Над чим працююють в НБУ

За словами Рожкової, Нацбанк разом із депутатами та омбудсменом напрацювали законодавчі зміни, які обмежать вседозволеність і встановлять цивілізовані правила гри для колекторів.

Після схвалення спільного законопроєкту №4241, компанії зможуть займатися колекторською діяльністю лише після внесення їх у відповідний Реєстр. 

Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і загрожують прийти додому

Що зміниться після ухвалення спільного законопроєкту

Перше – перевірка перед доступом на ринок та прозора структура власності.

Банкам та фінансовим компаніям буде заборонено залучати колекторів, які не включені до реєстру. Реєстр вестиме НБУ. Про нелегальних колекторів регулятор  буде повідомляти правоохоронців.

Друге – вимоги до етичної поведінки.

Колекторам буде прямо заборонено погрожувати та шантажувати. Вони не зможуть вводити в оману про розмір боргу та наслідки невиконання договору, дзвонити уночі, приховувати номер. Представник колекторської компанії повинен буде повідомляти боржникові своє прізвище та ім'я, назву кредитора та колекторської компанії, підставу дзвінка та розмір боргу.

Якщо колектор порушуватиме вимоги, то нестиме відповідальність: від штрафів (50−100 тис. грн) до виключення з Реєстру колекторських компаній.

Читайте також: Як захиститися від колекторів. Поради НБУ

Третє – банк чи фінансова компанія будуть зобов’язані інформувати позичальника про залучення колекторів.

Ця інформація буде прописана у кредитному паспорті. Кредитодавець також буде зобов’язаний публікувати інформацію про колекторські компанії, з якими співпрацює, на своєму вебсайті та в місцях надання послуг.

Четверте — обов’язковий контроль колекторів з боку банків і фінансових компаній.

Головним джерелом інформації про порушення будуть звернення клієнтів, як до банку чи фінкомпанії, так і до Національного банку. Банк чи фінансова компанія повинні розглядати усі звернення про порушення. Якщо колектор упродовж року принаймні двічі порушив вимоги до етичної поведінки, кредитор має достроково розірвати з ним договір.

Читайте також: Колекторів зобов’яжуть представлятися та заборонять розпитувать про боржника у сусідів — проєкт

Ці законодавчі зміни дозволять змінити ситуацію, коли колектори переходять всі межі.

Нагадаємо

Наразі робоча група, в яку входять народні депутати, представники НБУ, силових структур та профільних асоціацій, продовжують підготовку змін. Новий законопроект внесе зміни до закону про захист прав споживачів.

Які права матимуть колектори

Відповідно до нинішнього варіанту проекту документу колектори зможуть контактувати з боржниками не частіше 2 разів на день та виключно в період з 8 ранку до 20 вечора. Крім цього, представники колекторських компаній зобов’язані будуть поводитися етично.

Також колектори отримають право фіксувати своє спілкування із боржниками за допомогою аудіо-, фото- чи відеотехніки та зберігати ці записи.

Які обмеження встановлять для колекторів

Як повідомив виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу України Сергій Нікіфоров, представники колекторських компаній будуть зобов’язані називати свої прізвище, ім’я та по-батькові.

Щоправда, за словами виконавчого директора Асоціації, ця норма ще обговорюється. Можливо, колектори під час телефонних розмов називатимуть свій номер, за яким можна буде визначити їхні дані.

Також колекторам буде заборонено ігнорувати питання про деталі боргу чи надавати неправдиву інформацію.

Крім цього закон встановить заборону на контакти із третіми особами (наприклад, сусідами чи знайомими боржників) і оголошення персональних даних боржників.

Нікіфоров очікує, що проект закону буде внесений до Верховної ради вже цього року.