Нова хвиля кризи може бути пов'язана не стільки з пандемією covid-19 і локдауном, скільки з негативними процесами в самій економіці, — пише в колонці для «Мінфіну» аналітик Універ Михайло Федоров. Передумови для кризи, вважає експерт, можна побачити вже зараз.

Проблема не у локдауні

Зараз люди чують від влади заяви, що знову відключати економіку ніхто не буде. Це говорить влада в Європі. Зокрема, німці заявляють, що швидше підуть за шведським сценарієм без загального карантину. У тому ж ключі говорять і у США: Дональд Трамп заявляв, що нового локдауну через пандемію вже не буде. Те ж саме стверджує і влада України.

На цьому люди будують просту логічну залежність про те, що якщо не буде локдаунів, то і другої хвилі економічної коронакризи теж не буде.

Але як ми всі напевно розуміємо, осінь і зима — це період, коли сезонно зростає кількість хворих від усіх простудних захворювань. І, ймовірно, covid-19 при низьких температурах у північній півкулі і меншій кількості сонця також буде поширюватися більш інтенсивно. Плюс до цього звичайний грип може внести дуже сильне сум'яття у поведінку людей, оскільки вони будуть плутати covid-19 та інші захворювання. Певною мірою, це буде створювати безлад у розумах людей і заважати економічній діяльності.

І справа тут навіть не в тому, що найближчими місяцями може бути багато локальних карантинів у вигляді зупинення діяльності то одного офісу або цеху, то іншого. Вся справа в тому, що в таких умовах люди не зможуть повноцінно відновити свій звичайний ритм життя і споживчу активність. Люди не будуть готові жити на широку ногу в умовах пандемії.

Автомобільне відставання

Економічна поведінка людей, які будуть намагатися менше витрачати або відкладати свої покупки, може спричинити другу хвилю спаду економіки. І такі сигнали вже почали надходити.

У ЄС нещодавно вийшли дані про реєстрації нових легкових автомобілів. І за ними, в серпні їх кількість впала на 18,9%, у порівнянні з тим, що було рік тому. У той же час до цього, починаючи з квітня, кількість реєстрацій автомобілів зростало до липня, коли майже зрівнялося з показниками минулого року.

Фактична цифра реєстрацій нових авто у ЄС в серпні склала 769 тис. штук, в порівнянні з 949 тис. у серпні 2019 р. Якщо ж говорити про цифри з початку року, то цього року загальна кількість реєстрацій авто відстає від показників минулого року приблизно на 2 млн. Цей додаток повинен був би створити додатковий відкладений попит. При повному відновленні ринку і відновленні споживчої активності, справедливо було б очікувати, що кількість реєстрацій нових автомобілів мала б кілька місяців перевищувати обсяги минулого року.

Читайте також: Як почувається «велика трійка» німецьких автогігантів і чи варто в них інвестувати

Але дані за серпень з негативною динамікою страшні тим, що можуть сигналізувати про те, що попит в липні і червні, який майже відновився щодо минулого року, якраз і включав цей відкладений попит. І якщо підходити до минулих липневих даних з такої позиції, то це означає, що загалом попит на автомобілі дуже сильно впав і за вирахуванням відкладеного попиту він все ще дуже низький.

Економія проти економіки

Ситуація з автомобілями може означати, що люди не відновили свою колишню споживчу поведінку. Якщо робити поправку на відкладений попит, то ніякого V-образного відновлення економіки зараз немає. Реальний рівень споживання відскочив від мінімальних значень лише частково, але не відновився повністю. І найголовніше, він може залишитися слабким ще на довгий час.

І якщо говорити про всю економіку, то можна описати просту модель, де щомісячний попит зазвичай становив, припустимо, 100 одиниць, у карантин в моменті він падав до 40 одиниць, але в липні відновився до 90 одиниць, з яких 20 були частиною відкладеного попиту. А реальний попит залишився на 70 одиницях. Далі він залишиться таким же слабким, тому що люди будуть економити, побоюючись і пандемії, і втрати роботи, й інших економічних складнощів. А якщо так, то загальний обсяг потенційного сукупного попиту може стати дуже сильним гальмом для відновлення і зростання економіки.

Психологія поведінки людей не менш важлива, ніж локдаун. І якщо пандемія разом з іншими сезонними захворюваннями внесуть майбутньою зимою сум'яття в головах людей, то це дуже сильно вдарить по економіці, тому що без попиту не буде і відновлення.

Читайте також: Повертаємося у 2012 рік: влада знову запускає друкарський верстат

І в даному питанні не так важливо, що загальний обсяг доходів людей у західних країнах не впав. Якщо люди не будуть витрачати гроші і відкладуть їх, то ніякого позитивного ефекту для економіки ці гроші не зроблять.