Христина Кармазіна, яка раніше керувала департаментом цифрових продуктів Приватбанку, анонсувала запуск нового онлайн-банку — «Власний Рахунок». Його створили на базі банку «Восток» та Fozzy Group Володимира Костельмана. «Це — мільйон лояльних клієнтів, яким, як нам здається, не вистачає трушного діджитал-банку, лайтового і фанового», — підмітила ексспівробітниця Привату.
«Мінфін» вирішив розібратися, чи дійсно це так.
Новачкам щастить
Віртуальний банк, банк у смартфоні, онлайн/діджитал-банк — все це про сучасний банк без відділень. Він недоступний навіть через комп'ютер, користуватися ним можна тільки через мобільний додаток.
Перший український банк у смартфоні — monobank — був запущений наприкінці 2017 р. Його заснувала компанія Fintech-Band, кістяк якої склала екскоманда Приватбанку на чолі з Дмитром Дубілетом і Олегом Гороховським.
Спочатку проєкт анонсували в партнерстві з Айбокс Банком, але він так і не стартував. В результаті monobank почав працювати на ліцензії Універсал Банку Сергія Тігіпка.
Тривалий час mono залишався єдиним вітчизняним онлайн-банком. Ринок вичікував і пильно стежив за успіхами дебютанта. А його результати вражають.
Онлайн-банк зумів нав'язати реальну конкуренцію навіть вітчизняному фінансовому монстру — Приватбанку. Кількість активних клієнтів monobank впевнено наближається до позначки в 4 млн.
На даний момент mono посідає третє місце за кількістю активних платіжних карток і друге — за портфелем кредитів фізособам.
Успіх mono можна пояснити оптимальною продуктовою лінійкою: він пропонує всі основні сервіси для фізосіб (платежі, кредити, депозити) та ФОПів. У додатку немає нічого зайвого, що заплутувало б клієнтів. Ну і, звичайно ж, приваблюють вигідні тарифи. Наприклад, депозитні ставки — до 10% річних — одні з найвищих на ринку, і найвищі серед необанків.
Зовсім нещодавно monobank заявив, що запропонує клієнтам сервіси, яких поки що немає ні у кого на ринку. Буквально цього місяця він планує випустити картку в біткоїнах. А восени клієнти банку у смартфоні зможуть купувати акції на американському фондовому ринку.
Спортивний
Згодом на ринок потягнулися нові гравці.
Наприклад, Sportbank вийшов на ринок у форматі mvp (мінімально життєздатний продукт) у жовтні 2019 року. Активний маркетинг він запустив у березні 2020 року і з того часу почав залучати клієнтів.
Засновники sportbank — Микита Ізмайлов та Денис Саприкін — зробили ставку на спортивну аудиторію, запропонувавши їй щедрий кешбек при покупці спорттоварів у розмірі 10%.
Формально Sportbank досі працює на ліцензії двох банків — Оксі Банку та Таскомбанку. Однак в середині травня sportbank анонсував, що переводить своїх клієнтів з Оксі Банку на Таскомбанк Сергія Тігіпка.
Міграція користувачів планувалася на червень-серпень. Про співпрацю з Таскомбанком sportbank оголосив ще в листопаді 2020 року, а починаючи з грудня почав видавати картки на базі цього банку.
Як повідомили «Мінфіну» в sportbank, на 1 квітня 2021 року клієнтська база зросла до 210 тисяч, кожен з яких в середньому робить 34 транзакції на місяць. Це в чотири-п'ять разів більше, ніж в традиційних банках.
За даними ЗМІ, у березні 2021 року обіг sportbank перевищував 2 млрд гривень. Станом на 1 квітня його кредитний портфель склав трохи більше 250 млн грн.
Станом на кінець червня у необанка було вже 240 тисяч клієнтів.
Не все так izi
Банкір Сергій Тігіпко вирішив запустити і власний проєкт. Його реалізацію він довірив своїй дочці — Тігіпко Анні Сергіївні (ТАС). Наприкінці минулого року вона очолила новий віртуальний izibank. Він запустився в бета-версії (пілотний проєкт) у вересні минулого року і вийшов з «бети» в лютому 2021 року. Орієнтуватися вирішили на молоду аудиторію.
«Наша цільова аудиторія трохи молодша, ніж у традиційних банках — це українці, працюючі жінки та чоловіки, у віці 25−35 років із доходом на рівні середнього або вище середнього», — розповідала в інтерв'ю «Мінфіну» Анна Тігіпко.
Але незважаючи на досить привабливий продуктовий ряд і тарифи, поки що досягнення цього віртуального банку не вражають. Особливо, якщо їх порівнювати з першопрохідцем.
«Ми активно нарощуємо клієнтську базу: зараз це приблизно плюс 10 тис клієнтів на місяць. Стрімко наближаємося до позначки в 100 тис активних клієнтів «, — повідомили «Мінфіну» в izibank.
За даними онлайн-банку, середня кількість операцій на місяць становить 90 тис, щомісячний приріст пасивів (депозитів) — на рівні 30%, а кредитів — 35%.
Але на старті, коли база порівняння низька (практично нульова), навіть зростання в рази може не давати уявлення про реальні обсяги бізнесу.
Читайте також: За рахунок чого зростають банки Сергія Тігіпка
Банк чи небанк
Відносно нещодавно власні онлайн-банки запустили ще дві класичні фінустанови — харківський Мегабанк (todobank) та Ідея Банк (O.Bank).
Їх особливість в тому, що в подібних випадках мова йде, скоріше, про маркетинговий інструмент. З таким же успіхом свої системи інтернет-банкінгу в окремі проєкти могли виділити й інші банки, наприклад, той же Приват.
З іншого боку кейси, коли у віртуальних і класичних банків, на базі яких вони працюють, різні власники, мають свою специфіку і додаткові ризики. У Нацбанку запевняють, що не бачать в таких симбіозах нічого поганого. Адже в разі чого, регулятор питатиме з класичного банку, у якого є ліцензія.
Читайте також: Ярослав Матузка про monobank: «Вони ж не запакують гроші у мішок і не зникнуть з ними»
Вживання у назві віртуального банку самого слова «банк» вельми сумнівне, оскільки таке визначення не відповідає його суті.
До речі, у США регулятор заборонив американському необанку використовувати слово «банк». Після відповідної постанови Департаменту з фінансового захисту та інновацій Каліфорнії, гігант цифрового банкінгу Chime був змушений припинити використовувати слово «банк» у своїй URL-адресі та інших контактах.
Комунальний та ідейний
todobank з'явився на ринку України влітку 2019 р. та спеціалізується на оплаті комунальних послуг без комісій, більше того — з кешбеком в 1%. Тоді як у конкурентів (наприклад, izibank), як правило, кешбек не поширюється на комуналку зовсім. У мобільному додатку todobank є понад 1500 постачальників послуг.
Ще одна особливість todobank в тому, що клієнтом можна стати, просто скачавши мобільний додаток, маючи картку будь-якого іншого банку.
«Кількість користувачів мобільного додатка todobank з початку року зросла на 40%, власників однойменних карт — на 90%. Порівнюючи із січнем 2021 року, кількість платежів через мобільний додаток збільшилася на 37%, сума платежів — на 27%. За останні півроку кількість клієнтів, які встановили кредитний ліміт на карти todobank, збільшилася вдвічі», — повідомили «Мінфіну» в Мегабанку, не навівши, однак, жодного абсолютного показника.
коротку інформацію про свої досягнення також надав O. Bank — онлайн-банк Ідея Банку.
«На сьогодні в O. Bank понад 110 тис. користувачів, з них більше половини використовують додаток щомісяця. Ми спостерігаємо стабільне зростання всіх основних показників активності клієнтів», — розповіли «Мінфіну» в Ідея Банку.
Голова правління Ідея Банку Михайло Власенко в одному з інтерв'ю розповідав, що за підсумками 2020 року банк залучив через O. Bank третину всіх нових клієнтів.
Читайте також: Анна Тігіпко: в izibank вже є понад 25 різних сервісів для клієнта
Neobank для бізнесу
Нинішньої весни на базі банку «Конкорд» був запущений віртуальний банк для бізнесу. Для тестування нового сервісу були запрошені потенційні клієнти, які сформували Customer Board (рада клієнтів).
Всі, хто увійшов до складу Customer Board, отримали запрошення і вже мають можливість отримати доступ до програми Neobank для бізнесу, можуть відкрити бізнес-рахунок. Користувачі, які подавали заявку в Customer Board, але не стали його учасниками, отримали запрошення відкрити рахунок в Neobank відразу ж після офіційного запуску за спеціальною пропозицією — без абонплати до кінця року.
Офіційний старт планувався на літо поточного року одночасно на мобільних платформах Android та iOS і в адаптивній веб-версії.
Нещодавно Райффайзен Банк запустив додаток для ФОП — Fairo, який дозволяє виконувати не тільки банківські операції, а й вести бухгалтерський облік та податкову звітність.
Місця вистачить?
Більшість необанків переконані — ринка вистачить всім. Наприклад, у sportbank кажуть, що «ринку точно вистачить ще на декілька необанків». Цю думку поділяють і в monobank. «Будь-якому якісному продукту вистачить місця на ринку. Потрібно всього лише зробити вигідні тарифи, зручне використання, і видатну службу підтримки», — впевнений Анатолій Рогальський, керівник маркетингу monobank.
«Потенціалу українського ринку цілком вистачить для декількох гравців», — дають свою оцінку в izibank.
«Ринку вистачить, так як більшість таких банків спеціалізуються на чомусь одному: хтось надає кешбек на заняття спортом, хтось — на оплати карткою», — відзначили в Мегабанку (todobank).
А ось в Ідея Банку вважають, що потенціал сегмента (ніші) необанків незабаром буде вичерпаний.
«На сьогодні ще є потенціал для розвитку необанків. Але, на нашу думку, скоро відбудеться насичення цього сегмента ринку, — говориться в коментарі банку. Там також зазначають, що подальший розвиток мобільних банків може тривати тільки за рахунок активної міграції клієнтів від класичних банків (які теж активно інвестують в цифровий банкінг) або через нішеві проєкти для певних сегментів клієнтів.
Але поки що виглядає так, що кейс monobank — класичний приклад того, як піонер «знімає вершки». Успіх першого вітчизняного віртуального банку визнають практично всі банкіри. При цьому вони переконані, що повторити його, як то кажуть, «по накатаній» навряд чи вийде. Потрібно придумувати щось новеньке, оригінальне.
Характеристики основних продуктів українських необанків
Онлайн-банк | Макс. ставка за депозитом | Кредит (сума/ставка/ пільговий період) | Кешбек |
monobank | 10,00% | До 100 тис грн, 37,2%, до 62 днів | До 20% |
izibank | 9,75% | До 200 тис грн, 37% річних, до 62 днів | 1−2% |
sportbank | * | До 100 тис грн, до 121,77%, до 120 днів перший раз | 10% на спорттовари і до 20% на інші категорії |
todobank | * | До 200 тис грн, до 62 днів | 1% — на все |
O.Bank | * | До 200 тис грн, від 34,8% річних, до 120 днів | 2−5% 10−30% на підписки Google |
«Власний Рахунок» | немає даних | немає даних | немає даних |
* У банку немає депозитів, тільки поточні рахунки
Є до чого прагнути
Британський фінтех-сервіс Revolut у межах інвестиційного раунду серії Е залучив $800 млн. Оцінка компанії зросла у 6 разів — у 2020 році вона становила $5,5 млрд, зараз — $33 млрд. У підсумку, Revolut став найдорожчим фінтех-стартапом Великобританії, а його співзасновник, українець Влад Яценко — мільярдером.
Сервіс дозволяє переказувати гроші за кордон і конвертувати валюти без комісій, брати кредити, відкривати рахунки компаній, торгувати криптовалютою, купувати страховку тощо. Нещодавно віртуальний банк запустив перекази до України.