Причина

«Як поки що неофіційно зазначають наші контакти, рішення Конституційного суду України No 13-р/2020, яке скасувало ключові антикорупційні повноваження НАЗК, кримінальну відповідальність за недостовірне декларування, є достатньою підставою для початку запуску Європейською комісією механізму тимчасового призупинення дії безвізового режиму», — йдеться в листі.

Одним з офіційних тригерів для запуску механізму призупинення дії безвізу є відхід третьої держави від критеріїв, внаслідок виконання яких був введений безвізовий режим.

Читайте також: Євросоюз натякнув на припинення фінансової допомоги Україні через рішення КСУ

Відзначається, що прийняті КСУ і Окружним адміністративним судом міста Києва рішення про діяльність антикорупційних органів не залишилися без уваги європейських партнерів і викликали стурбованість Європейської служби зовнішньої діяльності та Єврокомісії, які в черговий раз звернули увагу на те, що питання боротьби з корупцією є пріоритетним в порядку денному реформ в Україні, а незалежні антикорупційні органи є квінтесенцією успішної, правової, демократичної, інвестиційно привабливої України.

У листі вказується, що незалежність, інституційна спроможність і стійкість інфраструктури, перш за все антикорупційної, є критерієм досягнення низки короткострокових і стратегічних цілей у відносинах з Європейським Союзом, серед яких:

  • збереження безвізового режиму поїздок громадян України в ЄС;

  • співпраця з Міжнародним валютним фондом, є передумовою отримання Україною макрофінансової допомоги ЄС в розмірі 1,2 мільярда євро, покликаних забезпечити фінансову-економічну стабілізацію в нашій країні;

  • інтеграція в енергетичний ринок ЄС (йдеться про незалежність НКРЕКП);

  • поширення на Україну режиму внутрішнього ринку в сфері телекомунікацій, укладення угоди про взаємне визнання електронних довірчих послуг (незалежність НКРЗІ);

  • інтеграція в єдиний цифровий ринок (незалежність Національного офісу інтелектуальної власності) та ін.

Читайте також: КСУ скасував е-декларації і відповідальність за незаконне збагачення. Що кажуть у президента

«Враховуючи зазначене та з метою запобігання розвитку несприятливого сценарію, пропонували б у стислі строки створити робочу групу високого рівня із опрацювання змін до Конституції України, до якої б також увійшли представники Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, суддівського самоврядування, наукових кіл та громадянського суспільства», — йдеться в листі.

Підкреслюється, що ключовим завданням зазначеної робочої групи слід визначити обробки змін до Конституції України, які, серед іншого, передбачали повноваження Верховної Ради створювати державні органи зі спеціальним статусом.

Читайте також: Е-декларування. Кому загрожує кримінальна відповідальність

Передісторія

  • 6 вересня Конституційний суд України визнав неконституційними окремі положення закону Про НАБУ.
  • Зокрема, визнані такими, що не відповідають Конституції, положення про наділення президента України повноваженнями утворювати НАБУ, призначати на посаду та звільняти з посади його директора та інших посадових осіб, затверджувати положення про Раду громадського контролю та про порядок її формування.
  • 27 жовтня Конституційний суд ухвалив рішення у справі за поданням 47 народних депутатів України, скасувавши статтю 366-1 Кримінального кодексу, яка передбачає відповідальність за недостовірне декларування.