► Читайте сторінку «Мінфіну» у фейсбуці: головні фінансові новини
Спеціалізовані компанії зі злиття та поглинання були однією з найпопулярніших інвестицій на Уолл-стріт на початку 2021 року разом з криптовалютами, мемними акціями та іншими спекулятивними активами.
Раніше багато стартапів використовували для виходу на біржу злиття з компаніями-пустушками. Це робили, наприклад, виробники електрокарів Nikola та Polestar, аерокосмічна компанія Virgin Galactic та бумекерська компанія DraftKings. Пік IPO SPAC припав на березень 2021 року, коли вони залучили від інвесторів понад $36 млрд.
Що таке SPAC
SPAC (Special purpose acquisition company) — спеціальні технічні компанії для виведення непублічних компаній на біржу. Вони не ведуть операційну діяльність, а створюються для злиття з якоюсь приватною компанією, яка хоче потрапити на біржу в обхід традиційного IPO.
SPAC проводить власне первинне розміщення акцій на біржі, залучаючи кошти інвесторів наосліп. Їхні IPO називаються blank-check («порожні чеки»).
Читайте: SPAC-бум закінчився: 58% «компаній-пустушок» торгується нижче за ціну IPO
Купуючи такі акції, інвестори де-факто купують повітря. Однак у перспективі це може окупитись, якщо керівники SPAC домовляться про злиття з перспективною приватною компанією. Для цього компанія-пустушка має два роки з моменту IPO (рідше — 18 місяців). Після закінчення дедлайну SPAC ліквідується, а гроші повертаються інвесторам.
Деякі стартапи, які раніше погодилися стати публічними шляхом об'єднання зі спеціалізованими компаніями, скасовують угоди та воліють збирати гроші інвесторів у приватному порядку, пише видання.
Деякі з них були придбані іншими компаніями. Тепер ті, хто виводив SPAC на біржу можуть втратити багато грошей, якщо не зможуть знайти компанії для злиття.
Читайте також: Стартапи почали втрачати інтерес до злиттів зі SPAC