Одним з головних подій в цьому плані є вибір наступного голови ФРС. Байден вирішуватиме: чи запропонувати нинішньому главі Федрезерву Джерому Пауеллу залишитися на другий термін або визначитися з наступником.
Читайте також: Чому Байден не врятує долар від падіння
Глава ФРС призначається президентом США на чотирирічний термін. Відповідно, термін нинішніх повноважень Джерома Пауелла закінчується в лютому 2022 р. Дональд Трамп нерідко виступав з жорсткою критикою ФРС і погрожував звільнити Джерома Пауелла — спочатку за занадто низькі процентні ставки, потім за їх підвищення.
Формально ФРС незалежна від президента США і отримує повноваження від Конгресу. Однак неформального політичного тиску повною мірою виключати не можна. Адже законодавство не дає чіткої відповіді на питання — чи може американський президент звільнити главу ФРС. Вказано лише на можливість «за наявності підстав». Але це стосується членів Ради керуючих Комітету з операцій на відкритому ринку.
Однак з новим президентом у Пауелла, ймовірно, будуть більш цивілізовані і менш ворожі відносини.
Пауелл увійшов до Ради керуючих ФРС в 2012 році після призначення Бараком Обамою, який на той час займав пост президента США, а Байден був віце-президентом. Трамп висунув Пауелла на посаду голови ФРС в 2018 році.
Ось що означає Перемога Байдена для ФРС:
Кадрова політика
Головний спосіб впливу американського президента на політику ФРС — це призначення до Ради директорів Федрезерву, що складається з семи членів. Після того, як Байден вступить на посаду 20 січня, він зможе заповнити до трьох вакансій.
На даний момент в раді директорів є дві вакансії, на які претендують протеже Трампа. Однак їх перспективи досить туманні. Неясно, чи затвердить Сенат когось із запропонованих кандидатур до завершення поточної сесії, яка закінчується на початку січня. Якщо до цього терміну кандидатури не будуть проголосовані, вони будуть зняті з порядку денного.
Читайте також: Вибори в США, вакцина від коронавірусу: чи буде обвал долара і цін на золото (відео)
Якщо Сенат не підтвердить вибір Трампа, Байден отримає можливість внести свої кандидатури. Запропонувати третю він зможе, якщо призначить члена Ради керуючих Федерального резерву США Лаель Брейнард на посаду міністра фінансів.
Важливу роль тут відіграють і майбутні розклади в Сенаті, які залежать від результату виборів в штаті Джорджія. Якщо республіканці збережуть більшість у Сенаті, вони зможуть стопорити призначення кандидатур, запропонованих Байденом.
Перспективи Пауелла
Пауелл — республіканець, але користується повагою законодавців обох партій за те, як він справлявся з критикою Трампа і керував грошово-кредитною політикою до і під час пандемії коронавірусу.
У 2018 році він був затверджений на пост глави ФРС. За це рішення тоді проголосували 84 сенатори, а проти-13, у тому числі — нині обраний віце-президент Камала Харріс (округ Колумбія, Каліфорнія). Якщо Сенат залишиться в руках республіканців, це може підвищити шанси Пауелла на повторне призначення.
Але справа в тому, що Байден може зіткнутися з тиском з боку своєї партії, щоб замінити Пауелла на кандидатуру демократів, особливо з урахуванням політичних розбіжностей з Пауеллом з приводу банківського регулювання. Хоча деякі демократи закликали Байдена повторно рекомендувати Пауелла, що республіканці Сенату, ймовірно, підтримають.
Якщо Брейнард не призначать на посаду міністра фінансів, її вважають найкращою заміною Пауеллу. Іншими потенційними кандидатами, про яких говорять аналітики, є попередниця Пауелла Джанет Йеллен, глава ФРС Атланти Рафаель Бостік і Джейсон Фурман, голова Ради економічних консультантів при президенті Бараку Обамі.
Кредитна політика
Коли в березні пандемія коронавірусу потрясла фінансові ринки, ФРС запустила ряд програм екстреного кредитування, які вимагали схвалення міністра фінансів. Адміністрація Байдена потенційно може змінити конфігурацію цих програм в ході переговорів з Пауеллом і радою директорів.
Перш, ніж це станеться, ФРС повинна вирішити, чи продовжувати свої програми екстреного кредитування, термін дії більшості з яких закінчується 31 грудня.
Програми в основному позиціонуються як допоміжні інструменти, і, хоча обсяги кредитування невеликі, ФРС, ймовірно, віддасть перевагу продовженню їх як мінімум на три місяці в період, коли рівень захворюваності коронавірусом збільшиться.
Ситуація ускладнюється тим, що минулого місяця казначейство адміністрації Трампа заявило, що не підтримує продовження роботи принаймні однієї з програм — муніципального фонду, який надає короткострокові позики містам і штатам. Сенатор Пет Тумі (р., Пенсільванія), який імовірно стане головою банківського комітету Сенату, якщо республіканці збережуть там свою більшість, виступає за припинення дії всіх програм.
У цьому випадку адміністрації Байдена доведеться вирішувати, чи відновлювати ці програми знову.
Грошово-кредитна політика
У серпні ФРС погодилася на перегляд своєї політики, яка передбачає утримання процентних ставок на більш низькому рівні протягом тривалого часу.
У вересні Федрезерв скорегував свої довгострокові цілі, з тим щоб мати можливість зберігати низькі ставки і проводити м'яку монетарну політику навіть в умовах, коли інфляція перевищить цільовий орієнтир в 2%.
За підсумками засідання у листопаді ФРС залишила процентні ставки без змін. Регулятор планує зберегти ключову ставку на рівні 0,1% до кінця 2023 р. Це попередній прогноз, який може змінюватися в залежності від економічних умов.
Таким чином, немає причин очікувати зміни грошово-кредитної політики, незалежно від того, хто увійде до Ради директорів ФРС в наступному році.
Читайте також: Голова Нацбанку зустрівся з МВФ. Про що говорили
Єдине, що може знову актуалізувати питання про перегляд процентних ставок — фіскальна політика, яка також залежить від результату виборів до Сенату. Більший сплеск федеральних витрат, який стимулює зростання та інфляцію, може стимулювати більш швидке повернення до цілей ФРС.
Економісти Goldman Sachs Group Inc., наприклад, в даний час очікують, що перше підвищення ставки ФРС відбудеться на початку 2025 року. Але при цьому вони зауважили, що більш агресивний пакет витрат, схвалений демократами, може перенести це підвищення на 2023 рік.