Хто опікується питанням

Українська асоціація з управління фінансами та інвестиціями (FIMA) та Українська асоціація інвестиційного бізнесу (УАІБ) представляють інтереси 39 тис. інвесторів як управителі ФФБ та КУА та адміністратори недержавних пенсійних фондів. У зверненні до зацікавлених органів влади (Офісу президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів, Національного банку, НКЦПФР, ФГВФО) вони акцентують увагу, що визнання неплатоспроможності банку Аркада поставило під загрозу втрату інвестицій тисячі людей. Тільки кошти учасників пенсійних програм банку становлять близько 400 млн грн.

Серед інвесторів банку практично 26 тис. фізичних осіб — учасників пенсійних програм банку та майже 13 тис. довірителів ФФБ, які вклали свої кошти в будівництво житлової нерухомості.

Що пропонують

Зважаючи на соціальні наслідки ситуації з неплатоспроможністю банку та призупиненням будівництва житлових будинків, що фінансував банк-банкрут, УАІБ і FIMA пропонують такі реальні кроки виходу з цієї кризи.

Щодо пенсійних фондів

Асоціації пропонують передати активи цих фондів до недержавного пенсійного фонду, який діє у відповідності із Законом України «Про недержавне пенсійне забезпечення». В окремому законі варто врегулювати точкові проблеми, що можуть виникнуть при переведенні пенсійних програм банку Аркада до обраного недержавного пенсійного фонду, зокрема можливого забезпечення зобов’язань перед учасниками пенсійних програм банку Аркада депозитними сертифікатами НБУ або державними цінними паперами.

Щодо добудови об’єктів незавершеного будівництва

Для вирішення проблеми з добудовою об’єктів, що фінансувались через ФФБ банку Аркада, на думку профільних Асоціацій, варто застосувати механізми, передбачені Законом України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю». Новий управитель ФФБ може взяти на себе управління коштами, пошук фінансових ресурсів та добудувати незавершені об’єкти.

Читайте також: Рожкова про проблему недобудов «Аркади»: потрібно змінювати законодавство

З метою якнайшвидшого відновлення будівництва об’єктів Асоціації пропонують також внести зміни до Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю», які дозволять:

  • захистити інтереси довірителів (інвесторів);
  • врегулювати процедуру заміни забудовника;
  • вдосконалити механізм контролю за діяльністю забудовників.

Місцеві державні адміністрації та виконавчі органи, на яких покладено контроль за діяльністю забудовників, фактично такими повноваженнями не наділені.

Нагадаємо

На кошти інвесторів у пенсійні програми та фонди фінансування будівництва неплатоспроможного банку не поширюються гарантовані виплати з ФГВФО і такі кошти не включаються до ліквідаційної маси при ліквідації банку.

Оскільки віднедавна регулятором як пенсійних фондів, так і управителів ФФБ є Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, їй необхідно ухвалити низку окремих рішень, які дадуть новим управителю ФФБ та пенсійному фонду час для врегулювання питань банку Аркада та приведення діяльності у відповідність з вимогами чинного законодавства.

Читайте також: Підозра на 50 мільйонів. Президента банку Аркада взяли під варту

Передісторія

Як повідомляв «Мінфін», 25 серпня Правління НБУ віднесло банк Аркада до неплатоспроможних через зменшення нормативів капіталу менш, ніж до однієї третини мінімально встановленого рівня.

Проблеми в банку з капіталом виникли через втрату основного активу — будівлі головного офісу та земельної ділянки за адресою вул. Ольгинська, 3, в Києві.

Читайте також: Чому крах «Аркади» потягне за собою зростання цін на київські новобудови

У цілому Фонд забезпечить виплати гарантованої суми вкладникам банку Аркада обсягом 285 млн грн.

Понад 90% вкладників банку Аркада (понад 5000 осіб) отримають вклади в повному обсязі. Розмір їхніх внесків не перевищує гарантовану суму ФГВФО у 200 тис. грн. Клієнти з великими обсягами вкладів отримають їх у межах суми, гарантованої Фондом.