Чим приваблює космос
Освоювати космічні простори людей підштовхує не лише романтика, а й суто меркантильні інтереси. Розглянемо, які можливості для заробітку відкриває космос.
Доставлення вантажів. За підсумками минулого року, на навколоземній орбіті перебувало більше 2 тис. супутників. Щорічно їхня кількість збільшувалась на 15%. Нові технології суттєво прискорили цей процес і вже в найближчі роки кількість супутників може сягнути десятків тисяч.
Отримати свій шмат пирогу на цьому ринку намагається ціла низка нових компаній. Найвідоміша – SpaceX Ілона Маска. Комерційні запуски вже здійснювали заснована Джефом Безосом Blue Origin, американська Rocket Lab, китайська OneSpace Technology. Розробки власних ракет веде ще більша кількість компаній.
Туризм. Одним із першопроходців космічного туризму називають британського мільярдера Річарда Бренсона, який заснував компанію Virgin Galactic. Перший політ свого космічного корабля із 6 туристами на борту компанія запланувала на наступний рік. Корабель має піднятись на висоту 80 км.
Ще один туристичний першопроходець - компанія Orion Span, планує у 2024 році відкрити перший суборбітальний готель Aurora.
Постояльцям готелю Aurora обіцяють неперевершений вигляд з ілюмінаторів
Туризм має стати важливим напрямом діяльності і для інших космічних компаній. Відповідні плани є і в SpaceX, і в Blue Origin. Зараз мова йде про земну орбіту і польоти навколо Місяця. А на черзі — туристичні висадки на супутник Землі і на Марс.
За прогнозом UBS, вже у 2030 році обсяг ринку космічного туризму сягне $3 млрд.
Комунікації. Завдяки нижчій вартості виведення супутників на орбіту, кілька компаній заявили про плани покрити Землю супутниковим Інтернетом. Беззаперечний лідер у цьому процесі — ще одна компанія Ілона Маска Starlink. Наразі вона вивела вже 700 своїх супутників, а в планах довести їхню кількість до 42 тис.
Свою мережу інтернет-супутників намагалась запустити також OneWeb, що планувала надавати послуги вже з 2021 р. Але надії не виправдались і у березні цього року компанія заявила про банкрутство.
Виробництво. Поки що виробництво в космосі доволі дороге. Але відсутність гравітації створює сприятливе середовище для виробництва телекомунікаційного обладнання. Наприклад, зроблений в космосі оптоволоконний кабель зможе швидше передавати дані. Також у невагомості кращі умови для біодруку штучних органів.
Видобувна галузь. «Вишенька на торті» підкорення космосу – можливість дістатись до астероїдів, які значною мірою складаються із металів, в тому числі дорогоцінних. Так, на думку американського астрофізика Ніла Тайсона, першим трільярдером стане людина, яка почне видобувати ресурси за межами Землі.
Для прикладу, найдорожчий у Сонячній системі астероїд Давида сягає в діаметрі 326 км і складається переважно із нікелю, кобальту та заліза. За нинішньої вартості металів, цей астероїд оцінюється у $15 квінтильйонів (квінтильйон – одиниця з 18 нулями). Вартість же всього поясу астероїдів, що знаходяться між Марсом і Юпітером, НАСА оцінює в $700 квінтильйонів.
Зараз вчені роблять перші кроки для дослідження астероїдів. Так, у 2024 р. зонд НАСА має приземлитись на астероїді 16 Психея, вартість ресурсів на якому оцінюється у $700 трлн. Подібні дослідження вже беруть у свої руки і приватні компанії. Наприклад, британська Asteroid Mining Corporation.
Сервісні компанії. Не всі компанії, які планують взяти участь у боротьбі за космос, повинні мати мільярдні бюджети та будувати ракети. Приєднатись до цього процесу зможуть і куди менші підприємства.
Наприклад, розробляючи технології 3D-друку в невагомості, розгортання теплиць на Марсі чи геологічних досліджень Місяця. Такі космічні стартапи планують або поставляти свою продукцію більшим гравцям, або ж сподіваються на покупку великими корпораціями.
За ким варто спостерігати
Одна з ключових проблем інвестицій у космічну галузь полягає у тому, що більшість профільних компаній – не публічні. Тобто їхніх акцій немає у вільному доступі на фондовому ринку. Зокрема, це стосується найвідоміших гігантів SpaceX та Blue Origin.
Але ряд компаній все ж таки доступні для приватного інвестора. Достатньо мати брокерський рахунок.
Virgin Galactic. Заснована Бренсоном компанія вийшла на фондовий ринок США минулого року, завдяки чому стала першою публічною космічною компанією.
Якщо плани компанії справдяться, то наступного року вона здійснить перший у світі туристичний суборбітальний політ. Вартість квитка в космос становить $250 тис. і вже понад 600 осіб погодились викласти цю суму. Ще один напрям компанії — запуск невеликих супутників.
Як пише видання Barrons, опитування аналітиків 6 інвестиційних гігантів, продемонструвало, що всі вони радять купувати акції Virgin Galactic. Така одностайність нетипова для Волл-стріт.
Позитивно виглядають і поточні показники компанії. За рік акції Virgin Galactic подорожчали на 57%. Разом з тим інвестиції в цю компанію доволі ризиковані через значну волатильність. Так, пік вартості Virgin Galactic припав на лютий, коли одна акція коштувала близько $37, а це вдвічі більше ніж зараз.
Читайте також: Чи варто купувати платину, доки вона вдвічі дешевша золота
Інвестиції у Virgin Galactic — це, в першу чергу, вкладення коштів у перспективу зростання. Якщо компанія зможе поставити туристичні польоти на потік, її акції злетять, кажуть експерти. Та, доки не відбулось жодного вдалого польоту, інвестори беруть на себе значні ризики. Якщо станеться аварія, на компанію може чекати банкрутство.
Airbus Group. Європейська компанія відома, в першу чергу, своїми літаками. У концерн також входять виробники супутників і ракет. Крім того, компанія – один з основних вкладників у Міжнародну космічну станцію. Серед відомих космічних проектів Airbus — європейські ракетоносії сімейства Ariane.
Зараз компанія переживає не найкращі часи, її акції торгуються майже вдвічі дешевше, ніж рік тому. Це не дивно, адже авіаційна галузь одна з найбільш постраждалих через коронакризу. Однак нинішнє падіння може бути вдалим часом для інвестицій в компанію.
BoeingCompany. Американський авіавиробник – ще одна жертва нинішньої кризи. Хоча проблеми у компанії почались ще раніше, через катастрофи кількох його літаків Boeing 737 MAX і подальше призупинення їхнього виробництва. Рік тому акції авіавиробника коштували на 59% дорожче, ніж зараз.
Не все гладко наразі у Boeing і в космічному напрямі. Значну ставку компанія зробила на пілотований транспортний космічний корабель Boeing CST-100 Starliner, який виготовляється на замовлення НАСА. Щоправда, в той час як SpaceX вже запустила свій Crew Dragon до МКС, Boeing лише проводить випробування.
CST-100 Starliner обіцяє стати головним конкурентом Crew Dragon.
Разом з тим, інвестиційний банк Goldman Sachs рекомендує купувати акції Boeing. На думку банкірів, акції авіакомпанії надають рідкісну циклічну можливість для інвестицій перед початком покращень на ринку. Зокрема, про поступовий вихід із кризи говорить зменшення відмов від замовлення літаків.
Читайте також: 5 акцій від Goldman Sachs, які принесуть прибуток після пандемії
Загалом і Boeing, і Airbus у космічній гонці зі SpaceX виглядають, як Toyota та Volkswagen, що намагаються наздогнати Tesla. Навколо них немає такої кількості інформаційного шуму, але є величезний досвід і налагоджені виробничі потужності. На довгій дистанції саме ці фактори можуть виявитись ключовими.
Raytheon Technologies. Основний напрям діяльності цієї корпорації – виготовлення військової техніки. Саме ця сфера приносить корпорації 90% доходів. Для забезпечення потреб армії Raytheon працює і в космічній сфері. Серед її розробок – керовані військові супутники.
Одна з причин звернути увагу на акції компанії – рекомендація їх купувати від Goldman Sachs. Вартість акцій обвалилась наприкінці лютого і зараз знаходиться на мінімумах за останні 5 років, що дає перспективи для відновлення ціни.
Thales Group. Це міжнародна промислова група, яка випускає інформаційні системи для морського, військового і космічного застосування. В тому числі — займається компанія розробкою супутників.
Кризовий рік вона переживає також непросто. 12 місяців тому її акції були на 40% дорожчими. Хоча березневе падіння Thales частково вдалось відіграти.
Що пропонують «космічні» ETF
Інвестиції в акції конкретних компаній, як правило, ризикована справа. Адже мало хто може детально вивчити їх звітність та проаналізувати перспективи розвитку. В таких випадках можна обрати ETF – індексні фонди, які вкладають гроші в різноманітні компанії і торгують на фондовому ринку власними акціями.
Найвідоміший серед космічних індексних фондів — Procure Space ETF. Серед тридцяти компаній, в які інвестує цей фонд, як виробники літальних апаратів на зразок Boeing та Airbus, так і телекомунікаційні гіганти, що розвивають супутниковий зв'язок (AT&T, Iridium, Inmarsat).
Цей ETF з’явився у січні цього року. Після нетривалого росту індексний фонд обвалився разом з усім фондовим ринком і повністю втрати не відіграв. Зараз він торгується на 20% дешевше, ніж у момент появи.
Оскільки цілий ряд космічних компаній працюють значною мірою на військові потреби, на ринку представлено кілька ETF, які позиціонують себе як аерокосмічно-оборонні. Щоправда, в більшій мірі вони все ж таки спрямовані на військову галузь, ніж на освоєння далеких планет.
Серед таких індексних фондів — S&P Aerospace & Defense ETF. Ряд компаній, які поєднують космічну і оборонну діяльність, за рік суттєво втратили в ціні. Тому немає нічого дивного, що цей фонд рік тому коштував на 19% дорожче, ніж зараз. Ще суттєвіше впав ще один подібний фонд iShares U.S. Aerospace & Defense ETF. За рік він втратив 29%.
Читайте також: Як почуває себе «велика трійка» німецьких автогігантів і чи варто в них інвестувати
Але у довгостроковій перспективі космічно-оборонна галузь демонструвала непогану дохідність. За 10 років, навіть враховуючи нинішній спад, вартість iShares U.S. Aerospace & Defense ETF майже потроїлась. А значить нинішнє падіння — привід уважніше придивитись до цього варіанту інвестицій.
Олексій Писарев