Що таке SPAC-компанії

SPAC (special purpose acquisition company) — це спеціальні технічні компанії для злиття, які торгуються на біржі. Вони не мають ані активів, ані історії діяльності, ані бізнес-плану — це фактично пустушки. SPAC збирає гроші у інвесторів і обіцяє укласти угоду з реальною приватною компанією.

Компанія з реальним бізнесом згодом займає місце SPAC на біржі. Завдяки такій процедурі стартапи можуть вийти на біржу за спрощеною схемою, оминаючи процедуру класичного IPO. Як правило, SPAC шукає приватну компанію близько двох років. Якщо за цей час вигідну угоду знайти не вдається, SPAC повертає гроші інвесторам.

Однією з найвідоміших компаній, що вийшли на біржу за допомогою SPAC, стала космічна фірма Річарда Бренсона Virgin Galactic, яка почала торгуватися на Нью-Йоркській фондовій біржі у 2019 році.

Сама по собі ідея SPAC не нова: механізм виходу на біржу тут такий самий, як за допомогою зворотного поглинання. Зараз SPAC — це офіційно визнана сфера, для якої прописані суворі правила і обмеження.

Читайте також: Куди краще інвестувати у 2021 році

У компанії-пустушки за рік вклали $76 млрд

З кожним роком популярність компаній-пустушок зростає — особливо різкий стрибок стався минулого року. За 2020 рік SPAC залучили $76 млрд у США, згідно з розрахунками Financial Times. В IPO за минулий рік вклали $83 млрд. А за 2021 рік обсяг інвестицій у SPAC вже обігнав IPO.

За 2021 рік у компанії-пустушки вже інвестували $38,3 млрд, а в IPO — тільки $19,8 млрд, за даними WSJ. Майже 300 SPAC зараз шукають стартапи для злиття — особливо в таких гарячих секторах, як IT-компанії або виробники електромобілів. Середній час, необхідний SPAC для пошуку угоди зі злиття, скоротився з 17 місяців у 2018 році до п'яти місяців у 2020 році.

За правилами Комісії з цінних паперів (SEC), акції SPAC розміщуються за фіксованою ціною в $10. Термін для менеджменту SPAC на пошук і придбання приватної компанії — два роки з моменту IPO (рідше — 18 місяців). Зливатися з пов'язаними зі спонсорами компаніями заборонено.

SPAC зобов'язана витратити не менше 80% зібраних коштів на один актив. Будь-яка угода повинна бути спочатку схвалена акціонерами. Приватні компанії, що зливаються зі SPAC, можуть конвертувати свої папери в акції SPAC в пропорції 1:1. Після цього тікер SPAC змінюється на тікер нової публічної компанії.

Читайте також: Як заробити на IPO іноземних компаній

Чи вдасться заробити на SPAC

«Бум SPAC-компаній може раптово завершитися у найближчі кілька тижнів», — попереджає Нейт Коппікар з інвестиційної фірми Orso Partner.

Коппікар попереджає, що оцінки SPAC підвищуються до дуже високих рівнів через низькі вимоги до розкриття інформації. «Коли люди купують акції SPAC, вони часто інвестують в неймовірно переоцінені компанії», — сказав Коппікар виданню Institutional Investor.

Наприклад, SPAC компанія Churchill Capital IV, яка сильно зросла в ціні завдяки угоді з виробником електромобілів Lucid Motors, впала на 39% на наступний день після підтвердження злиття.

Цю позицію поділяють навіть ті, кому вдалося добре заробити на SPAC. Наприклад, Goldman Sachs. Виконавчий директор банку Девід Соломон висловив думку, що подібна ейфорія може бути частиною бульбашки і що компанії-пустушки переоцінені.

Якщо ця бульбашка лусне, то у виграші зможуть залишитися лише деякі великі інвестори. А більшість приватних, які пізніше приєдналися до буму SPAC-компаній, зазнають великих втрат, вважає Соломон.

Читайте також: Куди інвестувати гроші у 2021 році

Що спільного уSPAC і доткомів

Схожість ситуації SPAC-компаній з передоднем краху доткомів зазначив засновник банку Luma Partners Теренс Каваджа: «Я турбуюся про приватних інвесторів. Як людина, яка укладала угоди на ринку в 1999 році, можу сказати, що зараз відчуття такі ж, як тоді».

Пітер Етуотер, засновник консалтингової фірми Financial Insyghts, пророкує компаніям-пустушкам гучне падіння. Коли це трапиться, люди подивляться на поширення SPAC-компаній так само, як і на найбожевільніші ідеї, які були на піку бульбашки доткомів, говорить Пітер.

Професор INSEAD Івана Наумовська проводить паралель з ситуацією, що спостерігалася на фондовому ринку десять років тому. Приблизно з 2001 до 2010 року зворотні поглинання були популярними на ринку, але незабаром зійшли нанівець.

Дослідники зібрали дані про цей період. До аналізу потрапили характеристики фірм, що виходять на біржу в період з 2001 до 2012 року, включаючи ринкову вартість, прибуток, сукупні активи і борг, а також вплив ЗМІ на популярність зворотних поглинань.

Результати показали, що приватні інвестори, регулятори і засоби масової інформації — важливі арбітри фінансових інновацій. Негативне висвітлення зворотних поглинань в ЗМІ негативно позначилося на подальшій їх оцінці і поширенні на фондовому ринку. До 2010 року, коли зворотні поглинання досягли піку своєї популярності, 70% статей у ЗМІ про це явище були негативними.

Читайте також: Як Маск «рулить» фондовим ринком

Тоді ціни на акції компаній, що здійснюють зворотне поглинання, різко впали до такої міри, що сукупна дохідність пішла в мінус і наблизилася до -45%. У 2011 році активність за зворотними поглинаннями впала на 35%. По суті, популярність зворотних поглинань посіяла насіння власної загибелі. На думку дослідників, сьогодні зі SPAC-компаніями може статися те ж саме.