Тема страхування та страхових послуг залишається мало висвітленою для споживачів. Більшість українців користуються лише страхуванням, обов’язковість якого визначена законодавчо, або таким, що обирають для споживача інші організації.
Ключове завдання та мета кампанії «Знай свої права: страхування» — захист прав страхувальників та поліпшення знань споживачів про страхові послуги. У її межах споживачі отримають роз’яснення щодо таких питань:
- як обрати страхову компанію;
- на що звертати увагу під час укладення договору страхування;
- де шукати і як отримати вичерпну інформацію про страхові продукти;
- як діяти, коли трапився страховий випадок, щоб уникнути проблем зі страховими виплатами від страховика;
- що таке франшиза у страхуванні та чому варто звертати увагу на її наявність і розмір, зазначені в договорі;
- як діяти під час зіткнення з нав’язуванням договору страхування чи порушенням прав споживача.
Також Національний банк разом із партнерами розповість про зміни, які очікують споживачів страхових послуг у зв’язку з оновленням законодавства.
Одним із пріоритетів Національного банку як регулятора страхового ринку є оновлення застарілого законодавства, яке не відповідало потребам учасників ринку та запиту споживачів страхових послуг. 1 січня 2024 року введено в дію новий Закон України «Про страхування», перехідний період адаптації норм якого завершився 1 липня 2024 року. Водночас 17 червня 2024 року була ухвалена нова редакція Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Нове законодавство не лише підвищує стійкість страхового ринку, а й передбачає значний перелік вимог до страховиків щодо обов’язкового розкриття для споживачів вичерпних відомостей про умови договорів страхування.
«Національний банк захищає права споживачів фінансових послуг і проводить систематичну роботу, спрямовану на поліпшення стандартів обслуговування та забезпечення прозорості і стійкості фінансових установ. Цьогоріч наша інформаційно-просвітницька кампанія „Знай свої права“ присвячена страхуванню і має на меті нагадати споживачам про те, як важливо не допускати порушення своїх прав під час користування фінансовими послугами. Національний банк став регулятором страхового ринку порівняно нещодавно, тож споживачі інколи не знають, що можуть звернутися до нас для захисту своїх прав. Прийняття та удосконалення законодавства, розроблення нових нормативно-правових актів, що посилюють захист прав споживачів страхових послуг, дають змогу попередити порушення. Оновлення законодавства сприяє тому, щоб страховики могли прозоро та якісно доносити інформацію про страхові продукти і послуги. Поінформовані споживачі — більш захищені, адже здатні приймати усвідомлені рішення щодо укладення договорів страхування», — наголосила перший заступник Голови Національного банку Катерина Рожкова.
Кампанія «Знай свої права: страхування» відбувається за підтримки міжнародного партнера — Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу».
Інформаційна кампанія триватиме до кінця вересня 2024 року у всіх регіонах України. Онлайн-майданчиком для її проведення стане освітній сайт Національного банку з фінансової грамотності «Гаразд». Один із розділів сайту присвячений страхуванню та страховим послугам. Також на цій онлайн-платформі користувачі можуть перевірити свої знання, пройшовши тематичний тест про страхування.
Це уже третя подібна просвітницька ініціатива, спрямована на те, щоб якомога більше українців були поінформовані про свої права під час користування фінансовими послугами та знали, як захистити їх у разі порушення. Перша кампанія «Знай свої права», присвячена правам та обов’язкам споживачів фінансових послуг, була реалізована у 2021 році. Друга — «Знай свої права: кредити», що розповідала про права та обов’язки позичальників, відбулася у 2022 році.