► Підписуйтесь на телеграм-канал «Мінфіну»: головні фінансові новини

Інвестиції в інші країни

За його словами, наша банківська система інвестує колосальні кошти в економіки інших країн.

«Така ситуація ще раз підтверджує обгрунтованість збереження ставки податку на прибуток банків розміром 50%. Вилучення коштів банків до державного бюджету краще сприятиме цілі фінансового посередництва, ніж якщо вони залишаться у банків, які не спроможні адекватно забезпечувати перерозподіл національних заощаджень під позикові проєкти. Цікаво, що НБУ все це бачить і розуміє, але виступає на боці комерційних інтересів банків, а не національних інтересів держави», — написав Данилишин.

Стан платіжного балансу України та як його правильно діагностувати

Станом на вересень за останні 12 місяців дефіцит поточного рахунку досяг рекордних 28 млрд дол. США. Основна причина — перевищення обсягів імпорту порівняно з обсягами експорту. Про це розповів Голова НБУ Андрій Пишний розповів у колонці для «Інтерфакс-Україна».

Стандартні інструменти: обмінний курс та скорочення споживання, зокрема через урізання бюджетних видатків.

Така логіка була виправданою для криз платіжного балансу 2008−2009, 2014−2015 років, але зараз в Україні повномасштабна війна, а кризи немає. Україна не «проїдає» міжнародні резерви, а накопичує.

Макрофінансова система — стійка. Отже, є ширший контекст, зважаючи на який потрібно ставити діагноз економіці, і він звучить так: сьогодні Україна вирішує спільноєвропейські безпекові завдання та отримує для цього ресурси від демократичного світу.

Із початку повномасштабного вторгнення Україна отримала більше 155 млрд дол. США тільки фінансової допомоги. У міжнародній політиці виділення ресурсів завжди переслідує чіткі цілі чи завдання. У нашому випадку — це завдання безпеки, зокрема спільної європейської, яке без України виконати неможливо.

Це дає підстави цілком виправдано закладати достатнє міжнародне фінансування як базове припущення (ймовірність реалізації якого перевищує 50%) до прогнозу НБУ і будувати на цій основі рішення щодо політики.

Водночас мати попередньо розроблені плани на випадок «а що, якщо ні?».

У цьому разі одного дефіциту поточного рахунку недостатньо для висновків про вірогідність кризи платіжного балансу навіть за підручником. Так, якщо розглядати кошти на підтримку України як гранти (або інвестиції), що точніше відображає їхню справжню економічну природу, то поточний рахунок буде збалансованим або навіть покаже профіцит.