Чи варто очікувати подальшого ослаблення гривні і як на ньому можна заробити, у колонці для «Мінфіну» розповів аналітик «Універ» Михайло Федоров.
Гривня падає за планом
У бюджеті на 2021 рік уряд України заклав курс рівний 29 гривень за долар. І, наскільки я розумію, таким він і буде. Оскільки влада країни по-своєму розуміє «ринок». І тепер, мабуть, змінною одиницею буде не курс гривні, а величина золотовалютних резервів країни.
Як показали валютні торги в останні півтора місяці, Нацбанк де факто працював в «одні ворота». НБУ в серпні купував валюту з ринку в періоди, коли гривня зміцнювалася, і тим згладжував «зростаюче коливання» гривні. Але в той же час в періоди, коли гривня слабшала, НБУ вважав за краще нічого не робити і не згладжував «падаюче коливання» гривні.
За рахунок такої політики у серпні НБУ викупив з ринку валюту на $460 млн., а інтервенцій з продажу валюти, по суті, не було. І тільки після досягнення курсом позначки 28 грн/$, НБУ почав операції з продажу валюти.
Шукаєш спосіб зберегти заощадження? Відкривай депозит у надійному банку і отримай бонус від «Мінфіну»
Якби політика НБУ була іншою, за якої НБУ б і купував, і продавав валюту, то можливо гривня сьогодні коштувала б дорожче, і курс міг би становити 27 або 26 гривень за долар. Але ми маємо те, що маємо. Влада, на мій погляд, перейшла до ручного керування курсом, і свідомо призвела його до позначеної нею ж самою мети.
Прем'єр міністр України Денис Шмигаль заявляв, що у поточному році курс становитиме 27-28 гривень за долар, а наступного року він очікує курс рівний 29 грн/$. І при ручному керуванні таке цілком можливо. Влада при бажанні може тримати курс на заявленому рівні.
Резерви зростають
Цього року обсяг золотовалютних резервів країни збільшився на $4,5 млрд, при тому, що гривня з початку року впала у ціні. Це означає, що вся енергія зі зміцнення гривні трансформувалася в резерви, а не в силу гривні. І далі, незалежно від всіх інших обставин, мабуть вся енергія, яка буде спрямована на зміцнення гривні, так само буде трансформована у ЗВР.
Читайте також: Навіщо світова фінансова влада розганяє інфляцію
З іншого боку, фінансова влада країни з таким же успіхом може стримувати і падіння гривні, оскільки країна для цього має достатній обсяг золотовалютних резервів. На даний момент вони становлять $29 млрд, що за нинішнім курсом понад 800 млрд грн. Ця цифра перевищує грошову базу, яка в серпні становила 562 млрд грн. А, значить, у влади країни є достатньо ресурсів для ручного керування курсом. І зазначені цілі влада виконати зможе.
Як заробити на держборзі
Добре все це чи погано — питання спірне. Але така ситуація, де майбутній курс відомий наперед, дає інвесторам відповідь на питання про те, які ОВДП на сьогодні кращі — гривневі або валютні.
З такими настроями на найближчий рік вигідніші гривневі ОВДП з 10% дохідністю. Адже навіть якщо відняти від цієї дохідності потенційне ослаблення гривні протягом року на 3-4% до позначки 29 грн/$, то чиста дохідність у перерахунку на долари у розмірі 6-7% річних буде набагато вищою, ніж дохідність за валютними ОВДП, яка сьогодні становить 2,5-3% річних.
Що стосується острахів про фінансову стабільність країни. То в даному питанні на найближчі пару років великих ризиків для власників ОВДП не виникне, навіть незважаючи на високі показники дефіциту бюджету країни. Основою для цього служать заслуги минулих років, коли Україні вдалося довести величину свого державного боргу до рівня 50,3% від ВВП (на кінець 2019 року). Для порівняння: у 2016 році його величина становила 81% від ВВП.
Читайте також: Як нова політика ФРС може полегшити Україні доступ до кредитів
Поточний запланований дефіцит бюджету в розмірі 7,5% від ВВП на 2020 рік і 6% від ВВП у 2021 році — суми великі. Але фактичні цифри, як показали перші 8 місяців цього року, можуть бути меншими. З урахуванням того, що номінальний ВВП України у 2021 р. у цифрах зросте, загальний розмір державного боргу до кінця 2021 року може досягти 60% від ВВП.
Таку величину боргу країна зможе обслуговувати. Проблеми можуть виникнути вже після 2021 року, якщо державний борг у наступні роки продовжить збільшуватися швидкими темпами і влада країни не скоротить дефіцит бюджету. Але поки що ресурс для високих витрат у країни є.
Ефективність використання грошей
Виникає питання, чи добре те, що держава буде нарощувати борг? Можна сказати, що так це погано, оскільки такий розвиток подій не є найкращим варіантом розвитку країни. Адже державні витрати навряд чи можна назвати ефективним способом інвестицій.
Але все пізнається у порівнянні. Якщо порівнювати поточну ситуацію з тим, що було останні 30 років, то зараз вона не гірша, ніж було раніше. Тому що ефективної держави у країни ще не було, про неї ми поки ще тільки мріємо. Реформи — це довгий процес, який, як і багато іншого розвивається хвилями, з рухом вперед і відкатами.
Читайте також: Що буде з економікою України до кінця року
Якщо нинішня влада залишить після себе країну в кращому вигляді, ніж було у 2014 році, то це вже буде кроком вперед. Адже нова хвиля вгору стартуватиме з більш високих позицій.