторів багатшими у 22 рази.
2007 рік: онлайн-кінотеатр Netflix
Станом на 2007 рік Netflix була лідером на ринку США з доставки DVD-дисків поштою. В каталозі компанії було 100 тис. фільмів і телешоу, а клієнти щоденно робили до 1 млн замовлень.
Але компанія вчасно відчула нові напрямки розвитку: успіх YouTube наштовхнув на ідею запустити свій сервіс потокового відео. Онлайн-кінотеатр з’явився у 2007 році. І спершу в ньому мало хто міг розгледіти примару грандіозного успіху. В кінотеатрі була лише тисяча фільмів, тобто 1% від того, що Netflix пропонував на DVD.
Але перевагою Netflix в той час стала розробка ефективного алгоритму рекомендацій фільмів. Більшість сервісів теж надають рекомендації, але працюють вони приблизно за таким принципом: якщо відвідувач подивився «Міцний горішок», значить йому треба порекомендувати «Міцний горішок 2».
Netflix змогла «залізти у голову» клієнтам, щоб підібрати кращі варіанти. Значною мірою їм це і вдалося – система рекомендацій сайту вважається кращою у світі.
Розвиток онлайн-кінотеатру не був вибуховим. Сервіс поступово збільшував аудиторію, доставка DVD поступово йшла на спад. Наприкінці 2007 р. одна акція Netflix коштувала $3,8 і за рік подорожчала до $4,27, тобто на 12%. Однак ті, хто повірив у онлайн-кінотеатр на початку і не втрачав своєї віри, зрештою були винагороджені за терпіння. За 10 років після запуску сервісу акції компанії торгувались вже в 50 разів дорожче. Зараз одна акція коштує $481, а це в 126,5 разів більше, ніж у 2007 році.
2007 рік: перший iPhone
На початку 2007 року Apple вже почала забувати про важкі 90-ті. Разом зі Стівом Джобсом до компанії повернулись слава та успіхи 80-х. Спершу хітом став новий комп’ютер iMac, а згодом — плеєр iPod. Та головний прорив корпорація саме готувалась зробити.
У червні 2007 року в продажу з’явився сенсорний телефон iPhone. У 2007 році далеко не всі повірили, що користувачі захочуть натискати на екран пальцями. «iPhone ніколи не завоює значну частку ринку. Без шансів. Це 500-доларовий гаджет, що продається за контрактом. У бізнес-сегменті ніхто не купить смартфон за 500 доларів без фізичної клавіатури, коли на ринку є дешевий Motorola Q з Windows Mobile на борту», — запевняв тогочасний виконавчий директор Microsoft Стів Балмер.
Переоціненим смартфон від Apple назвав віце-президент BlackBerry Джим Балзілі, а в Nokia зверхньо заявляли, що поява iPhone не вплине на їхню стратегію розвитку.
Інвестори ж, які повірили у світле майбутнє нового смартфону, зуміли непогано заробити. Зараз Apple – одна з найбільших публічних компаній світу з капіталізацією в майже $2 трлд. В порівняні з 2007 роком, акції корпорації коштують у 37 разів дорожче.
2008 рік: операційна система Android
На момент випуску нової операційної системи Google вже стала однією з найбільших технологічних корпорацій світу. Основним джерелом доходів була пошукова система, а також успішно працювали поштовий сервіс Gmail і карти Google Maps. Корпорація могла собі дозволити купити відеохостинг YouTube за астрономічні на той час $1,65 млрд.
Android розроблявся як операційна система для смартфонів. iPhone вже продемонстрував свою успішність і Google відкривала дорогу на ринок смартфонів численним конкурентам Apple.
Android став відкритою платформою. Гнучкість стала основою популярності операційної системи, яка зараз працює на 80% смартфонів світу. Крім смартфонів, Android використовується на планшетах, електронних годинниках, телевізорах, ноутбуках, проекторах, автомобільних системах та в іншій техніці.
Успіх операційної системи закріпив лідерство Google на ринку пошукових систем, адже люди все більше користувались мобільним інтернетом. Крім цього, Android допомагає просувати всі інші сервіси компанії: пошту, карти, систему оплати, продаж музики та відео, відео-чат тощо.
Це відображається і на фінансових показниках корпорації. Восени 2008 року, коли з’явився перший смартфон з Android, акція компанії коштувала близько $170, а зараз — в 9 разів дорожче. Це дозволяє Google входити до переліку компаній з капіталізацією понад $1 трлн.
Відставання і випередження часу
Нові розробки не означають автоматичного успіху корпорацій. Часто технологічні гіганти намагаються наздогнати конкурентів, які вже випередили їх. Так, Microsoft запустила у 2010 році операційну систему Windows Phone 7 і навіть купила Nokia для її просування. Hewlett-Packard виготовляла свої планшети з власною операційною системою. Amazon намагався вийти на ринок смартфонів.
Інколи ж інженери та футуристи просто не вгадують настрої клієнтів або випереджають час. Так, Samsung зробив ставку на смартфон із екраном, що розкривається і перетворюється на планшет. Однак дорогий і габаритний телефон став лише нішевим продуктом.
Також свого часу Google спробував зробити революцію в гаджетах, випустивши Google Glass. Окуляри коштували $1500 і в прямому сенсі стали посміховищем – користувачі скаржились, що стають жертвами дотепів перехожих. Зрештою, вже за 2 роки після запуску Google зняла окуляри з виробництва. Корпорація не забула про футуристичні мрії і цього року випустила у продаж нову версію окулярів. Зараз вони позиціонуються як технологія, потрібна на виробництвах для допомоги працівникам.
Тож для того, щоб вдало вкладати гроші у перспективні технології, інвесторам слід розуміти потенціал змін не гірше, ніж інженерам корпорацій. Хоча і ті, й інші інколи помиляються.
Олексій Писарев