Причини цінового стрибка: нафта, дефіцит і спекулянти

Ціни на автогаз почали стрімко зростати з перших чисел липня. Як кажуть експерти, з цілком об'єктивних причин. Їх декілька.

Перша — подорожчання нафти. На світових біржах котирування йшли навіть за $80 за барель, що пов'язано з підвищувальними тенденціями на ринках усіх енергоресурсів через підвищений попит. Потреби в енергоресурсах збільшуються на тлі активізації економіки після пандемії.

Читайте також: Кожен третій українець планує купити авто найближчим часом (опитування)

На кінець липня нафта трохи подешевшала, але все одно залишалася досить дорогою — вище $75,6 за барель. На початку серпня ця тенденція, правда, збереглася. У понеділок, 2 серпня, ф'ючерси на нафту марки Brent знижувалися до $74,67 за барель. Нафта WTI дешевшала до $72,77.

Зріджений газ є продуктом переробки нафти, тому безпосередньо до неї прив'язаний за цінами.

Друга причина — зростання світових цін на газовому ринку. На кінець липня на європейських біржах газ злетів у ціні вище $500 за тисячу кубів, хоча ще в березні 2021 року коштував 200−250 доларів. На азіатських ринках, зокрема, в Китаї, спотовими обсягами газу в окремі дні торгували взагалі за рекордними цінами — до $700 за тисячу кубів. Але китайський газовий ринок орієнтується переважно на зріджений газ. Тому його постачальники «зібрали» обсяги з Європи і перебронили їх на Китай, де зараз можна отримати велику маржу. Автомобільний зріджений газ — це окремий сегмент. Але загальні тенденції на ринку LNG-газу на нього теж впливають.

Третя причина — дефіцит газу в Україні. Весь липень ринок лихоманило — газу банально не вистачає.

Як відзначили в агентстві А-95, за даними на 25 липня поставки автогазу в Україні ледь перевищили 100 тис тонн, що на 12 тис менше, ніж за аналогічний період липня. Дефіцит автогазу був прогнозований.

«На ремонт зупинився Мозирський НПЗ, який постачає нам великі обсяги. Про це завчасно попередили. Але наростити постачання з інших джерел не вдалося. Якраз цього літа змінився постачальник російських нафтопродуктів компанії „Роснефть“ в Україну. Ним стала компанія „Сокар“. Але швидко налагодити імпорт їм не вдалося, в тому числі, втрутилася політика». — пояснив власник мережі АЗС Prime Дмитро Леушкін.

У тій же Росії споживання автогазу зараз теж на піку, його не вистачає і ціни зростають. Це змушує місцевих виробників кидати вільний ресурс насамперед на внутрішній ринок.

Леушкін також зазначив, що газ — продукт досить специфічний, великих сховищ під нього в операторів немає. Тому найменший збій в графіку поставок тут же відчувається на ринку.

Цією ситуацією скористалися трейдери, у яких був автогаз — вони почали підвищувати оптові цінники, що позначилося і на роздрібних розцінках. Тобто до об'єктивних факторів додалися і банальні спекуляції.

Розкид цін на опті: найдорожчий — на півдні, найдешевий — на заході

За даними А-95, ціни на автогаз на опті за останній тиждень липня зросли на 200 гривень за тонну, до 28 400 гривень, що пояснюється браком ресурсу.

У Київській області прайси зросли істотніше — на 300 гривень, так як запаси ресурсу тут мінімальні.

Є проблеми з автогазом і у Харківській області — там його не вистачає через затримки поставок від іншого російського виробника — компанії «Лукойл». Тому за тиждень цінник теж зріс на 300 гривень за тонну. Хоча прайс все одно нижчий, ніж загалом в Україні — 28,2 тис грн за тонну.

Читайте також: Три сценарії заборони авто з ДВЗ в Україні: розпродаж, колапс, автокладовище

Найдорожчий автогаз зараз у південних регіонах. На опті його реалізують за 28,6−29,5 тис грн за тонну. Для порівняння: в західних регіонах, які підживлюються польським автогазом, цінники на опті нижчі — 28,2−28,3 тисячі гривень.

Але все одно, ресурс у всій країні досить дорогий.

«Це означає, що його за завищеними цінами закуповують АЗС. І, зрозуміло, що їм потрібно цей дорогий продукт розпродати. Тому, навіть якщо на опті цінники підуть донизу, в роздробі вони, в кращому випадку, припинять зростання і зафіксуються на певному рівні, доки не буде повністю розпроданий цей дорогий автогаз», — пояснив член експертної ради Міністерства енергетики Геннадій Рябцев.

Ціни в роздробі: хто виявився найжадібнішим

За той же останній тиждень липня, який на оптовому ринку автогазу ознаменувався зростанням цінника на 200 гривень з тонни, роздрібний ринок теж зріс. Динаміка фактично така ж, як і на опті — плюс 20 копійок на літрі автогазу.

Але деякі АЗС підвищили ціни істотніше. Скажімо, на WOG вони зросли на 30 копійок (до 17,68 гривень за літр), на Shell і зовсім — на 61 копійку (до 17,02 гривень за літр). На заправках Motto зростання цін склало 40 копійок (до 16,81 гривень), на «Нефтеку» — на 50 копійок (до рекордних 17,99 гривень). При цьому, наприклад, на KLO, ціна зросла лише на 5 копійок (до 16,99 гривень), а на Socar взагалі не змінилася. Хоча газ там і так не дешевий — 17,48 грн за літр.

Мережі переписують цінники по-різному, залежно від своїх апетитів і цін оптових закупівель. «Але загалом головне — оптова ціна, тому що на автогазі маржа невелика — не більше гривні, тоді як, скажімо, на бензині або дизелі — до 5−7 гривень за літр», — каже Рябцев.

Читайте також: Коли українці масово пересядуть на дешеві китайські електрокари

Експерти стверджують, що різниця між зростанням оптових і роздрібних цін на даний момент становить не менше гривні на літрі. Тобто опт дорожчає швидше і АЗС ще його «наздоганятимуть».

Що буде з цінами у серпні

Наприкінці липня поставки автогазу почали поступово стабілізуватися. Зростання цін зробив наш ринок преміальним, і на нього почали везти морський ресурс. Хоча і це не дозволить повністю закрити питання з дефіцитом.

«Серпень поки що не обіцяє нічого хорошого споживачам зрідженого газу. Взяти палива десь дешевше, ніж зараз, точно не вийде, дорожче — потрібно пошукати. У Росії цінники б'ють рекорди, влада вже потурбувалася урізанням експорту нафтопродуктів, щоб збити ажіотаж.

Зрізають плани і білоруси. Ймовірно, ситуація стабілізується до кінця серпня після виходу на робочий режим виробництв, які проводили у липні-серпні ремонт. Відсутні ресурси Україна імпортуватиме з Казахстану, західних країн і перекриватиме морськими поставками. Але і там дешевого газу не буде — вартість тільки зростає", — зазначає Артем Куюн.

Читайте також: Як змінюється ринок вживаних авто з США і чи вигідно їх купувати

На його думку, середньозважений прогноз на серпень — зростання ціни до 19 гривень за літр. Дмитро Леушкін не виключає, що цінники можуть зрости і до 20 гривень за літр.

Але такий дорогий автогаз — вже «стеля» для багатьох водіїв. Авто, які їздять на газу, можна експлуатувати також на бензині. Заправлятися газом вигідно, доки співвідношення між цінами на газ і бензин не перевищує 0,6. Інакше жодної економії на газі вже немає. І зараз саме такий переломний момент. Тому багато водіїв можуть просто відмовитися від автогазу і повернутися до бензину, цінники на який на АЗС з недавнього часу регулює держава, і вони зростають хіба що на копійки. Якщо продажі автогазу різко знизяться, то почнуть просідати і ціни.