«Американці» рулять

Українські водії активно пересідають на американські старі авто. За словами керівника компанії Autoconsulting Олега Омельницького, минулого року «американський» сегмент вітчизняного авторинку побив усі рекорди.

«Щомісяця в Україну завозиться близько 30 тисяч вживаних машин, з них 70% — з США. І це при тому, що розвиваються нові напрямки поставок старих авто. Окрім Європи машини до нас активно імпортують, скажімо, з Канади, Кореї тощо. Проте, попит на авто з США тільки зростає», — зазначив експерт.

У грошах частка «американців» скромніша. За даними Державної митної служби, у 2020 році в Україну завезли іномарок на $3,5 млрд, з них з США — на $664 млн. Але, якщо загальний «бюджет» імпортних машин минулого року до 2019 року скоротився на $100 млн, то за машинами з США він, навпаки, виріс майже на $140 млн.

Читайте також: Євробляхери обвалять ціни на б/у авто

За словами Омельницкого, головна причина популярності «американців» на нашому ринку — порівняно низька ціна. Моделі з США коштують на 15−20% дешевше, ніж аналоги з Європи або на українських майданчиках. Різниця в ціні на деякі моделі може бути ще більшою — реально знайти авто на 30−40% дешевше, ніж розцінки на нього в Україні.

Чому машини з США дешевші

Звідки така різниця в ціні? Причин дві. Перша — у Штатах авто з самого початку дешевше, ніж в Європі або Україні. «Це специфіка американського ринку. Так як він дуже ємний, всі світові автоконцерни хочуть застовпити там місце. Тому дають мінімальний цінник на нові авто. Зрозуміло, що і вживані такі автомобілі також коштують дешевше, ніж, наприклад, в тій же Європі, не кажучи вже про Україну», — пояснив Омельницький.

Друга причина — у схемі поставок до нас американських авто.
Більшість з того, що везуть в Україну — це машини, списані страховими компаніями.

Схема працює наступним чином: страхові компанії, які виплачують своїм клієнтам чималі суми за авто після ДТП (страховики приймають рішення про виплату грошової компенсації, якщо машина не підлягає ремонту або ж останній обійдеться занадто дорого), отримують на руки «битки» і «списують» їх.

Від неліквіду позбавляються через аукціонні майданчики. Основні покупці такого товару — місцеві сервісні станції та продавці автозапчастин, тобто, машини купують, головним чином, на розбирання.

Але українські посередники активно їх викуповують для подальшого перепродажу під експлуатацію.

«Далеко не у всіх країнах списані страховими компаніями авто можна легалізувати. У нас — можна. Минулого року МВС спробувало закрутити гайки — з'явився проект, який передбачає істотне підвищення вимог до авто з США. (Наприклад, якщо зараз їх можна поставити на облік за американською „карткою утилізації“, то в проекті прописували новий механізм: спочатку авто потрібно зареєструвати в США, а вже за цими документами — в Україні — ред.). Але ідеї МВС так і залишилися нереалізованими. Тож жодних ризиків для водіїв немає. А так як у нас в країні розвинений ринок гаражних ремонтів, відновити „биток“ з США можна порівняно недорого», — зазначає Омельницький.

У нас можна купити і небиті американські машини. Але в цьому випадку різниця в ціні, у порівнянні з європейськими машинами, буде меншою.

Читайте також: Які авто і за скільки купуватимуть українці в 2021 році

Наприклад, Volkswagen Jetta S 2016 року випуску в США коштує всього $2 460, але з урахуванням всіх витрат в Україні вона стане в $8,5 тис. При цьому на українських авторинках така модель коштує приблизно $10 тис. Тобто, економія — 1,5 тисячі, — наводять приклад в компанії АТЛ. На Toyota RAV 4 можна заощадити $3 тис, на Volkswagen Tiguan — 2,5 тисячі тощо.

«Скручують» цінники

Втім, продавці авто з США можуть позбутися свого головного козиря — низьких цінників. Причин декілька.

По-перше, вживані автомобілі подорожчали на американських майданчиках. Причому, весь минулий рік ціни постійно стрибали. Навесні 2020 року ціни впали через карантин у США, який фактично заблокував роботу всього логістичного ланцюжка.

Влітку, навпаки, ціни почали зростати, причому, за деякими марками і моделями досить суттєво — до 30% і більше. Це пояснювалося зниженням пропозиції з боку американських страхових компаній. Оскільки в карантин американці експлуатували авто (і потрапляли в ДТП) рідше, то і асортимент «на утилізацію» помітно збіднів.

Але після масових заворушень у США напередодні президентських виборів, які запам'яталися погромами на вулицях, кількість битих авто, які потрапили до страховиків, різко зросла. Тому ціни рушили донизу, але до колишнього рівня вони так і не повернулися.

Тобто, якщо порівнювати цінники на одну і ту ж модель, то зараз вони вищі, ніж у «доковідні» часи, приблизно на 5−10%. Це змусило наших посередників змінити тактику.

«Американський ринок хороший тим, що є з чого обирати. Одні машини дорожчають, інші продаються за колишніми цінами або навіть дешевшають. Тому ми просто не пропонуємо своїм клієнтам моделі, які свідомо „непрохідні“ на нашому ринку за ціною», — розповів нам киянин Антон, який надає посередницькі послуги з доставки машин з США. Попросту кажучи — беруть авто гірше, але за ті ж гроші.

«Є різні форми продажу, відповідно, й різні ціни. Багато що залежить від документів, з якими продаються авто (картка утилізації або звичайний договір купівлі-продажу — ред.). Ми підбираємо модельний ряд таким чином, що у нас він не подорожчав. Наприклад, по одній моделі можна обрати, мінімум, з 200 пропозицій, тому, проводимо відсів», — обтічно прокоментували ситуацію в компанії «АТЛ» (має підрозділ з доставки авто з США).

На практиці це означає, що багато посередників обирають авто за мінімальним цінником. А так як загальна цінова планка на ринку зросла, то за «минулим прайсом» можна купити авто куди гірше, ніж ще півроку тому.

Ситуація ускладнюється тим, що докладна інформації щодо технічного стану авто на аукціонних майданчиках надається далеко не завжди. І повну картину водії нерідко можуть бачити вже у Києві, після того, як гроші сплачені, а контейнер розпакований.

Тобто, фактично купувати доводиться «кота в мішку».
Тож не дивно, що кількість скарг з боку покупців авто з США останнім часом помітно зросла.

Наприклад, киянин Артем, який замовив у США старий Mini Cooper (в Україні він обійшовся йому в $6 тис з розмитненням) спершу не міг натішитися. Але вже через пару тижнів почалися проблеми. У підсумку довелося змінювати двигун, а вартість авто перевалила за $10 тис. Але перепродати він її зміг всього за $7 тис, тобто, в явний мінус.

Також водії скаржаться, що за фактом отримують «потопельників», розукомплектовані авто, багато запчастини до яких потім доводиться докуповувати (причому, незрозуміло, на якому етапі вони зникають, цілком можливо — при завантаженні в американських портах) тощо.

Чим дешевше авто, тим більше шансів отримати «сюрприз». Але є і покупці, які всім задоволені. Тобто, все більшого значення набуває банальне везіння, що, м'яко кажучи, не дуже подобається водіям. Адже випробовувати долю доводиться за чималі гроші.

Втім, самі продавці запевняють, що авто з США, як і раніше, є одним з кращих варіантів. «Це перевірені автомобілі з офіційним сервісним обслуговуванням, не скрученими спідометрами, чим вже грішать навіть в Європі, тобто, все повністю прозоро», — розповіли нам в АТЛ.

У компанії відзначають, що їхні клієнти найчастіше замовляють зі Штатів різні моделі Voldswagen, Jeep, Hyundai та ін. Олег Омельницький відзначає, що беруть авто, на які нескладно знайти запчастини в Україні — Volkswagen, BMW, Mercedes, Toyota, Ford, Audi.

«Золота» доставка

Друга причина, яка накручує цінники на американські авто — подорожчання доставки. Наприкінці минулого року почали зростати тарифи на контейнерні перевезення з США і Китаю. А на початку 2021 середньостатистичний контейнер подорожчав з $1−1,5 тис до $8−9 тис.

Причина — жорсткий дефіцит контейнерів, який утворився після того, як США послабили санкції проти китайських товарів, і торгівля з Піднебесною активізувалася.

Плюс в листопаді 2020 року Китай ввів нові вимоги до оформлення вантажів, що знизило оборотність контейнерів.

Як пояснив нам директор одеської логістичної компанії Lamarin. llc Олександр Лазарєв, в лютому ситуація вже почала стабілізуватися, але випробуванням для ринку став китайський новий рік — все що не встигли привезти (відвантажити) до цього часу, довелося везти пізніше і ще дорожче.

Скажімо, якщо раніше, до подорожчання, доставка авто з США коштувала в середньому тисячу доларів (тариф відрізняється залежно від пункту відправлення), то зараз — приблизно 1,2 тисячі, тобто, зростання — плюс 20%.

Зрозуміло, що на ціні дорогого авто зайві 200 доларів особливо не грають ролі, а ось для покупців машин економ-класу це досить неприємна націнка. Тим більше, що подорожчало ще й транспортування Україною (з Одеського порту). Якщо раніше можна було знайти пропозиції за 3 тисячі гривень, то зараз середня такса — 4−4,5 тисячі. Що самі перевізники пояснюють подорожчанням палива.

Якщо підсумувати — вживані авто з США, як і раніше, залишаються найбільш ходовими на нашому ринку. Але цінник за останній рік виріс на 10−12%. А якщо купувати «за ті ж гроші», є ризик отримати авто куди гіршої якості, ніж раніше.

Це викликає невдоволення водіїв, адже доводиться серйозно вкладатися в автомобіль вже в Україні. Таким чином, покупка «американців», особливо дешевих «битків», стає ризикованішою, а за авто в хорошому стані доводиться переплачувати.