За даними НБУ, в липні поточного року регулятор отримав 535 скарг громадян на дії колекторів.

Головні проблеми

Дві головні проблеми, з якими стикаються клієнти: колектори телефонують боржнику з погрозами та колектори контактують із родичами чи сусідами боржника, які не мають жодного стосунку до кредиту.

Поради НБУ

НБУ пояснює, що такі ситуації трапляються, коли надаючи кредит фінансова компанія зазвичай просить позичальника дати телефон родича, колеги чи друга.

Водночас фінустанова не підписує з ними жодних документів про поручительство та може навіть не перевіряти справжність контактів.

Читайте також: Колекторів зобов’яжуть представлятися та заборонять розпитувать про боржника у сусідів — проект

Натомість компанія розраховує, що у випадку прострочення кредиту його вдасться стягнути за допомогою колекторів.

«Якщо вам надходять дзвінки чи листи стосовно кредиту, який ви не брали та за яким не виступали поручителем, можна говорити про порушення закону «Про захист персональних даних». Номер телефону людини та її домашня адреса — це конфіденційні дані. Фінансова компанія та колектор не мають права на їх обробку без згоди власника», — зазначає регулятор.

Тому якщо колектор погрожує, він порушує законодавство.

Крім того, якщо колектор погрожує примусово стягнути борг, він вводить людину в оману. Адже тільки органи Державної виконавчої служби та приватні виконавці мають законодавчі підстави примусово стягувати заборгованість.

Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і загрожують прийти додому

Колекторські компанії мають право лише інформувати

боржника чи поручителя за кредитом про наявність боргу.

Нагадаємо

Наразі робоча група, в яку входять народні депутати, представники НБУ, силових структур та профільних асоціацій, продовжують підготовку змін. Новий законопроект внесе зміни до закону про захист прав споживачів.

Які права матимуть колектори

Відповідно до нинішнього варіанту проекту документу колектори зможуть контактувати з боржниками не частіше 2 разів на день та виключно в період з 8 ранку до 20 вечора. Крім цього, представники колекторських компаній зобов’язані будуть поводитися етично.

Також колектори отримають право фіксувати своє спілкування із боржниками за допомогою аудіо-, фото- чи відеотехніки та зберігати ці записи.

Які обмеження встановлять для колекторів

Як повідомив виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу України Сергій Нікіфоров, представники колекторських компаній будуть зобов’язані називати свої прізвище, ім’я та по-батькові.

Щоправда, за словами виконавчого директора Асоціації, ця норма ще обговорюється. Можливо, колектори під час телефонних розмов називатимуть свій номер, за яким можна буде визначити їхні дані.

Також колекторам буде заборонено ігнорувати питання про деталі боргу чи надавати неправдиву інформацію.

Крім цього закон встановить заборону на контакти із третіми особами (наприклад, сусідами чи знайомими боржників) і оголошення персональних даних боржників.

Нікіфоров очікує, що проект закону буде внесений до Верховної ради вже цього року.