Керівник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук розповіла в інтерв'ю УНІАН, як вирішувати проблеми у відносинах із банками. «Мінфін» вибрав інформацію, яка може стати у пригоді позичальникам.  

Найпоширеніше питання у скаргах – нав’язування послуг та їх непрозора вартість. Людина бере кредит під сорок відсотків річних, але насправді сплачує вдвічі більше. А споживчі кредити популярні через те, що у людей немає грошей для купівлі самого необхідного, наприклад, холодильника. Але вони не розуміють, скільки мають платити за кредит. Виходить замкнене коло – банк не все розповів, а боржник стає проблемним.

За 2018 рік до Національного банку надійшло тринадцять тисяч скарг. Ми отримуємо півтори-дві сотні скарг на день. Очікуємо, що найближчим часом їх кількість збільшиться.

Фінустанова відповідно до закону щодо захисту прав споживачів фінпослуг повинна розкривати повні дані про реальну відсоткову ставку з усіма комісіями. Тепер є чіткі вимоги до розкриття інформації та законодавчо затверджено формулу розрахунку ставки. Нацбанк може застосовувати санкції, передбачені за порушення банківського законодавства: від попередження до позбавлення ліцензії.

У разі укладання некоректного договору або неповного розкриття інформації ми можемо застосувати штраф до банку у розмірі від 50 до 600 мінімумів доходів громадян. Штраф до відповідальної особи – голови правління або керівника роздрібного бізнесу банку – у розмірі до 500 мінімумів.

Наша мета – не тільки навчити банки бути прозорими та розкривати інформацію, але й навчити громадян читати договори до їх підписання. Потрібно вивчати та аналізувати, а не йти до першого ліпшого відділення банку і підписувати угоду.

Якщо позичальник з’ясував, що має платити за кредитом більше, ніж йому розповідали під час укладання угоди, він перш за все має звернутись до банку. Позичальник може достроково погасити кредит, реструктуризувати або взяти інший з більш сприятливими умовами. Але просто не платити за кредитом не можна.

Отримайте повну інформацію та замовляйте вигідний кредит

Інформація у кредитному договорі має бути викладена 14 шрифтом без вставок дрібним шрифтом. Клієнт матиме змогу без особливих зусиль порівняти умови того чи іншого продукту в різних банках. Фінустанови будуть імплементувати нові вимоги від трьох до шести місяців, зокрема, доопрацюють свої системи, кредитні калькулятори.

Читайте також: Картки, гроші, телефон: як шахраї крадуть гроші з банківських рахунків

Є ще два напрямки захисту прав споживачів. Перший — методологія, оскільки без розробки конкретних вимог до банків не зрозуміло, за що їх карати. Ці вимоги вже розроблені відповідно до євродиректив і регламентів, є план щодо їх поступового впровадження. Другий напрямок – нагляд за ринковою поведінкою. Така система вже працює в країнах Євросоюзу та США років двадцять-тридцять.

Нагляд за ринковою поведінкою НБУ здійснюватиме через моніторинг сайтів банків та реклами, аналіз скарг. Тобто в онлайн-режимі. Планують класифікувати банки, використовуючи ризик-орієнтований підхід. Виїзний нагляд буде здійснювати інший підрозділ НБУ– департамент виїзних перевірок.

Ольга Лобайчук стверджує, що планує через рік досягти прозорості фінансового ринку, банківського та небанківського, коли справа доходить до якості послуг. Вона переконана, що банкірам не потрібно боятись регулятора. НБУ прагне налагодити активний діалог, аби не було порушень. Якщо працювати разом у напрямку захисту прав споживачів, НБУ отримає прозорість ринку, а банки – додаткових клієнтів.

Перший пріоритет – створити команду, оскільки неможливо нічого зробити самому. Другий – налагодити комунікації з банками та фінансовими компаніями, які поки що вороже ставляться до нових вимог. Третій – реалізація нового механізму роботи зі зверненнями громадян.

Варто розуміти, що захист прав споживачів – це інвестиція банків у майбутнє, а не додаткове навантаження. Адже результатом стане посилення довіри до банківського сектору, його зростання, розширення бази фондування та посилення фінансової стабільності.