Юрист практики вирішення спорів Juscutum Олег Онищенко поділився з «Мінфіном» порадами, як підприємцю без досвіду знизити ризики та досягти успіху.
Про франшизи простими словами
Франшиза - вхід в розкручену торгову мережу, яка забезпечить вам підтримку у ключових сферах: надання впізнаваності на ринку, впровадження технологій, навчання співробітників тощо.
Вартість щасливого квитка – одноразовий паушальний платіж, розмір якого залежить від масштабності бренду. Іноді франчайзери взагалі обходяться без цього внеску.
З юридичної точки зору франчайзинг – це оренда торгової марки за визначену плату – роялті. Роялті — це щомісячний платіж за користування франшизою, розмір якого визначає франчайзер у договорі.
Франчайзер – компанія, яка використовує систему франчайзингу для розширення покриття свого бізнесу та популяризації бренду. Франчайзер надає підприємцям право використання ТМ для організації свого бізнесу за готовою схемою.
Франчайзі – це підприємець, який отримує право використання ТМ, виплачує роялті і організовує бізнес для досягнення комерційного успіху під контролем франчайзера.
До речі, в українському законодавстві відсутнє визначення франчайзингу. Натомість використовується принцип комерційної концесії, який регулюються Цивільним і Господарським кодексами. Відносини оформлюють письмовим договором комерційної концесії, сторонами якого можуть бути тільки юрособи чи ФОП.
Читайте також: Як відкрити кав'ярню Aroma Kava
Ідеальний договір комерційної концесії – який він
Розробка договору франшизи — завдання франчайзера, а завдання потенційного франчайзі — простежити, щоб його інтереси були враховані і чітко прописані.
Ідеальний варіант, коли франчайзер:
- надає свою ТМ, необхідне обладнання;
- забезпечує товаром;
- допомагає підбирати й навчати персонал;
- сприяє в переговорах з орендодавцями;
- надає повний пакет інструкцій з ведення бізнесу;
- забезпечує постійну інформаційну та консультаційну підтримку.
У договорі має бути чітко зазначена відповідальність сторін, умови, на яких надається франшиза, розмір паушального внеску і роялті, порядок їх сплати.
Задля уникнення небажаних наслідків від взятих на себе зобов’язань, під час створення та ведення бізнесу, таку угоду краще проаналізувати з фахівцями.
Плюси і мінуси роботи за франшизою
Головні переваги придбання франшизи — не потрібно досліджувати ринок, розробляти концепцію бізнесу, складати бізнес-план. Можна працювати з відомим брендом з хорошою репутацією і клієнтами, економити на рекламі, отримувати консультації та допомогу в навчанні персоналу.
Робота за франшизою — це прогнозований дохід. Власник франшизи вираховує його із середніх параметрів, отриманих на своїх об'єктах. Втім, вважати франчайзинг виключно вигідним і абсолютно надійним бізнесом з мінімальними витратами і ризиками – це помилка.
Як і будь-яка бізнес-модель, він має свої недоліки. Серед них — обов'язкові щомісячні відрахування франчайзеру і постійний контроль на відповідність стандартам корпоративної мережі. Чим популярніший бренд, тим суворіші правила, за недотримання яких нерідко встановлюється штраф.
Підприємець зобов'язаний працювати в чітких рамках, з визначеними франчайзером постачальниками і не може реалізувати власні ідеї. Власник може в будь-який момент зробити ребрендинг, продати торговельну марку, закрити бізнес і розірвати договір, незалежно від успішності точки.
Читайте також: Як відкрити магазин розливного пива Good Beer
Чек-лист для бізнесменів-початківців
На що звернути увагу при спілкуванні з потенційним франчайзером:
- Концепція. Має бути чітка і гнучка концепція: цінність франшизи повинна бути зрозуміла і затребувана на ринку.
- Репутація. Хороша репутація передбачає відкритість. Правильна франшиза ділиться своїми успіхами, досягненнями, відгуками клієнтів і партнерів.
- Бізнес-модель. У докладному бізнес-плані розписано, скільки потрібно грошей на старті, який буде прогнозований прибуток і які терміни окупності проекту.
- Унікальність. Відмінність однієї франшизи від безлічі інших може бути в унікальній технології, незайнятій ніші або незвичайному виді діяльності.
- Документація. У «правильній» франшизі всі документи в порядку. Найпоширеніші види договорів — договір комерційної концесії та ліцензійні договори.
- Інструкції. Велика кількість чітко прописаної внутрішньої нормативки: як запустити франшизу, знайти і утримати клієнтів — основна цінність франшизи.
- Навчання. Правильна франшиза навчає своїх партнерів і їх співробітників — унікальній методології, техніці продажу і багато чому іншому.
- Підтримка. Завжди повинен бути той, до кого можна звернутися за підтримкою на всіх етапах запуску та ведення бізнесу: особистий куратор або загальний чат партнерів.
- Технології. Наявність своєї CRM-системи, сайту, фейсбук-сторінки - мінімум, який говорить про зрілість і перспективність бізнесу, не тільки франчайзингу.
- Маркетинг. У «правильній» франшизі маркетингу приділяють велику увагу та допомагають налаштувати рекламу.
- Контроль. Франчайзі не повинен опинитись у вільному плаванні, особливо на старті - за ним потрібно доглядати і контролювати його ключові показники, щоб вчасно підтримати, якщо щось піде не так.