Співпраця для «підтримки штанів»

Про зміну формату співпраці вчора, 7 травня, повідомив представник МВФ Джеррі Райс. Замість трирічної програми EFF зараз обговорюється співробітництво у форматі stand-by, розраховане на 18 місяців.

Профільні чиновники одразу заспокоїли – обсяги фінансування залишаються незмінними.

«Програма EFF, яку ми обговорювали до цього, була на 3 роки і на суму $ 8 млрд. У рамках програми протягом наступних 18 місяців, до кінця 2021 року, ми планували отримати від МВФ $ 5 млрд і інші $ 3 млрд протягом 2022-2023 років. В рамках програми stand-by ми обговорюємо протягом наступних 18 місяців отримання тих же $ 5 млрд », – деталізував представник України в МВФ Владислав Рашкован.

Чому ж тоді Фонд вирішив відкоригувати формат співпраці?

Джеррі Райс серед підстав цього рішення назвав «безпрецедентну невизначеність щодо економічних і фінансових перспектив», а відтак – і необхідність зосередитися на форматі, «який може забезпечити підтримку платіжного балансу для посилення реакції влади».

Простими словами це означає, що кредитори відходять від жорсткої прив’язки «гроші в обмін на реформи». А маркером виділення чергового траншу стане ступінь безпеки державних фінансів.

Читайте також: Фінал вже близько. Кабмін планує завершити переговори з МВФ наступного тижня

Такий підхід підтвердив і Рашкован, який в своєму коментарі наголосив, що МВФ від України «не вимагає «титанічних» зусиль по просуванню структурних реформ».

Заміну програми розширеного фінансування EFF на stand by вважає цілком закономірним кроком МВФ член Ради НБУ Віталій Шапран. До такого рішення, на його думку, кредиторів підштовхнули останні макроекономічні прогнози, за якими в цьому році український ВВП може піти в мінус на 7,7%.

«Життя так склалось, що акценти з структурних реформ зміщуються знову в бік фінансової стабільності. І саме stand by програма Фонду яка спрямована на підтримку фінансової стабільності у країнах-членах», – наголосив він.

Читайте також: Два сценарії для України: кредит МВФ або запуск друкарського верстата

Чому змінили програму

Чиновники запевняють, що тепер Україні легше буде отримати гроші. Але це не так. Раніше Україна могла розраховувати на кредит незалежно від можливості обслуговувати зовнішній борг, виконувати бюджет, тощо. Бо Фонд фактично давав гроші на проведення реформ.

Тепер реформ від нас не вимагають. Але й гроші ми зможемо отримати лише тоді, коли виникне реальна загроза дефолту, або збоїв в обслуговуванні боргів.
Скочування світової і вітчизняної економіки у кризу – далеко не єдина причина, через яку МВФ вдався до такого рішення.

«Україна мала шанс ще в грудні отримати цю програму. І якби український уряд почав реалізовувати трирічну програму структурних реформ, МВФ не змінював би її на інший інструмент. Зараз Фонд бачить неспроможність української влади виконати взяті зобов’язання», – вважає директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський.

За своєю суттю stand-by, за оцінкою експерта, – це програма на підтримку макроекономічної стабільності. «Тобто це означає, що Україна не має амбіцій реалізації структурних реформ», – підкреслив Вишлінський.

Втрату довіри до спроможності уряду виконати взяті на себе зобов’язання і провести структурні реформи також вважає причиною перегляду програми співпраці економіст, керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times Ерік Найман.

«Своїм рішенням Фонд чітко продемонстрував, що не варто грати йому на нервах. І якщо уряд України не готовий швидко рухатися для отримання повноцінного пакету допомогти, значить буде йти по стандартній процедурі. Тобто, у вас є право взяти гроші, тому ці $ 1-2-3 млрд ми вам дамо, але нічого понаднормового», – пояснив експерт.

Інвестиційний банкір Сергій Фурса вважає, що українська влада остаточно втратила довіру МВФ. «Ті реформи, які були в програмі, явно саботують. Приміром, земельна реформа у нинішньому її вигляді, очевидно вихолощена. І не тягне на структурну реформу. І що тягне на програму Stand By, то може не дотягувати до програми структурних реформ», – зауважив Фурса.

Тут можна згадати і про провал реформи податкової і митної служб. Постійні зміни керівництва і безперервні скандали навколо маніпуляцій із податками – підтвердження тому.

Відкритим залишається питання із ухваленням так званого «антиколомойського» закону (законопроект №2671-д). Міністр фінансів Сергій Марченко наголосив, що будь-які перемовини МВФ без голосування по ньому є неможливими.

Коли про нас згадає Фонд

Які наслідки матиме перегляд програми?

По-перше, консервація нинішніх економічних реалій. Як показує багаторічна практика, реформи в Україні проводилися лише з-під палки, коли на цьому наполягали кредитори. Наразі ж, принаймні у найближчі 18 місяців це питання може бути зняте з порядку денного роботи уряду.

По-друге, негативний сигнал для міжнародних інвесторів, в тому числі – «червоне» світло» для допомоги від інших міжнародних донорів. Що в умовах кризи лише погіршуватиме наше становище.

Коли Україна реально зможе розраховувати на гроші від МВФ?

Найближчі місяці Україна може обійтися без допомоги Фонду.
У травні і червні Мінфін має погасити 29 млрд грн гривневих ОВДП. Також передбачаються виплати за валютним держборгом — $3,2 млрд ($1,9 млрд в травні і $1,3 млрд у червні).

Читайте також: Без грошей МВФ прожити можна. Але чи довго?

Валютні виплати можуть забезпечуватися за рахунок золотовалютних резервів Нацбанку, які зросли протягом квітня майже на $800 млн і станом на 1 травня складали $25,69 млрд.

А гривневі виплати можна буде робити за рахунок залучення коштів від продажу нових випусків ОВДП.

«У вересні у нас великі виплати боргів. Нас чекає, швидше за все, менше надходжень від аграріїв. Ми не знаємо, наскільки серйозно потрібно буде готуватися до зими, чи треба буде додатково закуповувати об’єми газу. Ми не знаємо, чи буде друга хвиля пандемії. Тобто дуже багато викликів», – говорить Ерік Найман.

Тож, в найкращому випадку, гроші від МВФ ми отримаємо не раніше осені.

Ірина Рибніцька