На ринку залишаться тільки законослухняні

Заступник Голови НБУ Олексій Шабан відзначив позитивні тенденції на ринку фінансових послуг. За його словами, у 2021 році кількість небанківських компаній зменшилася, але учасники, що залишилися, стали якісно кращими.

«По-перше, за три квартали цього року всі сектори небанківського фінансового ринку показували прибуткову діяльність. По-друге, ринок залишають компанії, які не готові бути прозорими і виконувати вимоги щодо захисту споживачів», — деталізував він.

Ці тенденції, на думку Олексія Шабана, будуть продовжуватися й наступного року.

Начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук попередила, що на сьогодні небанківський сектор ще сповна не відчув, що таке нагляд за захистом прав споживачів. Простіше тим компаніям, які виконують вимоги регуляторі і намагаються імплементовувати всі зміни. А ось тим, що придумують «1000 і 1 спосіб» обійти вимоги регулятора, варто переглянути свою позицію.

«Наступний рік — це об'єктивно непростий рік посиленого нагляду за захистом прав споживачів», — підкреслила Ольга Лобайчук.

Читайте також: Ключовими змінами на платіжному ринку будуть зростання конкуренції, якості послуг і захист прав користувачів — НБУ

Чого хочуть небанки

Небанківський фінансовий сектор, зі свого боку, очікує, що посилене регулювання буде компенсуватися новими можливостями для компаній.

«Хотілося б, наприклад, більше можливостей для міжнародного обслуговування клієнтів. Також величезний потенціал для ринку у роботі з криптоактивами. Звичайно, можна казати, що це чорна ніша, але заборона — надто просте регулювання. Завдання зробити його таким, щоб воно дало можливість працювати у легальній сфері, вийти на міжнародні ринки, і на цьому зміг заробляти увесь фінансовий сектор», — наголосив директор Авентус Україна Володимир Довгаль.

Наступне, на що звернули увагу регулятора представники небанківського фінсектору, — потреба у захисті прав кредиторів. Директор fintech компаній CCloan та MisterCash Наталія Клєвакіна розповіла, що є, зокрема, запити від суспільства і регулятора щодо зниження процентних ставок. Зараз ставки рухаються у бік зменшення, але це завдяки конкурентному середовищу. Пришвидшити цей процес допоміг би більш досконалий механізм боротьби із проблемною заборгованістю.

«Насправді процентна ставка — це собівартість послуги, премія за ризик, плюс маржа компанії. Щоб знизити премію за ризик, сектор має мати можливість чіткого і швидкого повернення боргів», — наголосила Наталія Клєвакіна.

Директор компанії Credit7.ua Андрій Пшеничний, у свою чергу, додав, що на виконання усіх рекомендацій і запитів регулятора у фінкомпаній часто не вистачає банально часу і ресурсів.

«Можливо, для більш оперативної взаємодії, варто було б розробити особистий кабінет для кожної фінкомпанії», — запропонував він.

В НБУ повідомили, що вже розглядають таку можливість.

Читайте також:Підсумки 2021 та прогнози на 2022: фінкомпанії та НБУ зустрілися на FinYear