►Підписуйтесь на сторінку «Мінфіну» на фейсбуку:
головні фінансові новини
За словами Ольги Лобайчук, потік негативу на ринок МФО дуже великий. Крім того, регулятор виявляє проблеми в окремих компаніях, які навіть не зареєстровані як фінансові установи по роботі з боржниками. Усунути ці проблеми має закон стосовно захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості, який набуває чинності з 14 липня.
Що з’явиться нового
І. Вимоги до кредитора та колекторської компанії при врегулюванні простроченої заборгованості.
-
Кредитор оцінюватиме алгоритм роботи колектора. У разі виявлення порушень прав споживачів та отримання відмови їх усунути кредитор має право відмовити у подальшій співпраці з таким колектором.
-
Визначено інструменти здійснення контролю кредитора за додержанням колектором вимог до етичної поведінки. «Ми попросили кредиторів передбачити в договорах з колекторськими компаніями пункт, що колекторська компанія розуміє вимоги регулятора і закону й повністю несе відповідальність за їх виконання», — деталізувала Ольга Лобайчук.
-
Визначено вимоги до взаємодії зі споживачем.
«Ми рекомендуємо налаштувати програмне забезпечення таким чином, щоб чітко і зрозуміло можна було визначити час, дату, хто, що говорив і кому. Це насамперед захищає кредитора від недобросовісних позичальників, які можуть маніпулювати тими чи іншими нормами закону. Щодо інформації, то ми просимо зберігати її 3 роки», — роз’яснила експерт. -
Додатково закон зобов’язує кредитора та колектора розміщувати на своїх сайтах інформацію про укладені договори та залучених осіб. Ця сама інформація дублюватиметься у зведеному вигляді на сайті НБУ.
Дії залучених додаткових осіб належать до зони відповідальності колектора.
Читайте також: Як рефінансування кредитів від Ocean. credit допомагає вибратися з кредитної ями
«Наша ціль — не карати. Ми за те, щоб компанія самостійно врегульовувала всі питання зі своїм клієнтом. Для цього слід і кредитору, і колектору розмістити на своїх сайтах інформацію про різні канали зв’язку, за якими споживач зможе звертатися. Кредитора просимо розміщувати контактну інформацію свою, а також колектора», — повідомила Ольга Лобайчук.
На приведення наповнення сайтів інформацією відповідно до всіх вимог регулятор надасть кредиторам і колекторам ще 10 днів.
ІІ. Нагляд за додержанням вимог щодо етичної поведінки
Начальник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ зауважила, що зараз готується постанова НБУ про здійснення нагляду за додержанням законодавства та вимог щодо етичної поведінки. За її словами, нагляд буде досить спрощеним і не міститиме оцінку ризику і т. ін.
«Законодавець нам дав чіткі заходи впливу: перші два порушення — штраф, третє порушення — призупинення діяльності і ведення компанії в реєстрі», — сказала вона.
Крім того, у разі необхідності передбачено залучення інших державних органів та осіб, зокрема правоохоронців та представника уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у сфері захисту персональних даних.
Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і погрожують прийти додому
Встигнути вибити все
Як зауважила Ольга Лобайчук, нові вимоги до МФО з етичної поведінки чинні з 14 квітня. Саме цього дня закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» № 1349-ІХ набув чинності, але вводиться він у дію через три місяці з цього дня (14 липня), крім окремих пунктів. Документ покликаний захистити боржників від дій недобросовісних колекторів.
«На жаль, не всі компанії виконують вимоги при роботі із боржниками. Більше того, останні три місяці (після ухвалення закону 1349. — Ред.) кредитори та колектори діють за принципом „вибити все і зі всіх“ до 14 липня. Скарг споживачів стало набагато більше. Тому з 14 липня вже працюватимемо детальніше з окремими установами», — попередила представниця НБУ.