Чим відрізняються нові правила

Насамперед китайський регулятор обмежить розмір капіталу, який комерційні банки зможуть виділяти на кредити в партнерстві з онлайн-платформами: не більше 50% від усіх виданих банком позик.

Китайські онлайн-платформи, які в партнерстві з банками видають кредити населенню, зобов’яжуть з 2022 року фінансувати не менше 30% від кожної позики.

Засновник APS Asset Management Вонг Кок Хой у розмові з Financial Times (FT) повідомив, що китайський ринок онлайн-кредитування у результаті реформи може «значно скоротитися», а компаніям, які видають кредити, доведеться працювати майже як комерційним банкам.

Як позначаться зміни на ринку

FT називає такі зміни «черговим ударом по Ant Group Джека Ма». Опитані експерти зазначають, що нові правила можуть серйозно позначитися на ринковій оцінці фінтех-компанії китайського мільярдера, яка збиралася розмістити акції на біржі.

«Бізнес-модель Ant потрібно буде радикально поміняти», — зазначив експерт Вонг Кок Хой.

Професор фінансів Пекінського університету Майкл Петтіс заявив, що нові правила «завдадуть збитків одному з найбільш швидкозростаючих сегментів бізнесу Ant», що майже напевно позначиться на ринковій оцінці фінтех-компанії.

Читайте також: Спроба № 2. Ц Б Китаю допустив можливість проведення IPO «дочки» Alibaba

До речі, Ant Group, яка є «дочкою» Alibaba, володіє сервісом Sesame Credit — однією з найбільших у Китаї приватних платформ кредитного скорингу, яка оцінює позичальників на основі використання ними пов’язаних з Ant сервісів. Фінтех-компанії також належить найбільша в Китаї цифрова платіжна платформа Alipay.

Що передувало

Китай не вперше шукає способи обмежити ринок споживчих кредитів. У січні цьогоріч Reuters з посиланням на два джерела повідомив, що китайська влада може зобов’язати великі IT-компанії ділитися даними про кредити своїх клієнтів. Співрозмовники агентства зауважили, що правила можуть, зокрема, торкнутися Ant Group, Tencent і JD.com.

Як зазначає Financial Times, проєкт анонсованих змін було вперше опубліковано наприкінці минулого року. Це призвело до падіння акцій китайських технологічних компаній і стало одним із каталізаторів скасування IPO Ant Group.

Читайте також: Китайський інтернет-гігант Alibaba Group розмістив євробонди на $5 мільярдів

На початку лютого джерела Reuters розповіли, що Ant Group все-таки зможе провести IPO у «найближчі два роки». Проте для цього їй доведеться перетворитися на фінансовий холдинг і виділити в окремий бізнес свою «скарбницю даних» про споживчі кредити. «У новому вигляді компанію може бути оцінено нарівні з іншими фінансовими організаціями, тобто в набагато меншу суму, ніж передбачалося спочатку», — писало агентство.

Нагадаємо

Компанія Джека Ма планувала розмістити свої акції на Шанхайській та Гонконгській біржах у листопаді 2020 року, проте влада в останній момент тимчасово зупинила потенційно найбільший в історії лістинг.

Читайте також: Скасування IPO Ant Group: чому зірвалася найбільша угода в світі

Після цього Китай розпочав антимонопольне розслідування відносно Alibaba, а також вимагав від Ant Group «повернутися до коріння» та зосередитися на обробці платежів замість більш прибуткових напрямів бізнесу.

Після зриву IPO засновник Alibaba і власник Ant Group Джек Ма пропав з поля зору майже на три місяці. У січні він знову з’явився на публіці, закликавши підтримувати китайських вчителів і систему освіти.

Інвестиції у технологічні компанії NASDAQ100 з Фондом «Отаман»