Про нову фрод-схему
- Шахраї отримують у телеком-дилера базу б/у prepaid номерів (тобто передплачених).
- З цієї бази викуповують колишні фінансові номери жертв.
- Оформлюють кредити на жертв з використанням колишніх фінансових номерів.
За словами Дениса Зікєєва, жертвою нової фрод-схеми стає клієнт, який користувався фінансовим номером pre-paid будь-якого мобільного оператора, а потім відмовився від цього номеру.
Такі номери потрапляють на перепродаж через півроку. Учасники схеми — це телеком-дилери, які продають сім-карти. У них є повна база всіх номерів, які перебувають у продажу. Так шахраї дістають крадені бази персональних даних, де вказані фінансові номери.
Потім зловмисники знаходять старі фінансові номери в базі і викуповують їх. Персональні дані колишніх власників сім-карт у них є — і на їх основі легко оформлюються кредити. Проблема в тому, що більшість антифрод перевірок в такому випадку проходить успішно.
«Ми порівнюємо номер телефону в заявці з даними в Бюро кредитних історій (БКІ). Виходить, що старий фінансовий номер верифікований в банку, за ним є закриті кредити і т. д. Тобто це хороший номер, за яким видається кредит. А коли його власнику дзвонить колектор, той заявляє, що відмовився від цього номеру ще півроку тому», — ділиться Денис Зикеев.
Читайте також: 13 шахрайських схем, які дозволили вкрасти в українців 362 мільйони
Як МФО мінімізують ризики
Щоб уникнути повторення подібних ситуацій, розповідає Денис Зікєєв, мікрофінансові компанії можуть перевіряти не тільки, наскільки старий і надійний фінансовий номер, а також чи верифікували його банки в останні 6 місяців, як давно спостерігалася активність.
На додаткову верифікацію МФО можуть відправити наступних клієнтів:
- номер не верифікувався банками (за БКІ) більше 6 місяців;
- відносно новий номер (перша поява в БКІ менше 3-6 місяців);
- електронна пошта не збігається з даними БКІ.
Додаткова перевірка проходить за допомогою віддаленої ідентифікації BankID або електронного цифрового підпису (ЕЦП).
Читайте також: Найчастіше позики в МФО беруть на непередбачені витрати — представник кредитного бізнесу
Як писав «Мінфін», фінансові компанії в різних країнах світу, приймаючи рішення про видачу кредиту, використовують дані соціальних мереж. Особливо поширена подібна практика в країнах, де значна частина населення не має кредитної історії.