«Мінфін» з'ясував, як відкрити кав'ярню на прикладі відомої франшизи мережі Aroma Kava.
Партнер матеріалу | |
Осінь – початок високого сезону продажу кави. Жителі міст п'ють багато кави. Це відомий факт, тому багато хто думає, що кав'ярня, а особливо кав'ярня за франшизою – легкий, безпрограшний бізнес і відмінний варіант вкладення інвестицій. Але, насправді, все не так просто. Може пощастити, а може, й ні.
Читайте також: Як відкрити магазин розливного пива Good Beer
Ароматна мережа
В Україні – кавовий бум. Кава стала частиною міської культури. За даними Pro-Consulting, ринок кави в Україні виріс у минулому році на 11% порівняно з 2017 роком і склав майже 9,5 млрд грн. Правда, все ще більше купують розчинну каву, ніж натуральну та зернову. Це пов'язано як з ціною, так і з недостатньо розвиненою культурою споживання. Кава – не національний продукт України та його істинних цінителів, кавових гурманів, тут поки що не так багато.
При цьому кав'ярні найрізноманітнішого формату ростуть, як гриби після дощу, і пропозиція починає випереджати попит. Не секрет, що багато кав'ярень працюють або з мінімальним прибутком, або в нуль. Рано чи пізно такий проект стає збитковим і закривається. Проблема – неефективний менеджмент і висока конкуренція.
У зоні особливого ризику підприємці, які відкривають власну кав'ярню без досвіду роботи в цій сфері. А в цій справі є дуже багато нюансів, включаючи складання бізнес-плану, вибір приміщення та його ремонт, пошук постачальників, персоналу, формування асортименту, правильний запуск кав'ярні, її реклама тощо. Будь-яка помилка дорого обійдеться і істотно відсуне терміни окупності.
Ризиків буде набагато менше, якщо відкривати кав'ярню за франшизою. При правильній організації бізнесу, вона швидко почне приносити хороший дохід. Особливо, якщо франшизу дає вже відомий бренд, такий, наприклад, як Aroma Kava.
Ще кілька років тому про кав'ярні Aroma Kava ніхто не знав. Перша Aroma Kava з'явилася в березні 2014 року в Харкові. Тепер це одна з найбільших кавових мереж, представлена в більш ніж 20 містах України. До недавнього часу власниками були приватні власники, однак наприкінці минулого року стало відомо, що у Aroma Kava з'явився новий міноритарний власник — група компаній Ліга, у яку входить Ліга: Закон та Ligamedia. Як би там не було, франшиза мережі вже кілька років успішно продається. Примітно те, що заклади, що працюють під цим брендом, закриваються тільки під впливом «обставин непереборної сили», накшталт знесення МАФів.
Як це працює
Якщо ви вирішили інвестувати в Aroma Kava, достатньо піти на сайт компанії і дізнатися контакти франчайзера. Розмір інвестицій залежить від формату закладу. Кав'ярня ехргеѕѕ-формату типу «острівець» площею 6-9 кв. м обійдеться в суму від 250 тисяч гривень. Такі точки зазвичай відкривають в торговому або бізнес-центрі. Експерти кажуть, що це один з найкращих варіантів для старту свого бізнесу: в таких місцях завжди високе накопичення людей і пройти повз кав'ярні, не помітивши її, просто неможливо.
Кав'ярня без входу, влаштована за принципом вуличного кіоску, розміром в 6-15 кв. м. обійдеться в 350 тисяч гривень і більше. Ну, а хто хоче стати власником повноцінного кафе — доведеться заплатити більше. Кав'ярня площею 20-50 кв. м. з входом потребує інвестицій на суму від 450 тис. грн., а площею 50-150 кв. м. — від 800 тисяч гривень.
Наведені вище суми, — це інвестиції, необхідні для початку роботи закладу. У них вже врахований паушальний платіж, що включає витрати франчайзера на реєстрацію вашої торгової точки та її підготовку до відкриття.
Паушальний одноразовий внесок за вступ до мережі для всіх форматів один і становить 150 тисяч гривень для Києва і 75 тисяч гривень для інших міст. Роялті сплачується щомісяця в розмірі 2% від місячного обороту. Але всі ці витрати будуть потім. Спочатку доведеться вкласти гроші в оренду, ремонт, закупівлю торгового та касового обладнання, зарплату персоналу, товар (кава, добавки, напої тощо).
Коли ви визначитеся з форматом, менеджер «Арома Кави» зробить для вас докладний інвестиційний план, включивши в нього як капітальні, так і операційні витрати.
В «Арома Каві» обіцяють, що невеличкі кав'ярні типу «острівця» або МАФу окупляться за півроку. А звичайні кав'ярні зі столиками — через 10-15 місяців.
Що стосується прибутку, то його розмір багато в чому залежить від формату кав'ярні та її розташування. В середньому, це 25-40 тисяч гривень для міні формату і 40-70 тисяч гривень для закладів побільше.
Обираємо локацію
Розташування – дуже важливий момент, від якого багато в чому буде залежати і прибуток, і терміни окупності. До того ж, експерти Aroma Kava повинні схвалити місце, в якому ви збираєтеся відкривати свою кав'ярню. Основні вимоги: об'єкт повинен знаходитися в місці великого скупчення людей або з високою прохідністю. Бажане максимальне фасадне скління. Мінімальна площа – 6 кв. м., резервна потужність – 7 кВт. Наявність центрального водопроводу і каналізації не обов'язкова.
Якщо простіше, то майбутній заклад має розташовуватися в людному місці. Поряд з університетами, великими магазинами, бізнес-центрами, поблизу зупинок транспорту або вокзалів. Це принципово важливо для термінів окупності.
Якщо ви будете орендувати приміщення під традиційну кав'ярню, оренда в Києві обійдеться в $35-50 за кв. м. + ПДВ. Якщо мова йде про точку формату МАФ, то можна як купити місце, так і взяти його в оренду. Оренда коштуватиме близько 12 тисяч гривень на місяць, а купівля МАФу обійдеться у 60-65 тисяч гривень.
Хоча кав'ярня у форматі кіоску – це зручно і не вимагає великих вкладень, її в будь-який момент можуть знести. І це вже не раз траплялося як з учасниками мережі Aroma Kava, так і з іншими кав'ярнями. Наприклад, у квітні цього року знесли «Арома Каву» на площі Льва Толстого. Експерти радять перед укладенням договору оренди перевірити легальність МАФу на сайті Містобудівного кадастру Києва.
У будь-якому випадку з МАФ можливі будь-які неприємні сюрпризи. Часто виникають проблеми з підключенням до комунікацій. Через відсутність каналізації потрібно думати, куди зливати відходи, а також постійно підвозити воду.
Коли формат і локація нового закладу узгоджені, підписується договір франчайзингу з Aroma Kava.
Меблі та обладнання
Зрозуміло, дизайн кав'ярні повинен бути витриманий у фірмовому стилі «Арома кави». Доведеться поставити вішалки для верхнього одягу, обладнати місце для приготування кави, вітрину для випічки. Знадобиться відповідний кавовий посуд: кожен вид кави подається у спеціальних чашках і це принципово важливо.
Обладнання для приготування кави обійдеться недешево. Власники кав'ярень кажуть, що приміщення може виглядати як завгодно, а от кавова машина повинна бути першокласна, тому що це візитна картка закладу. Основна частина відвідувачів – любителі і цінителі кави, вони звертають увагу на обладнання. Хороша кавова машина обійдеться приблизно в 60-80 тисяч гривень.
Також знадобляться:
- морозильні шафи і холодильники,
- декілька млинків для різних сортів кави,
- міксер,
- соковижималка,
- мікрохвильовка,
- мобільні термінали для офіціантів,
- касовий апарат.
Всього в обладнання доведеться вкласти близько 120-140 тисяч гривень.
Aroma Kava допоможе знайти хорошого постачальника обладнання, який надає гарантійне та післягарантійне обслуговування. Це дуже важливо, тому що неполадки обладнання паралізують роботу кав'ярні.
Бариста — душа кав'ярні
Успіх бізнесу у сфері громадського харчування багато в чому залежить від персоналу. Саме він створює якісний продукт і потрібну атмосферу, за якими повертаються і завдяки якій стають постійними відвідувачами. До речі, у Aroma Kava у цьому зв'язку є і негативний досвід. Пару років тому в одній з кав'ярень мережі розгорівся скандал: бариста вів себе зухвало-агресивно з відвідувачами. Зрозуміло, що такі ситуації не на користь бренду. Тож персонал може як підняти престиж марки, так і зіпсувати репутацію.
Зрозуміло, головна людина в кав'ярні – це бариста. І він повинен бути не тільки гранично ввічливий, і вміти правильно спілкуватися з відвідувачами. В першу чергу, він повинен добре розбиратися в приготуванні кави. Якщо бариста готує несмачну каву, відвідувачі у закладі не затримаються, це однозначно.
До речі, все частіше власники європейських кав'ярень відмовляються від офіціантів. Замість цього запрошують зіркового баристу. Ви робите замовлення, і поки кава готується, бариста розповідає про її смакові якості, достоїнства, методи приготування. Людина має бути фанатом своєї справи. Відвідувачі завжди це відчувають і приходять до кав'ярні знову.
Aroma Kava навчає персонал, але обираєте його ви, тож варто звертати увагу і на базові професійні якості людей, і на їх особистісні характеристики, бажання та здатність працювати у сфері обслуговування та належним чином спілкуватися з відвідувачами.
В Aroma Kava кажуть, що всі підготовчі роботи на відкриття кав'ярні в форматі express займуть один місяць, а якщо це традиційна кав'ярня зі столиками площею від 20 кв. м., то два місяці.
За підтримки мережі ви закуповуєте каву, напої, десерти, сендвічі та випічку. Весь асортимент узгоджується з франчайзером – в Aroma Kava він однаковий для всіх точок мережі. Коли все готове, залишається тільки відкрити двері для перших відвідувачів.
Партнерські послуги
Те, що робить для вас франчайзер, входить до суми паушального внеску та роялті.
В Aroma Kava ви отримуєте:
- рекомендації з підбору локації,
- виїзд фахівця для оцінки місця розташування,
- детальний інвестиційний план,
- дизайн-проект, який буде, з одного боку підходити вашій локації, а з іншого — відповідати фірмовому стилю,
- бренд-бук з докладним описом всіх стандартів роботи.
Фахівці Aroma Kava проконсультують з приводу вибору обладнання і проведуть навчання персоналу. До того ж ви отримаєте персонального менеджера, який до моменту відкриття кав'ярні буде курирувати всі підготовчі роботи. Коли ж кав'ярня запрацює, будуть консультувати вас з усіх виникаючих питань.
Зрозуміло, ваш персонал буде посвячений у тонкощі фірмової рецептури приготування кави та кавових напоїв. Кава буде надходити від постійних перевірених постачальників за вигідними фіксованими цінами.
У пакет входять також маркетингові послуги, реклама, єдина дисконтна програма, мобільний додаток мережі.
Читайте також: Як відкрити піцерію «Челентано»
Умови кредитування
Якщо на відкриття кав'ярні достатньої суми у вас немає, можна взяти кредит. Вигідні умови кредитування підприємців пропонує Приватбанк в рамках програми «КУБ – Країна успішного бізнесу».
Банк готовий надати суму в розмірі 50% вартості франшизи — до 1 млн грн. Обов'язкова умова: підприємець повинен мати досвід ведення бізнесу не менше року. Мінімальний розмір кредиту – 50 тис. гривень. Важливо, що кредити видаються приватним підприємцям та юридичним особам без застави.
У перші 6 місяців ставка складе 1,8% від суми кредиту на місяць, наступні півроку — 1,6%.