«Мінфін» розповідає читачам про те, як інвестувати гроші, а finance.ua — як отримати фінансування. Але щоб розуміти реальні проблеми, які можуть підстерігати вкладника або позичальника, треба «побути в їхній шкурі». Так у співробітників Treeum з'явилася можливість перевірити на практиці свої знання про управління грошима.
Гра «Ближче до клієнта» стартувала у березні, а її результати стануть відомими 10 грудня. Переможці отримають нагороди і, найважливіше, — безцінний фінансовий досвід. Експеримент в самому розпалі, і 8 команд продовжують боротися за кращі результати.
Команди з самого початку могли обирати, чим займатися — примножувати кошти або брати кредити. Охочих інвестувати виявилося більше — 5 проти 3.
Розповідаємо, чим займаються гравці і які призи їх очікують в кінці гри.
Ціль інвестиційних команд — заробити якомога більше грошей
Кожна «інвестиційна команда» отримала в розпорядження стартовий капітал — 50 000 гривень. Перед гравцями стояло завдання — обрати інструменти пасивного інвестування та перевірити їх ефективність на практиці. Обмежень практично немає: головне, щоб способи примножити гроші були легальними і доступними звичайним українцям.
Мешканці України більше довіряють іноземній валюті, ніж гривні. Тому не дивно, що багато учасників почали з купівлі доларів. На чому й погоріли в результаті зміцнення гривні. І це ще раз доводить: щоб заробляти, треба правильно диверсифікувати ризики.
На даний момент хвалитися інвестиційним командам особливо немає чим: поки що жодна з них не отримала прибуток, більш того, одна команда втратила чверть початкового капіталу. Втім, до кінця гри ще майже 4 місяці, тому час повернути втрачене і вийти в плюс ще є. Кращий результат на початок серпня показала команда «InvestBox».
Як визначать переможця гри «Ближче до клієнта» серед інвестиційних команд
Переможцем стане команда з найвищим показником ROI (return on investment). Щоб визначити це значення, суму поточного капіталу ділять на стартовий. Відповідно, чим вище витрати на відкриття та поповнення рахунків, зняття грошей і т. д, тим нижче ROI.
Призовий фонд формується з сумарного інвестиційного доходу всіх команд. Команда, у якої на кінець гри буде кращий показник ROI, отримає 70% фонду. Решта 30% будуть розділені між другим (20%) і третім місцем (10%). Якщо ж призовий фонд буде «в мінусі», на приз може розраховувати тільки команда, що залишилася «в плюсі» — вона забере свій чесно зароблений дохід.
Мета кредитних команд — взяти в борг якомога більше і якомога дешевше
Враховуючи специфіку задачі, бюджет виділили командам невеликий — по 10 000 грн. Цього цілком достатньо для покриття кредитних комісій та поповнення лімітів.
Згідно з умовами гри, кожна команда за 9 місяців повинна набрати кредитів мінімум на 300 тис. грн. Крім того, всі команди зобов'язані протестувати 4 типи продуктів: кредитну карту, банківський кредит готівкою, кредит online і кредит до зарплати оффлайн. За кількістю продуктів обмежень немає, але до закінчення гри всі кредити повинні бути погашені.
«Команди-позичальники» теж можуть заробляти. Наприклад, розміщувати бюджетні та кредитні кошти на банківських депозитах, грати на обмінному курсі, заробляти на кешбеку від покупок кредиткою. Однак використовувати кешбек за реферальні посилання або іншу активність не можна.
Особливості кредитування: інформація з перших рук
Безумовний лідер серед кредитних команд на даний момент — «Великі комбінатори» під керівництвом Аліни Степаненко. Команда з 8 осіб за час гри вже одержала більше 50 кредитів на загальну суму півмільйона гривень.
За словами Аліни, найскладнішим завданням стало оформлення кредиту готівкою в банку. А якщо точніше, його закриття. Незважаючи на запевнення в тому, що при своєчасному поверненні кредитних коштів комісій не буде, на сумі близько 5-7 тис. грн команда «попала» на 400 гривень переплат. Банківський кредит було складно оформити, та ще складніше закрити. До того ж до позики довелося оформити обов'язкову страховку, яка має ряд своїх додаткових нюансів. Навіть людина, відмінно знайома з банківськими продуктами, витратила на всі процедури близько 2 місяців.
З іншими обов'язковими продуктами проблем не було. Основні суми гравці отримали за рахунок кредитів-онлайн: влітку багато МФО проводять акції, за якими можна взяти 3-5 тисяч, витративши всього кілька гривень. А деякі компанії готові з ходу видавати до 14 тис. грн. Дуже важливо перед оформленням онлайн-кредитів ретельно вивчати всі пункти договору: іноді в правилах зазначено вимогу погашати кредит через певну платіжну систему, де є обов'язкова комісія.
Є й інші нюанси, що стосуються, наприклад, зручності і швидкості оформлення кредиту. Частина МФО дозволяє оформлювати кредит за допомогою ID-банку — в цьому випадку завантажувати документи не потрібно. Учасники команди скористалися ID-банком monobank: процес оформлення кредиту-онлайн зайняв не більше 10 хвилин. Однак є організації, які вимагають від позичальника заповнення анкети на 50 питань.
У цілому ж Аліна вважає, що «вже отримала мегакласний досвід». У найближчих планах команди — заробити на кредитах до 20 тис. грн. Як — поки що таємниця.
Як визначать переможця гри «Ближче до клієнта» серед кредитних команд
Переможе команда з найвищим показником кредитної ефективності (КЕ) — та, яка зуміє залучити найбільшу суму кредитів з найменшими витратами. Щоб розрахувати цей коефіцієнт, всі витрати команди діляться на суму отриманого кредитного портфеля. Якщо команда за підсумками гри збере менше 300 тис. грн, її КЕ розділять на 2.
Призовий фонд формується як різниця між виданими командам бюджетами та витратами на комісії та інші витрати. До цієї суми компанія додасть ще 10 000 грн. Переможець отримає 70% призового фонду, 2-му місцю дістанеться 20%, а 3-му — 10%.
Більше виконаних завдань — більше грошей
Щоб гра була ще більш динамічною і насиченою, команди щокварталу отримують додаткові завдання. Нагорода за успішний результат — 1 000 гривень.
Деякі завдання досить прості і універсальні — наприклад, додати впродовж серпня максимальну кількість нових гравців.
Також є окремі завдання для інвестиційних і кредитних команд.
Currency week: команда протягом двох тижнів повинна заробити на валютних операціях максимальну суму прибутку. За які саме два тижні — визначають судді.
Bonus Week: щоб перемогти, команді потрібно було за серпень-вересень заробити максимальну суму за програмою «Бонус від Мінфіну» у тих розділах, які стосуються інвестицій. Наприклад, використовувати депозити, ОВДП тощо.
Loans Week: найуспішнішою буде команда, яка протягом обраного тижня отримає максимальну кількість кредитів або зробить максимум кредитних операцій (у тому числі за кредитною картою).
Cash back week: виграє команда, яка за тиждень заробить максимальну суму кешбека.
Ключові правила фінансової гри «Ближче до клієнта»
-
Будь-яка команда може грати в одному напрямку або в двох одночасно, але бюджети не змішуються.
-
Учасники можуть бути зареєстровані тільки в 1 команді з кожного напрямку.
-
У кожної команди є капітан і секретар, які отримують зарплату. Її розмір визначає команда і вона може змінюватися за результатами місяця.
-
Кожен член команди зобов'язаний брати активну участь у грі не тільки ідеями, а й діями — наприклад, відкрити на себе депозит або взяти кредит. Учасники, які не виконують цю умову, можуть бути виключені з гри.
-
Всі витрати повинні бути підтверджені квитанціями, чеками тощо.
Проміжні та остаточні підсумки підводить Суддівська колегія, сформована з 3 шанованих співробітників компанії.
Інформація про результати команд публікується щомісяця. За підсумками кожного кварталу команди з кращими показниками отримують по 3 000 грн, які вони можуть витрачати виключно на святкування перемоги.
Остаточні результати гри «Ближче до клієнта» стануть відомі 10 грудня цього року.