На чому грунтується ажіотаж інвесторів і чим вони керуються, купуючи акції компанії за настільки дорогими цінами? Аналітик ІГ Універ Михайло Федоров поділився роздумами з цього приводу в колонці для «Мінфіну».
«Психоз» під назвою Tesla
Ілон Маск нещодавно став одним з найбагатших людей планети, а акції компанії Tesla за останній рік злетіли в ціні з $250 до $1878 за штуку. При цьому капіталізація компанії Tesla Inc, тобто загальна вартість компанії, на 19 серпня 2020 року становила $350 млрд.
Для порівняння, в той же момент капіталізація такого автомобільного гіганта як Toyota Motor Corporation становила $188 млрд, тобто майже вдвічі менше, ніж у компанії Tesla Inc. Volkswagen AG коштував всього € 71 млрд, а General Motors Company взагалі коштувала «смішні» $41 млрд.
При цьому у 2019 році виручка у General Motors склала $137 млрд з прибутком $6,7 млрд. У Volkswagen виручка у 2019 році склала €252 млрд з прибутком €13,8 млрд, а Toyota минулого року мала виручку 30,2 трлн японських ієн (близько $280 млрд), за прибутку 2 трлн ієн ($18,5 млрд).
Читайте також: Топ-10 найдорожчих автомобільних брендів світу (інфографіка)
Фінансові показники найдорожчої автомобільної компанії світу — Tesla Inc., у порівнянні з вищезгаданими автомобільними гігантами, вельми скромні. Виручка у 2019 році склала скромні $24 млрд, а прибутку до другого кварталу минулого року і зовсім не було, за загальними підсумками 2019 року компанія Tesla отримала збиток в розмірі $862 млн.
У багатьох напевно виникає питання, чи не «психоз» трапився з інвесторами в акції Tesla і чи не є вартість акцій компанії «бульбашкою». Чим керуються люди, які зараз купують акції компанії за настільки дорогими цінами. Адже повинна ж бути якась логіка, за якою інвестори вкладають свої гроші в цю «бульбашку». Для відповіді на це питання, я думаю, треба почати пояснення здалеку.
Обганяючи металургів і нафтовиків
Десь 100-150 років тому найбагатшими людьми на планеті були власники металургійних, вугільних і залізничних компаній. Наприклад, всім відомий Стенфордський університет заснував залізничний магнат Леланд Стенфорд з особистих коштів, без шкоди для сімейного бізнесу, в пам'ять про сина.
Пізніше, вже на початку 20 століття, найбагатшими людьми були машинобудівники, такі як Генрі Форд. Пізніше, у повоєнний час, до 1960 року найбагатшими людьми на планеті Земля були нафтовий магнат Жан Пол Гетті та Говард Хьюз, про якого знято фільм і який займався авіацією. Далі був Біл Гейтс з Microsoft і так далі.
Всіх їх об'єднує одне. Майже всі найбагатші люди світу в різні часи займалися «новою» справою. Створювали нові галузі економіки, освоювали нові технології, і наш час не є винятком. Наприклад, зараз найбагатшою людиною є Джефф Безос, засновник Amazon. Та Ілон Маск на поточний момент вийшов на 4 місце.
Адже «нова» економіка завжди коштувала дорожче за стару, оскільки в новій економіці рентабельність завжди була вищою, ніж в старій, а конкуренція була меншою, зважаючи на відносну складність і недоступність нових технологій і ресурсів. І, головне, в новій економіці завжди було місце для експансії і завоювання, або точніше сказати розширення ринків збуту. А старі галузі економіки були дешеві. Адже старі технології були доступні майже всім, через що в них була жорстка конкуренція, що знижувала рентабельність, і головне експансію проводити було вже нікуди.
Читайте також: Як Apple і Tesla догодили 13 мільйонам користувачам Robinhood
Люди в розвинених країнах уже давно засвоїли ці закономірності дослідним шляхом за десятиліття і навіть за століття. Люди пам'ятають історію з акціями Microsoft, Apple, Google, Amazon, коли з, образно кажучи, невеликого «насіння» у вигляді покупки акцій цих компаній на самому початку, після їх ціна зростала в сотні і тисячі разів. І тому і звичайні люди в країнах Заходу, і інвестиційні компанії шукають нові ідеї, нові компанії, які, на їхню думку, в майбутньому зможуть завоювати світ.
Заглянути в майбутнє
Компанія Tesla — це компанія першопроходець на ринку електромобілів. Вона перша запустила їх виробництво на промисловий потік і з технологічної точки зору. Вона на сьогодні обганяє всіх своїх конкурентів в частині виробництва електромобілів. Це визнають і конкуренти. Наприклад, зовсім недавно голова Audi заявив про технологічну перевагу Tesla, сказавши, що «Вони на два роки всіх випереджають».
І з цими вхідними інвестори намагаються заглянути в майбутнє через 15-20 років, і в ньому вони бачать тотальний перехід світу на електромобілі. Де світовий ринок автопрому рівний виробництву 100 млн автомобілів на рік на кілька трильйонів доларів, в більшій частині буде складатися з електромобілів, а Tesla, будучи лідером цієї галузі, займе дуже істотну частку ринку, наприклад, як Toyota або Volkswagen зараз. І там, в доступному для огляду майбутньому, коли світ буде виробляти 100 млн електромобілів, Tesla будуть мати, наприклад 10% ринку, виробляючи 10 млн електромобілів на рік. І ринок не бачить сьогоднішніх цифр з фінансової діяльності компаній. Ринок уявляє майбутні цифри.
Що ж стосується старих автомобільних гігантів, то вони сьогодні всі коштують дешево, тому що ринок вважає, що їхні активи, що виробляють автомобілі на двигуні внутрішнього згоряння, через 20 років перетворяться на нікому не потрібний металобрухт. І образно кажучи, якийсь величезний завод General Motors, чия балансова вартість дорівнює, припустимо $5 млрд, ринком оцінюється всього на $1 млрд. Тому що працює наступна логіка: цей завод для акціонерів через 20 років буде коштувати як металобрухт, і для інвесторів важливо тільки те, скільки за наступні роки він принесе їм дивідендів.
Читайте також: Коли настане час купувати акції Tesla
Розрахунки на мільярди
І в чомусь інвестори ж праві. Адже дійсно в розрізі 20-30 років, нині існуючі активи з виробництва продукції, яка в майбутньому буде не потрібна, можна оцінювати за залишковою вартістю, а не реальною. А це ціна металобрухту плюс дивіденди за майбутній період до зупинки виробництва.
Тому у компаній з виробництва автомобілів на ДВЗ, такий показник як відношення прибутку до капіталізації (P/E) на сьогодні рідко перевищує 10 одиниць, в той час як в середньому на американському ринку акцій, що входять в індекс S&P500, цей показник становить 25-30 одиниць. І якщо компанію Toyota оцінювали б з P/E рівним 25 одиницям, а не по 8,3 одиниці як зараз, то вона б зараз коштувала $560 млрд, а не $188 млрд.
І переносячи ці цифри за компанією Toyota з альтернативною вартістю $560 млрд з часткою світового ринку автопрому рівного 10% на компанію Tesla. Можна сказати, що нинішня капіталізація компанії Tesla, що дорівнює $347 млрд, говорить про те, що інвестори вважають, що в майбутньому частка компанії Tesla на світовому ринку автомобілів, а точніше сказати електромобілів, складе мінімум 6-7%.
А з такої позиції, вартість акцій Tesla вже не виглядає як бульбашка. Адже компанія першопроходець, у виробництві електромобілів, що обганяє за технологіями всі інші компанії на пару років, має всі шанси для того, щоб зайняти істотну частку в майбутньому величезному ринку виробництва електромобілів в світі.
Питання лише полягає в тому, чи зможе Tesla це зробити чи ні. Якщо зможе, то ніякої «бульбашки» немає, адже з часом реальний бізнес і фінансові показники наздоженуть нинішню вартість акцій. Якщо Tesla не зможе, то тоді так, вартість її акцій можна вважати «бульбашкою» і помилкою інвесторів. І що буде в дійсності, покаже тільки час.
На стежці експансії
І звичайно ж, рано чи пізно у Tesla будуть конкуренти, в тому числі і нинішні світові гіганти автопрому, які зараз теж почали розвивати свої технології з виробництва електромобілів, щоб у майбутньому їх активи не перетворилися на брухт. І однозначно певного успіху в цій справі «старички» доб'ються. Але тим не менш, у майбутньому Tesla може взяти свої 6-7% ринку автомобілебудування, і можливо і більше.
Читайте також: Конкурент Tesla готується до проведення IPO — Мінфін
Зможе чи не зможе? Ось головне питання, яке цікавило інвесторів в акції компанії. І за останній рік відповідь на нього інвестори ймовірно вже отримали. Адже до середини 2019 року у компанії Tesla не було прибутку, але починаючи з другого кварталу минулого року, компанія почала стабільно отримувати чистий прибуток, а це був великий крок вперед для компанії, оскільки розчистив їй майбутні перспективи.
Ілон Маск довів, що промислове виробництво електромобілів прибуткова справа, а якщо це так, то у Tesla більше немає бар'єрів для експансії у всьому світі. І далі, новини про експансію не змусили себе довго чекати. Компанія Tesla почала експансію і до теперішнього моменту вже збирається побудувати нові заводи в Китаї, в Європі і в Техасі.
Компанія Tesla подорослішала і пройшла період становлення, вона стала прибутковою і тепер готова завоювати світ, і взяти в майбутньому 6-7% світового ринку автопрому, а можливо і більше. І тому інвестори і купують акції компанії Tesla, і тому акції компанії за останній рік і виросли майже у 8 разів. Адже важливо майбутнє, а не минуле.