За його словами, підвищення НБУ облікової ставки одразу на 1.0 п. п — до 7.5% викликане прискоренням інфляції, суттєво більшим, ніж закладалося раніше. Фактичні темпи зростання цін на окремі продукти, як-от олія, яйця, цукор, гречка та інші, змусили регулятора переглянути свій прогноз у гіршу сторону.

Але, як зауважив експерт, окрім вищих цін в магазинах, прискорення інфляції несе й інший негативний вплив.

«Ми спостерігатимемо зростання ставок у банківській системі, нехай і з певною затримкою. А це так само робить дорожчими плани по запровадженню програм дешевої іпотеки», — зауважив Михайло Демків.

Прогнози по інфляції

Нацбанк переглянув прогноз інфляції з 7% до 8% у 2021 році, але очікує її повернення до цілі 5% у першому півріччі 2022 року та подальшу стабілізацію на цьому рівні.

Пік інфляційного сплеску, за прогнозами НБУ, припаде на III квартал 2021 року.

«Утім, надходження на ринки нового врожаю, вичерпання ефекту від низької бази порівняння для окремих товарів, а також підвищення облікової ставки Нацбанком поступово розвернуть інфляційну динаміку. Восени інфляція почне знижуватися та повернеться до цільового діапазону 5% ± 1 в. п. в першому півріччі 2022 року, де й залишатиметься надалі», — зазначили в НБУ.

Читайте також: Чому інфляція набирає обертів і як відреагує НБУ

Нагадаємо

У березні споживчі ціни зросли на 1,7% відносно попереднього місяця, а річна інфляція прискорилася до 8,5% (порівняно з 7,5% у лютому) і ще більше віддалилася від 5% цілі НБУ.

Отриманий результат перевищив оцінки переважної більшості експертів (консенсус Reuters — 8,0%, оцінка ICU — 8,2%). Водночас прискорення базової річної інфляції до 5,9% (з 5,6% у лютому) було навіть трохи нижче наших очікувань.

Читайте також: Інфляція в березні прискорилася. Як змінилися ціни на продукти

Як і раніше, основний внесок у прискорення інфляції забезпечують паливо (12%), хліб (15%), соняшникова олія (49%), цукор (65%) та яйця (109%), відображаючи низькі врожаї минулого року та відповідні тенденції на світових ринках.

Також посилюється ефект перенесення на ціни інших продовольчих товарів: кондитерських виробів, м’яса та м’ясопродуктів, молочної продукції тощо.