Тенденції
За словами Віктора Козюка, зараз банки почали «агресивніше» знижувати ставки по депозитах, реагуючи на збільшення їх пропозиції.
«До кінця року банківська система повністю відіграє зниження облікової ставки на попередньому періоді, і, можливо, ця тенденція зберігатиметься ще кілька наступних місяців», — сказав член Ради НБУ.
«Така тенденція також пов'язана з реакцією фінустанов на попередню траєкторію облікової ставки, а також з тим, що при гігантських масштабах ліквідності, яка є зараз, банки стикаються з проблемою ефективного розміщення активів», — додав Козюк.
У той же час він вважає, що в наступному році банки можуть зайняти вичікувальну позицію. Тоді тенденція до зниження ставок по депозитах призупиниться.
Читайте також:Коли кредити подешевшають і при чому тут облікова ставка НБУ
Вплив локдауна
Також Віктор Козюк підкреслив, що у разі відсутності фундаментальних змін у макроекономічному прогнозі Нацбанк може відмовитися від реагування на локдаун обліковою ставкою.
«Все ж Нацбанк відштовхується від думки про те, що локдаун — це шок, який проходить у часі», — сказав член Ради центробанку в інтерв'ю.
Козюк також вважає, що уряду не слід переносити введення локдауна на наступний рік. «Я не впевнений, що його дійсно введуть. Мабуть, потрібні якісь гнучкіші заходи і, мабуть, ці заходи повинні мати якийсь регіональний вимір. Питання в тому, якою буде глибина стресу», — додав він.
Читайте також: Несподівані ефекти пандемії можуть проявитися через роки — Фукуяма
Ефект витіснення
Високий дефіцит бюджету на 2021 рік може призвести до ефекту витіснення — перешкоді для розвитку кредитування, враховуючи девальваційні очікування, тенденцію до підвищення ставок і різницю між рівнем ризиків за облігаціями внутрішнього держборгу (ОВДП) і кредитуванням реального сектора, вважає член Ради НБУ Віктор Козюк.
«Якщо взяти до уваги тенденцію до підвищення ставок, девальваційні очікування, різницю між рівнем ризиків і те, що ОВДП апріорі мають перевагу в тому, що вони не оподатковуються, конкурувати реальному сектору стає дедалі важче. Тому ризик формування ефекту витіснення через високий дефіцит бюджету-2021 є», — підкреслив експерт.
Козюк також вважає, що в наступному році уряду слід було б відмовитися від збільшення мінімальної зарплати до 6,5 тис. грн в грудні 2021 року, обмежившись підвищенням показника до 6 тис. грн.
Читайте також: Проєкт бюджету-2021. Кабмін хоче зменшити дефіцит і перенести підвищення «мінімалки»
«Рішення про підвищення мінімалки (...) приймалися з трохи більш оптимістичного середовища — коли були інші очікування щодо бюджетного дефіциту, по роботі з міжнародними позичальниками, і не прогнозувалася друга хвиля коронавіруса, яка радикально вдарила по економіці європейських партнерів. Зараз умови змінилися і потрібно говорити про необхідність стриманішого підходу до підвищення мінімалки», — резюмував він.
Раніше
- Як повідомлялося, в ході доопрацювання проєкту держбюджету-2021 до другого читання уряд скоротив його граничний розмір дефіциту з 270 млрд грн до 246,6 млрд грн, або 5,47% прогнозного ВВП, в тому числі загального фонду — до 220,9 млрд грн .
- Відповідно до закону про держбюджет-2020 року, граничний розмір дефіциту визначено в 298,4 млрд грн, в тому числі загального фонду — 274,5 млрд грн. За підсумками 11 місяців дефіцит склав 111,7 млрд грн, в тому числі загального фонду — 130,7 млрд грн.
- Необхідність збільшення внутрішніх запозичень для фінансування дефіциту через паузи в програмі МВФ призвела до зростання ставок ОВДП з 7-10% річних влітку цього року до 10-11,7% на початку грудня.
Бажаєте знати про фінанси та інвестиції більше? Стежте за ексклюзивними матеріалами «Мінфіну» в телеграм-каналі