«Мінфін» з'ясовував, чому українці почали купувати менше машин, чи можна зараз взяти кредит на покупку нового автомобіля і у скільки він обійдеться.
Минулий рік загалом виявився для авторинку не надто успішним. Українські номера отримали 85,5 тис. нових легкових автомобілів — на 3% менше, ніж у 2019 р. І в 7 разів менше, ніж у рекордному 2008-му, коли в Україні продали понад 600 тис. нових легковиків.
Втім, завершити минулий рік вдалося на мажорній ноті. У грудні-2020 дилери змогли реалізувати рекордний обсяг автомобілів — 9,5 тис. Це максимальний місячний показник за 6 років. В останній раз стільки ж продавали в лютому 2014 року.
Що купують в кредит
Автосалони самі розробляють майже всі програми фінансування покупки нових авто. Банкам залишається роль фінансових партнерів. Тобто, процес отримання кредиту починається саме в автосалонах, а не в банківських відділеннях.
Та й кількість кредитних установ, які активно видають автокредити, за останні роки значно скоротилася. Таких залишилося не більше десятка.
За даними НБУ, питома вага позик на покупку авто потихеньку зростає. За підсумками 2020 року вона склала 7,8% в загальному обсязі гривневих кредитів фізособам. Для порівняння: на початок року їх частка була 7,5%, на початок 2018 року — 7%.
За оцінками експертів, зараз в кредит продається, як мінімум, кожен п'ятий новий легковик. Наприклад, в ОТП Банку частку кредитних авто-продажів оцінюють в 18−20%.
Між ціною авто і частотою його покупки в кредит немає чіткої залежності. Кредитування приблизно однаково популярно для всіх моделей, за винятком, мабуть, найдорожчих. Наприклад, минулого року «кредитними фаворитами» були такі бренди, як Toyota, Mazda, Suzuki, Nissan, Skoda, Hyundai, Kia, Volkswagen, Mercedes, Honda, Subaru, Renault, Peugeot, Fiat.
«Кредит — це всього лише один з інструментів для покупки автомобіля. Рівень популярності програм визначається рівнем продажів конкретних брендів, — розповів „Мінфіну“ Віталій Скоробогатий, начальник відділу розвитку автокредитування ОТП Банку. — Якщо аналізувати кредитний портфель саме нашого банку, то найбільш затребувані марки автомобілів Toyota, Mitsubishi, Suzuki, Hyundai».
Читайте також: Як змінюється ринок вживаних авто з США і чи вигідно їх купувати
Ставки падають
Той факт, що українці почали частіше брати кредити на авто, експерти пояснюють двома факторами.
- По-перше, у 2020 році ставки за позиками різко впали.
Наприклад, у «Рено Україна» з січня 2020 р. відсоткова ставка знизилася на 6 в.п. — з 17,9 до 11,9% річних. Фінансовим партнером компанії є Креді Агріколь Банк. «Основна зміна відбулася у другому півріччі 2020 року: кредитні ставки знизилися майже наполовину», — підтверджує Роман Буніч, директор департаменту продажів через альтернативні канали та партнерів Креді Агріколь Банку.
- По-друге, умови кредитування стали кращими.
За словами Антона Тютюна, заступника голови правління Ощадбанку, такі зміни були пов'язані зі зниженням вартості ресурсів на ринку. На руку позичальникам зіграло і зростання конкуренції. «На короткі терміни кредитування (1−3 роки) є пропозиції з мінімальними відсотковими ставками без додаткових комісій», — зазначає банкір.
Основні вимоги до позичальників — хороша платоспроможність і позитивна кредитна історія. «Також важливо, щоб позичальник був офіційно працевлаштований. Найчастіше причиною відмови в кредитуванні стає негативна кредитна інформація про клієнта», — розповідає Роман Буніч.
В ОТП Банку серед основних причин відмов також називають закредитованність позичальника і неможливість офіційно підтвердити дохід.
«У всіх інших випадках ми дуже гнучко підходимо до розгляду кожного клієнта і часто знаходимо компромісне рішення», — запевняє Віталій Скоробогатий.
Калькуляція автокредиту
Хітом продажів 2020 р. стала модель Renault Duster. Таких авто продано 5,6 тис. одиниць. На даний момент її рекомендована ціна — близько 434 тис. грн.
Однак є можливість придбати це авто за спеціальною ціною — близько 394 тис. грн., за умови фінансування за програмою «Renault Бонус» від Renault Finance для фізичних осіб. В якості кредитора за програмою значиться банк-партнер — Креді Агріколь.
Кредит можна отримати на таких умовах:
- Максимальний термін — 7 років;
- Перший внесок в даному випадку трохи більше 118 тис. грн., тобто 30%. Взагалі, залежно від моделі, аванс може коливатися від 10 до 50% вартості авто;
- Сума кредиту — 276 тис. грн;
- Відсоткова ставка складе 11,9% річних;
- Комісія за видачу — 2,9%;
- Крім цього, обов'язковими є дві страховки: каско — 6,2% від вартості авто, страхування життя і здоров'я — 4,99% від суми кредиту.
При ануїтетному графіку погашення протягом 7 років щомісячний платіж складе майже 5 тис. грн, а реальна (ефективна) відсоткова ставка понад 33% річних.
Такий кредит цілком під силу позичальнику з щомісячним доходом близько 10−15 тис. грн.
Щоб занадто не переплачувати за кредитом, є сенс обслуговувати його за стандартним графіком (коли тіло кредиту гаситься рівними частинами) з його випередженням. Така схема погашення майже завжди є вигіднішою для позичальника, ніж ануїтет. Інша справа, що не всі позичальники можуть дозволити собі такий графік. У цьому випадку перші щомісячні платежі становитимуть близько 6 тис. грн і надалі поступово зменшуватимуться.
У будь-якому випадку варто готуватися до разових витрат на страховки в 24,4 тис. грн. плюс ще 13,8 тис. грн. за видачу кредиту. У сумі ці витрати майже співмірні з наданою знижкою в 40 тис. грн.
Читайте також: Євробляхери обвалять ціни на б/у авто
«Автошара» — не для всіх
У багатьох банків є партнерські програми автокредитування практично без відсотків — «під нуль».
Однак, такі нестандартні кредити банки готові видавати на невеликий термін. Дозволити собі їх можуть тільки позичальники з високим доходом. Або ті покупці, які можуть внести вагомий перший внесок і планують позичити лише невелику суму. Тобто ризики такого кредитування мінімальні.
Наприклад, Кредобанк готовий кредитувати на термін до 1 року під чисто символічні 0,001% річних. На такому кредиті банк може нічого і не заробить, але допоможе збільшити продажі партнерському автодилеру.
Хто найбільше кредитує
Лідерами з кредитування вважаються Креді Агріколь Банк і державний Ощадбанк. За оцінками самих фінустанов, на двох вони контролюють більше половини ринку автокредитів.
«У 2020 р. Креді Агріколь видав фізособам 6,8 тис. автокредитів на суму майже 2,8 млрд грн», — повідомив «Мінфіну» Роман Буніч. Частку банку на ринку він оцінює в 30%.
Ощадбанк, незважаючи на карантин у 2020 р., наростив обсяги автокредитів на 200 млн грн., у порівнянні з 2019 роком. «Ми видали майже 4 тис. автокредитів на загальну суму понад 1,9 млрд грн. Це другий результат на ринку», — заявив «Мінфіну» Антон Тютюн.
Держбанк співпрацює з понад 500 дилерськими центрами і автосалонами у всій країні. Серед партнерів: Богдан-Авто Холдинг, Хюндай Мотор Україна, Корпорація УкрАвто, Єврокар, Автоторіно, Авто-Інтернешнл, Субару Україна, Хонда Україна, група компаній «АІС» та інші.
Лізингова складова
Значна частина ринку кредитування авто за останні роки відійшла в сегмент лізингу. Члени Асоціації «Українське об'єднання лізингодавців» минулого року зареєстрували 13% (понад 11 тис.) від обсягу продажів легкових авто в Україні.
Найпопулярнішими легковими авто, які реєструвалися в лізинг, у 2020 році також були автомобілі «Renault». Частка цієї марки склала 22%.
До п'ятірки найпопулярніших марок також потрапили: Toyota (11%), Peugeot (9%), Skoda (6%), VW (5%).
Однак нові «легковики» часто купуються в лізинг не окремими фізичними особами, а компаніями (юридичними особами), які формують або розширюють власні автопарки.
Читайте також: Які авто і за скільки купуватимуть українці в 2021 році
Кредити стануть дешевшими
Банкіри очікують, що нинішній рік буде вдалішим.
«У 2021 році ми прогнозуємо продажі на рівні 95 тис. нових автомобілів. Очікуємо, що частка продажів нових авто в кредит також зростатиме, тому що відсоткові ставки з кредитування з другого півріччя 2020 р. знижувалися», — вважає Роман Буніч.
Автокредити почнуть видавати більше банків. Конкуренція стане жорсткішою, а кредитні продукти — кращими.
«Банки продовжать покращувати умови кредитування, запускати різні партнерські програми. Тренд на зниження ставок збережеться», — прогнозує Антон Тютюн.
«Якщо загальна тенденція залучення ресурсів не зміниться, можна очікувати зниження відсоткових ставок на 1−2 в.п. вже у першому півріччі», — допускає Віталій Скоробогатий. За його словами, дистриб'ютори/дилери спільно з банками активно розробляють і впроваджують партнерські програми. Така тенденція збережеться і у 2021 році.