Мінфін з'ясував, як можна відкрити продуктовий магазин, на прикладі міжнародної мережі SPAR.
Читайте також: Як відкрити ювелірний магазин Zarina
Хлібний бізнес
Продукти харчування — товар першої необхідності, який купуватимуть завжди, незалежно від рівня доходу. За даними Державної служби статистики, українці витрачають на їжу в середньому 50% свого доходу. Тому супермаркет продуктів харчування — бізнес дуже перспективний.
Партнер матеріалу | |
Правда, відкривати власний магазин — справа клопітка, на це піде багато часу і грошей. Інша справа франчайзинг: всього пару місяців і ви вже зустрічаєте перших покупців. Приєднавшись до вже діючої мережі супермаркетів, франчайзі отримує максимальну підтримку від власника бренду і стає власником готової бізнес-моделі. За рахунок цього істотно скорочуються ризики, пов'язані з відкриттям магазину і його подальшою роботою.
Є й інші плюси. З великими мережами постачальники співпрацюють охочіше, ніж з автономними точками, надаючи великі знижки. Відповідно, можна ставити більш низькі ціни на товар, а це принципово важлива конкурентна перевага.
Європа нам допоможе
Стати партнером відомої мережі продуктового супермаркету не так просто. Незважаючи на те, що український FMCG-рітейл (Fast-Moving Consumer Goods — продаж товарів повсякденного попиту) активно розвивається, великі мережевики не поспішають залучати «сторонніх» партнерів. Процес якось пішов тільки в 2014 році, коли продаж франшизи для супермаркетів у форматі «магазин біля дому» почав холдинг Retail Group (мережі «Велика Кишеня», «Велмарт» та інші). В кінці 2015-го про запуск франчайзингового проекту оголосила мережа Novus. А восени минулого року до них приєдналася Компанія ЕКО маркет.
FMCG-рітейлери воліють розвиватися власними силами, тому що франчайзинг передбачає вкладення часу і грошей, відповідальність перед франчайзі. Це окремий вид бізнесу, що передбачає ретельне планування, залучення низки експертів, додаткового штату фахівців тощо. А в багатьох віддалених регіонах розвивати франшизу невигідно через складнощі з організацією логістики.
Найактивніший на сьогодні франчайзер на українському ринку FMCG-рітейлу — мережа SPAR. Це нідерландський бренд, заснований ще в 1932 році. Маркети, супермаркети і гіпермаркети SPAR є у 50 країнах світу на території Європи, Африки, Азії та Австралії. Що стосується України, то магазини бренду вже багато років працюють у Харкові. Раніше це був виключно «локальний» проект. Глобально мережа стала зростати в Україні, в тому числі за франчайзингом, з січня 2017 року, коли луцька Інвестиційна Група VolWest Group підписала контракт з міжнародною компанією SPAR International.
В активі VolWest Group, що належить Віктору Корсаку, окрім SPAR: продуктова мережа «Наш край», піцерія «Тарантелла», а також компанія SMART Logistics, спортивно-розважальний комплекс «Адреналін Сіті», комплекс «Гарнізон», ТОВ «Кава Груп» (представник «Нестле Україна» у Волинській області), Демидівський консервний завод, Шацький молокозавод, а також регіональна газета і радіостанція. Бізнес різноплановий, але, схоже, останнім часом VolWest Group вирішила приділяти підвищену увагу роздрібній торгівлі. Франшизу «Наш край» компанія розвиває вже давно, в тому числі в Києві. А за рахунок SPAR компанія розширила свій вплив на ринку рітейлу в ціновому сегменті середній/середній плюс.
Вже з 2017 року магазини SPAR стали відкриватися один за одним, щоправда, переважно в західних регіонах. У Києві поки що всього один магазин мережі, так що для потенційних франчайзі — це хороша можливість зарекомендувати себе на ринку і заробити.
Позитивна сторона співпраці з VolWest Group: на відміну від інших продуктових мереж, група давно продає франшизи і напрацювала досвід у цій справі. Також не варто забувати про підтримку західноєвропейських фахівців, якщо у вас щось піде не так. Тож є шанс уникнути багатьох помилок і почати роботу в максимально короткі терміни.
Важливо також, що у SPAR чотири формати магазинів і у франчайзі немає особливих обмежень за розміром торгової площі. Можна відкрити як невеликий магазин «біля будинку» площею 75 кв. м, так і супермаркет з торговими площами понад 3000 кв. м.
До речі, як у Західній Європі, так і у нас, все більшу популярність набувають мережеві магазини «біля дому». Люди припинили довіряти великим торговим центрам, вважаючи, що ті, в гонитві за низькими цінами, пропонують менш якісний товар. Тому великі мережі стали відкривати невеликі магазини. Такі торгові точки виграють за рахунок людського фактора – індивідуального підходу до покупців, чого так не вистачає великим супермаркетам. SPAR активно працює в цьому сегменті: більшість магазинів – невеликі за площею.
Скільки це коштує
Якщо ви вирішили стати партнером міжнародної мережі родом з Нідерландів, звертайтеся до департаменту франчайзингу, координати якого є на сайті ТОВ «SPAR Україна Корп.». У найкращому становищі, звичайно, франчайзі, у яких вже є свої магазини: процедура ребрендингу обійдеться дешевше, ніж проект «з нуля», та й вже наявний досвід не можна переоцінити.
Розмір інвестицій в проект варіюється в залежності від формату магазину і площі приміщення. Менеджер з розвитку «SPAR Україна Корп.» Сергій Терещук каже, що магазин швидкого обслуговування SPAR Express площею від 75 до 200 кв. м обійдеться від 18 до 45 тис. доларів. В класичний SPAR площею від 200 до 1000 кв. м. у житлових районах міста, доведеться вкласти 45-180 тис. доларів. Якщо ви відкриєте EUROSPAR, від 1000 до 3000 кв. м., інвестиції складуть 180-700 тис. Ну а якщо це буде гіпермаркет INTERSPAR площею 3000 кв. м., знадобиться сума від 700 тис. доларів. Роялті: 0,5-1,2% від товарообігу в залежності від формату магазину на місяць.
Окупність, як обіцяють в департаменті франчайзингу SPAR, складе від одного року до трьох років. Зазвичай великі проекти окупаються швидше, а невеликі магазини – повільніше. Важливий чинник успішної окупності проекту – місце розташування торгової точки.
Приміщення
Як показує практика, від місця розміщення магазину залежить до 50% його доходу. Якщо це SPAR Express або SPAR, тобто, невеликий або середній за площею магазин, його рекомендується розміщувати на відстані не менше 100-500 метрів від найближчого великого супермаркету. Бажано в центрі міста, на перетині транспортних або пішохідних потоків. Якщо це «магазин біля дому», то розташовувати торгову точку слід поруч з багатоповерхівками. Потенційно прибутковим є магазин, розташований не далі, ніж в 100-150 метрах від чотирьох багатоповерхівок, в яких проживає близько 1500 осіб.
Часто під магазини здають приміщення на перших поверхах житлових будинків, а також окремо розташовані приміщення. Не виключений варіант застосування готових модульних конструкцій, які можна встановити в будь-якому місці. Середня вартість таких споруд — 4000 гривень за кв. м. Зазвичай компанії, які на цьому спеціалізуються, виготовляють модуль під замовлення приблизно за тиждень, а встановлюють лише за кілька годин. Це набагато вигідніше за ціною, ніж щомісячна оренда, плюс, це ваша власність і в будь-який момент магазин можна демонтувати і перевезти в інше місце.
При виборі приміщення важливо також пам'ятати, що для великих магазинів потрібні під'їзні шляхи, що відповідають габаритам великих вантажівок, а також власна парковка. З вибором приміщення можуть допомогти консультанти SPAR.
Що в портфелі франчайзера
Пакет послуг франчайзера виглядає вельми привабливо. Фахівці SPAR проведуть маркетингове дослідження та техніко-економічний аналіз проекту для кращого розуміння того, які перспективи у вашого бізнесу, скільки потрібно грошей на його організацію і за скільки він окупиться. Результати покажуть, скільки покупців магазин буде обслуговувати щодня, наскільки вдало обрано локацію і формат магазину, наскільки високою виявиться конкурентоспроможність торгової точки у обраному місці тощо.
Потім SPAR розробить комплексний бізнес-план з покроковою реалізацією проекту та ведення бізнесу після відкриття магазину. Ви отримаєте детальний опис принципів роботи торгової точки, її формату, асортименту, робочий графік тощо. В партнерський пакет увійдуть керівництва за всіма бізнес-процесами, включаючи поставку товару, формування асортименту, ціноутворення.
Фахівці SPAR надають повний супровід при підготовці магазину до відкриття працюють над дизайном, установкою устаткування, впровадженням технологій та IT-систем з обліку товарів, тощо. Разом зі SPAR ви проведете акції при відкритті магазину, впровадите різні бонусні програми.
До речі, обов'язковою умовою партнерства є наявність в магазинах 100% власної торгової марки SPAR, згідно з форматом. Це жорсткий принцип, але в підсумку виграє якість: за рахунок глобалізації мережі є можливість купувати оригінальні продукти з країн їх походження за вигідною ціною, а SPAR гарантує максимально високий рівень контролю своїх товарів і регулярні постачання продукції. Крім імпорту у SPAR є також виробництво PL (personal label) в Україні.
HR експерти мережі нададуть інструкцію з проведення співбесід і набору персоналу. В SPAR проводиться навчання співробітників як за допомогою тренінгів та семінарів, так і шляхом стажування у діючих магазинах. Також проводиться регулярний аудит і аналітика продажів, щоб франчайзі бачив всі слабкі і сильні сторони своєї справи.
Ви також отримаєте класичні послуги, які надаються при купівлі торгової франшизи: договори з постачальниками, корпоративні ціни на поставки, технології власного виробництва, допомога у формуванні асортименту, юридичну, а також маркетингову і рекламну підтримку, консультації з усіх питань в процесі роботи.
Умови кредитування
Будь-який бізнес вимагає солідних інвестицій у розвиток і масштабування. На ці цілі часто може знадобитися кредит. Вигідні умови кредитування підприємців пропонує Приватбанк в рамках програми «КУБ – Країна успішного бізнесу».
Банк готовий надати суму в розмірі 50% вартості франшизи — до 1 млн грн. Обов'язкова умова: підприємець повинен мати досвід ведення бізнесу не менше року. Мінімальний розмір кредиту – 50 тис. гривень. Важливо, що кредити видаються приватним підприємцям та юридичним особам без застави.
У перші 6 місяців ставка складе 1,8% від суми кредиту на місяць, наступні півроку — 1,6%.