Про кредитування економіки
Сьогодні економіка України починає виходити з карантину після суворих обмежень, відновлюється робота транспорту, громадського харчування. Але, незважаючи на це, стагнація продовжується. За перший квартал ВВП впав на 3%, а обсяг промислового виробництва за січень-травень скоротився на 8,7%. За різними оцінками, на кінець року ВВП України впаде на 4,8%, МВФ очікує падіння економіки на 8,2%.
Сьогодні банківська система має, в першу чергу, впливати на зростання економіки шляхом активного кредитування реального сектору. Роль Нацбанку в цьому важко переоцінити. НБУ має створити необхідні нормативні умови для такого кредитування.
Є низка постанов НБУ, які встановлюють переваги, з точки зору пруденційних вимог, споживчому і мікро кредитуванню та створюють додаткове навантаження на резерви і капітал, у випадку кредитування «важких» проектів. Тому частина змін, які може зробити НБУ, – полегшити пруденційні вимоги до позичальників, які працюють в реальному секторі економіки.
Реалізація такої політики дозволить підтримати підприємства і створить передумови для нарощення прибутків банків. Треба зробити все можливе для того, щоб Національний банк брав активну участь у наповненні економіки кредитними ресурсами.
Про інфляцію
Політику НБУ, яка спрямована на макрофінансову стабільність банківської системи і економіки, слід підтримувати. У досягненні цілей макроекономічної стабільності та сталого розвитку інструмент інфляційного таргетування продемонстрував свою ефективність.
Протягом років цей інструмент показав, що він ефективний за ряду умов. Коли у 2014 р Україна зіштовхнулась з девальвацією гривні, політика інфляційного таргетування сприяла стабілізації фінсектору.
Проте, в теперішніх умовах цей інструмент має відповідати не лише цілям макрофінансової стабільності, а й створенню умов подальшого економічного зростання.
Що стосується монетарної політики, я не допущу неконтрольованої інфляції і неконтрольованої емісії.
Про курс гривні
В Конституції встановлено функцію НБУ підтримувати стабільність національної грошової одиниці. Будь-яка волатильність в курсовій політиці викликає турбулентність виборців. Минулого року відбулась спершу девальвація, потім курс фактично повернувся на ті самі позначки, з яких починав. 40% волатильності – спершу 20% в одну сторону, потім в іншу, з моєї точки зору, неприпустимі.
Питання курсової стабільності буде для мене пріоритетом.
Про співпрацю з МВФ
НБУ має продовжити активну співпрацю з міжнародними фінансовими організаціями та іноземними стейкхолдерами. Перш за все, з таким кредитором, як МВФ. Це необхідно для подальшої роботи фінансової системи нашої країни.
Я, як голова НБУ, підтримуватиму цю роботу. Це вкрай важливо, в тому числі, виходячи з мого особистого досвіду. Так, Укргазбанк пройшов довгий шлях співпраці з Міжнародною фінансовою корпорацією IFC.
Про кадрові зміни в НБУ
Я прошу поставитись з розумінням до того, що будь-який керівник намагатиметься сформувати команду, з якою йому буде комфортно працювати. Перш за все, це мають бути професіонали. По-друге, у них має бути досвід в тому напрямку, за який вони відповідатимуть. Це не стосується конкретних прізвищ, це стосується моїх підходів до формування команди.
Читайте також: Де візьмуть 100 мільярдів для бюджету: намалюють або знову позичать
В мене є робочі стосунки з колегами з НБУ. З кимось ми працюємо довше, з кимось менше. Також я хочу підкреслити роль Ради НБУ в кадровому питанні: рішення про призначення голови і членів правління Нацбанку приймає вона.
Про зміну політики НБУ
Немає політики Смолія чи Шевченка. Є беззаперечні досягнення НБУ, зокрема, в монетарній, регуляторній політиці. В період карантину банківська система підтвердила свою зрілість, в чому, безумовно, значну роль відіграв НБУ.
Є простір для того, щоб вдосконалювати роботу. Одним з напрямків вдосконалення є співпраця з урядом та парламентом.
Читайте також: Чому НБУ ніколи ще не був незалежним
Перше завдання, яке ставилось на зустрічі з Президентом – це збереження інституційної незалежності НБУ.