Пояснення Гетманцева

Голова Комітету пояснив, що ПДВ мають сплачувати всі, зокрема й техногіганти, проте наразі в законодавстві просто немає інструментів, щоби «адмініструвати цю діяльність». Саме тому в новому законопроєкті прописали обов’язок «сервісів електронної комерції» сплачувати ПДВ.

«Ситуація, яка є — наші рекламісти повинні сплачувати ПДВ, а великі гіганти транснаціональні, чомусь від ПДВ фактично звільнені. Це неправильна ситуація, ми повинні її виправити. І, до речі, ми зустрічалися з Facebook, з іншими великими компаніями, вони не заперечували, щоби сплачувати цей податок», — зазначив він.

Тобто йдеться про той податок, який є зараз, а новий закон має ввести полегшений механізм його сплати, пояснив Гетманцев.

«Віддалена реєстрація в електронному кабінеті, сплата у валюті, спілкування англійською мовою з нашою податковою службою. Тобто все, аби їм було зручно це робити і вони робили віддалено», — навів депутат інструменти, завдяки яким техногіганти зможуть платити податки в Україні.

Як податок вплине на споживача

Проте у зв’язку з цим виникає питання, чи не перекладуть компанії на кшталт Google, Facebook та Netflix цей податок на споживача, тобто чи не підвищать вони ціни. Бо зазвичай так виробники й роблять в разі введення/підвищення податків.

«Вчені прийшли до висновку, що хто є фактичним платником податків або на кого перекладається це, залежить не від конструкції податку, не від наміру законодавця, а залежить від конкретної кон’юнктури на ринку — тобто як співвідноситься попит і пропозиція. Якщо мій товар не користується попитом, я беру цей податок на себе, якщо користується — я перекладаю на споживача», — сказав Гетманцев.

Сам він припускає, що якісь послуги подорожчають через цей податок, а якісь — ні.

Схожі ініціативи в Європі

У жовтні 2019 року Італія прийняла проект бюджету на 2020 рік, в якому передбачено новий податок для цифрових компаній, зокрема американських технологічних гігантів.

Франція в 2019 році прийняла подібний закон. Він зобов'язує великі компанії, що надають цифрові сервіси, сплачувати податок у розмірі 3% від суми річного доходу, який вони одержують від послуг французьким користувачам.

Читайте також: Франція відклала введення податку для Google, Amazon і Facebook

У США розкритикували цей документ, заявивши, що податок прямо націлений на великі американські технологічні компанії, такі як Google, Facebook і Amazon. Франція поки відклала введення цього податку.

Передісторія

  • Раніше в Раді був зареєстрований законопроєкт № 2634. Він пропонує ввести податок на додану вартість в розмірі 20% на електронні послуги, які надають фізособам компанії-нерезиденти України. Ідеться, зокрема, про Google, Facebook або Youtube. Автор законопроекту — Данило Гетманцев.